Anonym bruker Skrevet 17. august 2014 #1 Skrevet 17. august 2014 Jeg er 43 år og vi fikk vært siste barn for et år siden. Etter det har vi brukt kondom, noe mannen min er svært misfornøyd med. For meg et det helt ok selv om jeg er enig i at det er noe bedre uten. Etter over 20 år på p-pille, noen få år med spiral, seks graviditeter (to spontanaborter inkludert)syns jeg faktisk at det hadde vært på sin plass at han kan sterilisere seg, men det er på ingen måte aktuelt. Han mene selv at han da blir mindre mann og kaller det å bli kastrerer. Jeg kunne faktisk selv tenkt meg å bli sterilisert, men siden det innebærer full narkose for meg har jeg slått den tanken fra meg. Jeg syns det blir feil å utsette meg for potensiell fare (selv om det er veldig sjelden det er komplikasjoner med narkose) når det er så mye enklere (og billigere, men det er egentlig ikke et tema) for han som mann. P-piller er uaktuelt pga alderen og med mye styr og undersøkelse under svangerskapene har jeg litt avensjon mot spiral, pluss at jeg må ha fri fra jobb og reise 20 mil for å komme til gynekolog å få satt den inn. Hvilke andre valg er ok for en lett overvektig førtiåring? Jeg syns rett og slett at det er dårlig gjort av han å nekte å ta ansvar etter å ha sluppet all tanke på beskyttelse i så mange år. Sexlivet lider også under dette og er nærmest ikkeeksisterende (1-3 ganger pr mnd). Noen tips og synspunkter? Vi har kjørt oss helt fast her. Anonymous poster hash: e1359...6f3
Anonym bruker Skrevet 17. august 2014 #2 Skrevet 17. august 2014 Han får jo se konsekvensene av å være sta og ikke ville nå da, det blir mindre sex. Steriliserer han seg kan dere knulle som kaniner. Hvilken del av dette er det han ikke forstår? Godt voksen mann, og så skjønner han ikke at sterilisering er et filleinngrep for ham? Anonymous poster hash: f3512...f2d
Anonym bruker Skrevet 17. august 2014 #3 Skrevet 17. august 2014 Enig med deg i at mannen bør sterilisere seg. Men hvorfor må du til gynekolog for å få satt inn spiral? Jeg har gjort det hos fastlegen flere plasser. Anonymous poster hash: c6bfe...eb1
<3 2G <3 Skrevet 17. august 2014 #4 Skrevet 17. august 2014 Her streiliserte gubben seg, han ønsker ikke flere barn å jeg tåler dårlig hormoner. Han har blitt om mulig enda mer mann etter inngrepet Vi slipper å være redd for graviditet lengre, så nå er det bare å kose seg Sexlivet vårt blomstret opp igjen etterpå Vet det er et vanskelig valg, men han må få litt tid på seg til å tenke. Jeg brukte nuvaring mens vi ventet på at sædprøven skulle være blank. Lite hormoner å lett i bruk.
Anonym bruker Skrevet 17. august 2014 #5 Skrevet 17. august 2014 Angst er som regel helt irrasjonelt, og det er faktisk ganske mange menn som har angst for å bli sterilisert. De ser for seg en feit og doven kastrert hannkatt. Siden sex og sexlvst sitter mest i hodet kan "tvangssterilisering" av en mann ødelegge sexdriften hans helt, det går på psyken løs. Anonymous poster hash: d4248...f9d
Anonym bruker Skrevet 17. august 2014 #6 Skrevet 17. august 2014 Han er sikkert redd for komplikasjoner. At det kan skje noen skader så han ikke "den" opp eller mister følelser osv Anonymous poster hash: 938fd...061
Anonym bruker Skrevet 17. august 2014 #7 Skrevet 17. august 2014 Han får nå velge da Kondom eller å sterilisere seg. Anonymous poster hash: 65b6c...0e1
Mia_73 Skrevet 17. august 2014 #8 Skrevet 17. august 2014 (endret) Jeg er helt enig med HI. Hun har tatt hånd om prevensjon i mange år, nå er det hans tur. Hvordan han gjør det er selvsagt opp til ham, enten kondom eller sterilisering. Jeg mener ikke man kan kreve at han steriliserer seg, men da må han leve med å ha sex med kondom. Og da skal han ikke syte!!! Endret 17. august 2014 av Mia_73
Anonym bruker Skrevet 17. august 2014 #9 Skrevet 17. august 2014 Litt utenom tema, men hvorfor kan ikke en på 43 år bruke p piller? Anonymous poster hash: e7a6b...a11
Anonym bruker Skrevet 17. august 2014 #10 Skrevet 17. august 2014 Hadde bare latt han holde på med kondom da. Kastrere faktisk. Gøyal type. Anonymous poster hash: 55611...377
Anonym bruker Skrevet 17. august 2014 #11 Skrevet 17. august 2014 I den alderen må man være forsiktig og streng med prevensjon (langt ifra optimalt å få en ny unge som 47-åring liksom), kanskje han ikke VET hvordan et slikt inngrep foregår? Noen menn må godgjøres i endel år før de går med på sånt og, i mellomtiden kan dere bruke kondomer... Det er jo opp til ham, gummi eller inngrep. Det er ingen andre alternativer, eller, å avstå fra sex da. Men tviler på at han synes det hadde vært den beste løsningen? Anonymous poster hash: b37b3...132
Anonym bruker Skrevet 17. august 2014 #12 Skrevet 17. august 2014 Jeg viste han artikler på nett om sterilisering av menn vs kvinner og etter det har han faktisk ikke sagt noe han såg da selv hvor urimelig det er at jeg skal gjennomgå et såpass omfattende inngrep når det er så enkelt for han. Det er da noe Jeg må til gynekolog pga noen skader etter fødselene og man skal vel ikke bruke p-piller etter ca 38 år pga faren for blodpropp bl.a. Det som er det største 'problemet' er at det ikke er noen krise for han om jeg blir gravid igjen, mens jeg ikke orker tanken på det. Derfor må jeg i tillegg mase på han for å ta på kondomet under akten, noe som igjen er skikkelig turn-off for meg. Han har alltid sagt at om det blir slutt med oss vil han ikke ha flere barn da han ikke ønsker mine, dine og våre barn, så det er ikke for å holde muligheten om det åpen han stritter imot sterilisering. Og det tror jeg faktisk ubetinget på. Huff, nei, det er visst ingen god løsning på dette. Stribukk, er det han er!! Hi Anonymous poster hash: e1359...6f3
♥Madam Mim♥ Skrevet 17. august 2014 #13 Skrevet 17. august 2014 Jeg går på p-sprøyte og er strålende fornøyd. Er ferdig med å få barn og helt nydelig å slippe mens. Mannnen her også nekter å sterilisere seg, men egentlig greit for meg siden jeg har slitt veldig med kraftige blødninger så må ta noe for det uansett :-)
Anonym bruker Skrevet 17. august 2014 #14 Skrevet 17. august 2014 Jeg går på p-sprøyte og er strålende fornøyd. Er ferdig med å få barn og helt nydelig å slippe mens. Mannnen her også nekter å sterilisere seg, men egentlig greit for meg siden jeg har slitt veldig med kraftige blødninger så må ta noe for det uansett :-) Det hørtes jo strålende ut Vet du om det er noen begrensninger mtp alderen med sprøyte? Og hvor ofte må du ta den? Hi Anonymous poster hash: e1359...6f3
♥Madam Mim♥ Skrevet 17. august 2014 #15 Skrevet 17. august 2014 Jeg går på p-sprøyte og er strålende fornøyd. Er ferdig med å få barn og helt nydelig å slippe mens. Mannnen her også nekter å sterilisere seg, men egentlig greit for meg siden jeg har slitt veldig med kraftige blødninger så må ta noe for det uansett :-) Det hørtes jo strålende ut Vet du om det er noen begrensninger mtp alderen med sprøyte? Og hvor ofte må du ta den? HiAnonymous poster hash: e1359...6f3 Vet flere som har tatt den til de kommer i overgangsalderen og ikke lenger er fruktbare av den grunn. Tar den hver 3 mnd. Koster rundt 100 kr og henter den på apoteket. Hvem som helst kan sette den for deg, men siden den settes i rompemuskelen så er det lurt å ta den på legekontoret eller hos noen du kjenner som vet hvordan det gjøres :-)
Anonym bruker Skrevet 17. august 2014 #16 Skrevet 17. august 2014 Det finnes p piller og p sprøyter for menn. Samme bivirkninger som p piller for kvinner. Så da kan han jo kanskje prøve ut dette? Anonymous poster hash: dcd0c...651
Anonym bruker Skrevet 17. august 2014 #17 Skrevet 17. august 2014 Nå kommer jeg sikkert til å få pes, men jeg har valgt å ta ansvar for min egen prevensjon. Jeg pålegger ikke mannen å sterilisere seg mot sin vilje. Det er jeg som må gå gravid isåfall, og siden jeg ikke ønsker meg flere barn har JEG sterilisert meg. Man er to i et forhold, men dette er ikke noe som er en kampsak for meg. Jeg tar ansvar for meg selv. Jeg ser ikke på det å ta en p-pille eller bruke annen prevensjon som om jeg "ofrer" meg, eller må "ta en for laget". Ser mange skriver; nå har jeg tatt p-piller i xx år, nå er det hans tur å stå for prevensjonen. Jeg tar pilla likt som tannpussen, koster meg null kalorier.. Jeg forstår at mange er bekymret ang narkosen. Men om man blir (f.eks akutt) syk og må igjennom en operasjon så er det jo ikke akkurat mange som nekter å bli lagt i narkose. Man gjør det som trengs. Og for meg "trengtes" det å bli sterilisert fordi det var veldig, veldig viktig for meg å ikke bli gravid igjen. Og det hjelper ikke om mannen steriliserer seg om det blir slutt. Da får man jo samme problemet når man møter en ny. Derfor valgte jeg å gjøre det selv. Jeg tok den risken ift narkosen. Jeg ble skrevet inn kl 8 og skrevet ut kl 11. Dro hjem og hvilte litt. Hentet ungene kl 15. Har ikke merket en ting i ettertid. Kjapt og greit, og fullstendig verdt det. Anonymous poster hash: 163dc...31d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå