Gå til innhold

Svangerskapsdiabetes - erfaringer?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noen som har hatt dette? Hadde du symptomer? Hva skjedde etter at du fikk diagnosen?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hadde det i svangerskap nr 2 .

Ble oppdaget når jeg var på ul i uke 19, de så det på urinen min.

Måtte ta glukosebelastingstest hos fastlegen

Måtte legge om kosten til lavkarbo og måtte måle blodsukkeret flere ganger om dagen.

I uke 30 måtte jeg starte med metformin tabletter da det ikke hadde hjulpet å legge om kosten.

Ble fulgt opp tett av sykehuset med mange ul, besøk hos indremedisin og diabetessykepleier , måtte skrive opp hva jeg spiste og drakk.

I uke 36+5 var jeg på ul og det ble bestemt at jeg skulle settes i gang dagen etter fordi babyen ble estimert til å være 4100g. Men kom ikke så langt for når jeg kom hjem startet fødselen og han ble født den natten.

Han var 4174 g og 54 cm, så er veldig glad for at jeg ikke gikk til termin.

Skrevet

Takk for fin svar!

Hadde du noen symptomer?

Skrevet

Har hatt det tre ganger. Hadde ikke symptomer på det. Første gang nektet jeg å ta insulin og var samtidig dårlig til å passe kostholdet. Jeg ble veldig syk, husker ikke diagnosens navn men noe som kanskje likner ketoacidose eller noe sånt. De to andre gangene tok jeg insulin. Da var jeg i fin form, og jeg følte ikke at det var et problem. Har hver gang blitt frisk mellom svangerskapene.

Anonymous poster hash: 9160c...a77

Skrevet

Og barna var mellom 3000 og 3300 g da de ble født, alle tre.

Anonymous poster hash: 9160c...a77

Skrevet

Takk for fin svar!

Hadde du noen symptomer?

Nei.

Skrevet

Takk for svar.

Jeg ligger i grenseland på verdiene og skal ta ny test til uka. Er litt bekymret for hva som skjer etterpå..

Skrevet

Hadde ingen symptomer, ble henvist til glukosebelastning i uke 30 pga pcos. Blodsukkeret lå på 8,3 to timer etter det helvetes sukkervannet. Måtte legge om kostholdet siden jeg levde på sjokolade, og siden jeg er en googler fant jeg all mulig info om kosthold for diabetikere, og tok den helt ut; spiste lavkarbo, hver tredje time. Minimalt med melkeprodukter og nesten aldri frukt og juice. Etter fem uker tok jeg ny test, og da var verdien 7,1 etter to timer, altså ikke svangerskapsdiabetes. Måtte likevel fortsette på lavkarbo for ikke å få tilbakefall.

Hadde lagt på meg 16 kg da jeg fikk sv.sk.diabetes, gikk ned 6 kg den første uka på lavkarbo, og gikk opp 6 kg iløpet av de siste ni ukene.

Barnet veide litt over 3800, badet i ca to liter fostervann, og med tanke på at jeg er 155 cm med startvekt på 45 kg ble jeg temmelig enorm. Anbefaler ingen å leve på sjokolade i svangerskapet.

#strekkmerker #skrukkeskinn #kvikklunsj

Skrevet

Jeg hadde det. Hadde verdi på 9,3 på glukosebelastningen.grunnen til at jeg tok glukosebelastning var pga sukker i urinen på en urinprøve jeg ikke hadde fastet til. Er normalvektig og slank. Ble ikke oppdaget før i uke 35. Måtte måle bl.s tre ganger i uken og komme til kontroll hver uke. Ul annenhver uke. Bl.s målingene var alltid fine, og var ikke helt fanatisk i kosten. Tålte bare ikke sjokolade og brus på en gang. Babyen kom i uke 39 av seg selv og alt gikk fint :)

Gjest Sekretøsa
Skrevet

Fikk konstatert insulinresistens i sv.skapet. de tok glukosebelastning fordi jeg var for feit i utgangspunktet. Lå i grenseland, og legen ville jeg skulle ta metformin. Jeg forhørte meg med tre andre leger som sa jeg ikke burde ta det da insulin er det eneste som er forska nok på. Hadde ingen symptomer, gikk ikke opp et gram, og fødte en uke før termin. Dog en svær tass på 4,8 kilo. Men det går fint med han ;-)

Skrevet

Takk for svar!

Jeg har tatt testen pga høy vekt hos meg og mye diabetes i familien. Har prøvd å tenke på det fra dag en, har begrenset sukkerinntaket, og har ikke gått opp noe enda (er 27+5). Har derimot helt glemt at raske karbohydrater og frukt er fyfy for en diabetiker, sø skal skjerpe inn der også.

Syns det er en stressende ting å ha hengende over meg, vil ikke føde en gigababy :-P

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...