Anonym bruker Skrevet 16. august 2014 #1 Skrevet 16. august 2014 Jeg hadde en god prat med min åtteåringe datter nå ikveld, om vennskap og alt mulig. Bestemte meg for å ta en prat om kroppen og grenser for berøring og slikt. Jeg ble selv utsatt for overgrep når jeg var åtte år og har tenkt en stund på å ta en prat med henne om hvor grensene går, i tilfelle. Og at hun alltid kan snakke med meg hvis det er noe. Jeg begynte med å prate om at kjærester kan kose uten å lage barn, og at det er noe som skal skje mellom voksne. Men at det er noen mennesker som bruker barn på den måten, og at det er strengt forbudt. Men hennes reaksjon på samtalen skremmer meg! Hun ble veldig urolig og sa selv at hun ble kvalm. Hun ble helt stiv i kroppen og ville ikke se på meg. Satt og holdt seg over munnen og skalv. Jeg ble livredd og spurte hva det var. Hun sa at det ikke var noe, og at hun ikke ville snakke mer om det. Jeg var jo nødt til å spørre om det hadde skjedd noe, men da sa hun nei. Hun sa at hun ble redd for at det kunne skje, men reaksjonen virket veldig ekstrem. Jeg har aldri sett henne reagere sånn tidligere. Hun sa at hun ville legge seg, så vi gikk på badet. Hun var veldig stille etterpå. Jeg spurte henne igjen om hun var sikker på at ingenting hadde skjedd, og jeg sa at hun må fortelle meg hvis det er noe. Vil jo ikke presse på heller! Hun sovnet med en gang etterpå. Må jeg kontakte noen ift dette?? Hva skal jeg gjøre? Anonymous poster hash: 23da9...d69
Den perfekte mor, påan igjen Skrevet 16. august 2014 #2 Skrevet 16. august 2014 uff, dette høres ikke særlig ut. Jeg synes ikke du skal mase om det, men fortell henne gjerne at det aldri er barnet sitt skyld, det er alltid de voksne. Og at alle voksne vet at det er forbudt. Men noen voksne er syke, og vil prøve å skylde på barna. Disse voksne trenger hjelp for å bli friske igjen. Selv om vi vet at det ikke er så enkelt kan det befri henne fra skyldfølelse over å sladre. Og jeg ville nok ha snakket med helsesøster i tillegg. Det er ikke sikkert det er noe i det, kanskje synes hun bare at det høres ubeskrivelig ekkelt ut. Men tenk hvis det viser seg senere at du burde ha stolt på magefølelsen...
Anonym bruker Skrevet 16. august 2014 #3 Skrevet 16. august 2014 Min 9 åring vil verken høre om eller se noen voksne som "koser". Da er det usj og æsj og hele den pakken. En må respektere deres grenser. Nå har du jo sagt hun kan komme til deg, ville ikke mast noe mer om det. Alle reagerer forskjellig. De er prepubertale og ikke alt som er like kult og snakke med voksne om. Anonymous poster hash: df679...469
Anonym bruker Skrevet 16. august 2014 #4 Skrevet 16. august 2014 Min datter blir slik hvis jeg snakker om "skumle" ting. Det kan være alt fra hva hun skal gjøre hvis hun mister bussen etter skolen til det å ikke gå med fremmede. Hun blir hvit som et laken, kvalm, svimmel og urolig. Jeg sier det ikke på en grusom måte heller altså :-p Så det trenger ikke være noe som helst Anonymous poster hash: 3d65c...84b
Anonym bruker Skrevet 16. august 2014 #5 Skrevet 16. august 2014 Hun kan ha blitt skremt av det du sa, og ikke fordi noe slikt har skjedd. Det kan tenkes at du ikke nødvendigvis er den "beste" til å snakke med henne grunnet din egen historie. Kan det være en ide å gå rolig frem om dette og kanskje få hjelp av noen andre til å prate om det? Dette skriver jeg i beste mening - så ikke bli fornærmet:) syns forøvrig det er veldig viktig at små barn tidlig lærer at egen kropp bestemmer vi selv over så jeg syns du gjør rett i å lære din datter dette Anonymous poster hash: e2039...628
Anonym bruker Skrevet 16. august 2014 #6 Skrevet 16. august 2014 Takk for svar, blir litt roligere nå. Jeg tror jeg fortalte det på en grei måte, var veldig bevisst på å ikke skremme henne. Jeg har aldri sett henne reagere sånn på noe før, aldri sett henne så redd. Hun sa jo selv at det var fordi hun ble redd for at noe skulle skje. Da sa jeg at det er veldig uvanlig, og at jeg bare forteller henne det fordi at hun skal vite hvor grensene går ift egen kropp og at hun skal vite at hun alltid kan fortelle meg alt. Hun er en veldig trygg, glad og fornøyd jente, så jeg kan ikke tenke meg at noe er skjedd. Ble bare så sjokkert over reaksjonen hennes. HI Anonymous poster hash: 23da9...d69
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå