Anonym bruker Skrevet 17. august 2014 #1 Skrevet 17. august 2014 Jeg har merket en ny trend de siste årene. Det er nemlig slik at 90 % av leksene blir gjort og rettet digitalt. Langt ut i ungdomskolenivå. Alle matte gjøres på nett. Elevene får svaret med en gang. Læreren løfter ikke en finger for å rette leksene. Flere prøver er multiple choice og blir også rettet av dataen. Den eneste læreren som faktisk gjør noe selv er norsklæreren. Men det er sjelden de har noe annet enn leselekse i norsk. Når skolene opererer på dette tafatte nivået så forstår jeg godt det med bunden arbeidstid. Elevene lærer ingenting, får dårlig oppfølging og lærerene bruker minimalt med tid hjemme. De første 10 årene som lærer må man gjerne jobbe. Men etter 30-40 år så er det faktisk svært lite de gjør. Mine døtre får samme informasjonen som jeg fikk av samme læreren for 25 år siden. Ikke bryr lærerene seg om elevene greier seg eller ei. Mange lærere trenger folk som kan overvåke dem for å se at de faktisk gjør det de skal. Anonymous poster hash: 273c3...174
Lektor Doppler med tillegg Skrevet 17. august 2014 #2 Skrevet 17. august 2014 Å ja. Kjenner meg ikke igjen i noe av det du sier, og jeg underviser i IKT.
Den perfekte mor, påan igjen Skrevet 17. august 2014 #3 Skrevet 17. august 2014 Nå er ikke mine unger så store, men her fungerer det ihvertfall ikke slik.
Anonym bruker Skrevet 17. august 2014 #4 Skrevet 17. august 2014 Ja, dette innlegget hadde skikkelig rot i virkeligheten... Blir som å si at bankansatte ikke lenger gjør noe på jobb, fordi 99% av alle pengetransaksjoner foregår digitalt. Anonymous poster hash: ccc46...d53
Anonym bruker Skrevet 17. august 2014 #5 Skrevet 17. august 2014 Tull. Anonymous poster hash: 02450...8bd
Marriet Skrevet 17. august 2014 #6 Skrevet 17. august 2014 I all verden. Hvor foregår det sånn? Her må du forklare litt mer. Har ikke ungene undervisning? Har ikke hørt noe sånn og jeg har bonusbarn i 7. 10. Og 1.kl.vgs. Og jeg hjelper dem med masse lekser. Synes ikke skolen har forandra seg særlig siden jeg gikk der selv. Trist det og.
Anonym bruker Skrevet 17. august 2014 #7 Skrevet 17. august 2014 Jeg har en datter som akkurat har begynt i 2.klasse og i hele fjor hadde hun to mattelekser i uken, en på pc og en på papir. Den på nett er jo som du beskriver, får en nettadresse på ukeplanen og hun gjør oppgaver tilpasset mattebøkene de bruker på skolen (f.eks her: http://www.moava.org/index.php?pageID=24&page=Niv%E5+1 ), men den skriftlige leksen må selvfølgelig læreren rette. Har også barn i 5. og 8. klasse og de leksene de gjør må rettes selv om ofte leveres gjennom It's learning. Matteleksene gjør de på papir begge to. Begge de to eldste har tester og prøver på skolen som foregår på pc, læreren skriver ut en rapport over hvordan de gjorde det etterpå og når vi kommer på foreldresamtaler får vi ut en statistikk på hvordan de gjør det i forskjellige fag (og forskjellige emner innen hvert fag) på disse testene. Men de har jo også lekseprøver på papir, og selvfølgelig både matteprøver og andre prøver på papir også. PC har jo blitt et verktøy man bruker i alle slags yrker, og jeg tar det som en selvfølge at det også blir brukt i undervisningen. Barna skal lære å mestre dette verktøyet, og lærere bruker det også i sitt virke. Men at læreren kan lene seg tilbake å gjøre jobben for seg er jo det reneste sprøyt! Anonymous poster hash: d8a77...d34
Anonym bruker Skrevet 17. august 2014 #8 Skrevet 17. august 2014 Jeg har en datter som akkurat har begynt i 2.klasse og i hele fjor hadde hun to mattelekser i uken, en på pc og en på papir. Den på nett er jo som du beskriver, får en nettadresse på ukeplanen og hun gjør oppgaver tilpasset mattebøkene de bruker på skolen (f.eks her: http://www.moava.org/index.php?pageID=24&page=Niv%E5+1 ), men den skriftlige leksen må selvfølgelig læreren rette. Har også barn i 5. og 8. klasse og de leksene de gjør må rettes selv om ofte leveres gjennom It's learning. Matteleksene gjør de på papir begge to. Begge de to eldste har tester og prøver på skolen som foregår på pc, læreren skriver ut en rapport over hvordan de gjorde det etterpå og når vi kommer på foreldresamtaler får vi ut en statistikk på hvordan de gjør det i forskjellige fag (og forskjellige emner innen hvert fag) på disse testene. Men de har jo også lekseprøver på papir, og selvfølgelig både matteprøver og andre prøver på papir også. PC har jo blitt et verktøy man bruker i alle slags yrker, og jeg tar det som en selvfølge at det også blir brukt i undervisningen. Barna skal lære å mestre dette verktøyet, og lærere bruker det også i sitt virke. Men at læreren kan lene seg tilbake å gjøre jobben for seg er jo det reneste sprøyt! Anonymous poster hash: d8a77...d34 At læreren kan lene seg tilbake og la pc'en gjøre jobben for seg er det reneste sprøyt skulle det selvfølgelig stå.. Anonymous poster hash: d8a77...d34
little old lady hoo Skrevet 17. august 2014 #9 Skrevet 17. august 2014 Jeg har barn på barne- og ungdomsskolen og kjenner ikke igjen det du beskriver. Retting av oppgaver er vel også bare en liten del av jobben, som skal føre til et resultat. Dette resultatet brukes for å gi læreren en indikasjon på hvor ditt barn bør lære mer, hva det mestrer og hvordan undervisningen bør legges opp. Svært mange som deltar i denne debatten har ikke forstått hva som er lærerens kompetanseområde, og helle ikke hva som kreves av arbeid for å kunne gjennomføre undervisning for 28 forskjellige individer i 25 timer hver uke.
Anonym bruker Skrevet 17. august 2014 #10 Skrevet 17. august 2014 Du er nå litt søt da Jeg er lærer på VGS og bruker IKT mye. Noen ganger har vi selvrettende prøver for å måle rent kunnskapsnivå, men disse blir utelukkende brukt for å vippe på karakteren. Som du sier, elevene får da opp resultatet umiddelbart. Det du ikke spør om, er hvem som lager disse testene. Det gjør jeg nemlig selv! Og det er ganske tidkrevende dersom prøven skal være god. Anonymous poster hash: 46dab...b69
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå