Anonym bruker Skrevet 17. august 2014 #1 Skrevet 17. august 2014 Nå jobber vi slik at vi jobber mye i perioder, og mindre i andre perioder. Når vi avspaserer i høstferien, vinterferien osv, er det fordi vi har jobbet mye mer enn 37,5 time de andre ukene i året. Så langt burde alle, både lærere og andre, være enige om at det skal gå opp i opp. Vi skal ikke ha overtid for å jobbe ekstra mye i enkelte uker, fordi vi tross alt avspaserer i andre uker. I arbeidsavtalen vår er det heller ikke lagt inn noe om overtid, med unntak av pålagt overtid som for eksempel vikartimer og kurs. Skulle vi jobbe mer enn årsverket vårt, får ikke overtidsbetalt for dette. Noen kommenterer at slik er det i mange yrker, men jeg tenker at da er det også flere som har dårlige avtaler. I mange yrker er overtid innbakt i avtalen og lønnen. F.eks. har min svigermor, som er revisor og jobber veldig mye i januar-mars, en vesentlig mye høyere lønn enn meg fordi det er beregnet inn mye overtid for henne. Dersom vi lærere fikk til en avtale uten bunden tid, men med timeregistrering der alt over årsverket gav overtidsbetaling, hadde jeg kommet veldig godt ut av det økonomisk. Å avspasere overtiden ville blitt vanskelig og dyrt, for da måtte de skaffe mye vikarer for meg. Jeg vet at jeg jobber mye gratis nå, og det hadde faktisk vært mer enn greit for min del å registrere timer. Kanskje en slik ordning også hadde stoppet munnen på alle de som mener at lærere jobber for lite og ikke fortjener avspaseringen sin? Det er i hvert fall lov til å håpe Anonymous poster hash: a5d14...f27
Anonym bruker Skrevet 17. august 2014 #2 Skrevet 17. august 2014 Vi har overtid med time for time, får ikke ekstra overtidsbetaling. Det er ganske mange timer fri med sommerferie, høstferie, juleferie, vinterferie og påskeferie. I tillegg til at det ser ut som om fleste lærere går hjem kl 14 noen dager i uken. Dersom noen bruker 60 timer på to dager undervisning de to første dagene etter ferie (der elevene som regel ikke har dagene full av tunge faglige oppgaver og undervisning) og klager på at de må skifte kontor og klasserom, ja da må man se på hvor effektiv man jobber. Hadde aldri gått i det private. Her bytta ungene klasserom siste skoledag. Alle elever hjalp å bære og på en time var klasserommene byttet om og klargjortfor neste år. Treng det være vanskeligere? Anonymous poster hash: c7dee...0c7
Anonym bruker Skrevet 17. august 2014 #3 Skrevet 17. august 2014 Mange kommuner, blandt annet min kommune, betaler ikke ut overtid. Vi MÅ ta den ut i avspasering. Jeg har til nå 300 timer overtid i år og vet ikke helt når jeg skal ta den ut, men i penger får jeg det ikke. Det har ikke kommunen råd til. Anonymous poster hash: ea3e2...ffc
Anonym bruker Skrevet 17. august 2014 #4 Skrevet 17. august 2014 Nice try HI. Anonymous poster hash: fd356...adf
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå