Gå til innhold

:( Økonomi og gravid...


Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har økonomi som såvidt holder for oss nå, (2 voksne og 1 barn på 1,5år), vi går ikke i minus, men alltid i null. Barnehageutgiften var det lille ekstra som gjorde at vi plutselig ikke klarer å gå i pluss eller spare mer, vi har nylig hatt problemer med bilen så nå er den tidligere spinkle sparekontoen tom.... Og så er jeg blitt gravid.... I forrige sv.skap var jeg mye sykemeldt pga plager som bekkenløsning og kvalme. Jeg er redd for å jobbe ekstra for å slite meg ut helt, og samboer har liten mulighet til å jobbe pga skolegang. Hvordan kan vi klare dette økonomisk? altså å få et barn til, når vi såvidt klarer oss nå? Burde vi vurdere abort pga økonomi? Føler liksom ikke det er rett grunnlag!! Men ser virkelig ikke hvordan vi skal få det til slik ting ser ut nå..... Trenger sårt gode råd!



Anonymous poster hash: 2cc8d...7bc
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nå er jeg brutalt ærlig, men man setter ikke flere barn til verden enn man har råd til å fø på.

En baby koster ikke mye, men det går utover barnet dere allerede har dersom pengene må deles på nok et barn. Tenk på barnet dere allerede har.



Anonymous poster hash: 3f6dd...67b
Skrevet

Får dere moderasjon på barnehagebetalingen (det må søkes om)? Vi fikk redusert betalingen med 80% på våre barn da vi hadde dem i barnehage. Hva jobber du med og er det fulltid?



Anonymous poster hash: dd74d...ee7
Skrevet

 

Nå er jeg brutalt ærlig, men man setter ikke flere barn til verden enn man har råd til å fø på.

En baby koster ikke mye, men det går utover barnet dere allerede har dersom pengene må deles på nok et barn. Tenk på barnet dere allerede har.

 

Anonymous poster hash: 3f6dd...67b

 

 

Ja, drep barnet i magen heller.... Eneste lure rådet fra hønene her inne?? ....hjelpes *rister på hodet*

 

Anonymous poster hash: dd74d...ee7

Skrevet

Hvor lenge har samboeren din igjen av studiet? For når han er ferdig, går jeg ut fra at inntekten deres vil øke betraktelig.

 

Dere er i null nå og når du jobber, så vil du ha krav på foreldrepenger mens du har permisjon, så din inntekt vil jo ikke synke. De fleste studenter jeg vet om, både nå og da jeg var student selv for mange år siden, måtte jobbe ved siden av studiet, så det burde samboeren din også kunne og da vil dere kunne få litt ekstra inntekt til uforutsette utgifter der.. Enten noen ettermiddager eller helger burde han kunne jobbe, mange steder å søke jobber. Hvis dere bor i Oslo, så vet jeg at både trikken og t-banen søker studenter til de skiftene fast ansatte helst vil slippe.

 

Så er det jo veldig begrenset hvor mye en baby koster det første året når man har et barn fra før, da er det bleier og evt mme hvis du ikke ammer. Mat kan du lage veldig billig uten at den blir noe dårlig alternativ likevel.



Anonymous poster hash: 0108f...0ed
Skrevet

Hvis du har mulighet til å studere (har generell studiekompetanse), ville jeg kastet meg på et studie fra restplasser nå. Noe som ikke krever for mye, men kanskje lese hjemme?

 

Hvis du studerer med lånekasse støtte i minst 6 mnd før fødsel vil du få fullt lån&stipend (Som bare stipend :) )den tiden du er i permisjon. Pluss at du får engangsbeløpet på ca.30 000.

 



Anonymous poster hash: dd74d...ee7
Skrevet

 

 

Nå er jeg brutalt ærlig, men man setter ikke flere barn til verden enn man har råd til å fø på.

En baby koster ikke mye, men det går utover barnet dere allerede har dersom pengene må deles på nok et barn. Tenk på barnet dere allerede har.

 

Anonymous poster hash: 3f6dd...67b

 

 

Ja, drep barnet i magen heller.... Eneste lure rådet fra hønene her inne?? ....hjelpes *rister på hodet*

 

Anonymous poster hash: dd74d...ee7

 

 

Om alternativet for de 3 som lever nå er å sulte så ja, da er abort den beste løsningen

 

Anonymous poster hash: 3f6dd...67b

Skrevet

 

Nå er jeg brutalt ærlig, men man setter ikke flere barn til verden enn man har råd til å fø på.

En baby koster ikke mye, men det går utover barnet dere allerede har dersom pengene må deles på nok et barn. Tenk på barnet dere allerede har.

 

Anonymous poster hash: 3f6dd...67b

 

:'( Virkelig?? Er det liksom fasiten? Ingen tips til hvordan vi kan klare det? :'( Hi

 

Anonymous poster hash: 2cc8d...7bc

Skrevet

Tjener dere så lite at dere kan få mindre betaling i barnehagen? Og kan ikke samboeren din finne seg en lite ekstra jobb. Jeg tar master på fulltid med fire dagers obligatorisk undervisning i uka og jobber litt i helgene. Jeg er ikke fasiten for dere, men det er vel ikke umulig. Bytte bosted til noe billigere, er det et alternativ? Nok en gang så er ikke vi fasiten, men vi flyttet på bygda for å bo billigere. Jeg bruker mer tid på reising til skolen, men månedskorter er ikke noe dyrere for meg nå enn da vi bodde sentralt.

 

Anonymous poster hash: fe463...5d3

Skrevet

 

Får dere moderasjon på barnehagebetalingen (det må søkes om)? Vi fikk redusert betalingen med 80% på våre barn da vi hadde dem i barnehage. Hva jobber du med og er det fulltid?

 

Anonymous poster hash: dd74d...ee7

 

Hva vil det si å få moderasjon? Hi

 

Anonymous poster hash: 2cc8d...7bc

Skrevet

Vet du, det ordner seg ALLTID!! Ikke ta abort pga dette. Økonomien kan se helt annerledes ut om 6 mnd. Tenk på de som har 4 barn, og plutselig går konkurs. ALLE kan få økonomiske vanskeligheter, men det ordner seg alltid!! Senker vi de sinnsyke kravene vi har i Norge til hva det vil si "å klare seg", så hadde vi fått mange flere glade mennesker. Dette ordner dere! :) Gratulerer med ny baby på vei!!



Anonymous poster hash: 2b783...fa5
Skrevet

 

Hvor lenge har samboeren din igjen av studiet? For når han er ferdig, går jeg ut fra at inntekten deres vil øke betraktelig.

 

Dere er i null nå og når du jobber, så vil du ha krav på foreldrepenger mens du har permisjon, så din inntekt vil jo ikke synke. De fleste studenter jeg vet om, både nå og da jeg var student selv for mange år siden, måtte jobbe ved siden av studiet, så det burde samboeren din også kunne og da vil dere kunne få litt ekstra inntekt til uforutsette utgifter der.. Enten noen ettermiddager eller helger burde han kunne jobbe, mange steder å søke jobber. Hvis dere bor i Oslo, så vet jeg at både trikken og t-banen søker studenter til de skiftene fast ansatte helst vil slippe.

 

Så er det jo veldig begrenset hvor mye en baby koster det første året når man har et barn fra før, da er det bleier og evt mme hvis du ikke ammer. Mat kan du lage veldig billig uten at den blir noe dårlig alternativ likevel.

 

Anonymous poster hash: 0108f...0ed

 

Han har bare dette året igjen, så etter det vil økonomien ta seg opp til det dobbelte! Har termin i april, så da er det bare 2 mnd igjen av studiet hans. Han jobber ved siden av allerede, men det er ikke mye han får gjort det uten at det skal gå ut over min jobb, henting i barnehage, det må passe med helger etc. (jobber turnus begge to) Hi

 

Anonymous poster hash: 2cc8d...7bc

Skrevet

 

 

Får dere moderasjon på barnehagebetalingen (det må søkes om)? Vi fikk redusert betalingen med 80% på våre barn da vi hadde dem i barnehage. Hva jobber du med og er det fulltid?

 

Anonymous poster hash: dd74d...ee7

 

Hva vil det si å få moderasjon? Hi

 

Anonymous poster hash: 2cc8d...7bc

 

 Google det + kommunen din, eller snakk med barnehagen om å få et skjema (så sendes du det inn til kommunen, sammen med inntektsopplysninger.)

 

Anonymous poster hash: dd74d...ee7

Skrevet

Ikke ta abort.

 

Anonymous poster hash: 07733...204

Skrevet

 

Hvis du har mulighet til å studere (har generell studiekompetanse), ville jeg kastet meg på et studie fra restplasser nå. Noe som ikke krever for mye, men kanskje lese hjemme?

 

Hvis du studerer med lånekasse støtte i minst 6 mnd før fødsel vil du få fullt lån&stipend (Som bare stipend :) )den tiden du er i permisjon. Pluss at du får engangsbeløpet på ca.30 000.

 

 

Anonymous poster hash: dd74d...ee7

 

Jeg jobber som sykepleier, fast stilling på 75%. Men jeg jobber i det offentlige, skulle heller satset på kommunen, men det blir for tungt for meg.... Tror ikke stipend gir meg mer enn det jeg får nå, men takk for tipset. Hi

 

Anonymous poster hash: 2cc8d...7bc

Skrevet

Tjener dere så lite at dere kan få mindre betaling i barnehagen? Og kan ikke samboeren din finne seg en lite ekstra jobb. Jeg tar master på fulltid med fire dagers obligatorisk undervisning i uka og jobber litt i helgene. Jeg er ikke fasiten for dere, men det er vel ikke umulig. Bytte bosted til noe billigere, er det et alternativ? Nok en gang så er ikke vi fasiten, men vi flyttet på bygda for å bo billigere. Jeg bruker mer tid på reising til skolen, men månedskorter er ikke noe dyrere for meg nå enn da vi bodde sentralt.

 

Anonymous poster hash: fe463...5d3

Han jobber allerede. Vi har ikke mulighet til å flytte slik ting er nå, pga nyoppstartet i barnehage og pga skolen til samboer. Vi bor egentlig ikke veldig dyrt, men har noen utgifter vi må ta igjen, derfor går ikke ting helt opp.. Og så kom barnahgen i tillegg til det.  Hi

 

Anonymous poster hash: 2cc8d...7bc

Skrevet

Om dere har utstyr etter første barn så koster en baby lite. Når ungen er ett år så jobber du kveld og han dag og omvendt siden dere har turnus. Så får dere 6000,- i kontantstøtte.

 

Anonymous poster hash: 62de5...0c7

Skrevet

Det første året koster lite, regner med du har endel utstyr. Om du jobber turnus kan du kanskje være hjemme med baby etter permisjonen og få kontantstøtte. Jobbe helger og kveld. Evt la nr en gå halvt i bhg og motta halv kontantstøtte for han. Mange løsninger! Men dere må komme dere gjennom første året.

Skrevet

Vi fikk to barn mens vi var studenter og fikk det til å gå rundt. Jeg ville sjekket alle muligheter før jeg tok en abort. Har dere for eksempel søkt om bostøtte? Får samboeren din litt mer stipend når han får to barn? Dere får også dobbel barnetrygd. Hva med kontantstøtte? Han kan kanskje få seg en helgejobb ved siden av studiene? Er det noe dere kan prioritere bort? Tv for eksempel? Mye kan dere se på nett i steden. Og dette er jo snakk om en periode, ikke for alltid. Følg med på finn.no "gis bort", der legges ut mye babyutstyr og klær daglig. Kan dere bruke mer buss fremfor bil? Kutt unødvendige abonnenter på blader osv. Velg brukt fremfor nytt :) 



Anonymous poster hash: 349d8...492
Skrevet

Hvis du har termin i april og samboren din er ferdig i juni, så er det jo ikke noe problem, da vil dere jo ikke ha noen ekstra utgifter før inntekten har økt vesentlig. Nå mens du er gravid, så vil du jo enten kunne jobbe eller bli sykemeldt.



Anonymous poster hash: 0108f...0ed
Skrevet

 

Vet du, det ordner seg ALLTID!! Ikke ta abort pga dette. Økonomien kan se helt annerledes ut om 6 mnd. Tenk på de som har 4 barn, og plutselig går konkurs. ALLE kan få økonomiske vanskeligheter, men det ordner seg alltid!! Senker vi de sinnsyke kravene vi har i Norge til hva det vil si "å klare seg", så hadde vi fått mange flere glade mennesker. Dette ordner dere! :) Gratulerer med ny baby på vei!!

 

Anonymous poster hash: 2b783...fa5

 

:') Takk! Ja, det ordner seg nok, men jeg vil prøve å få til en løsning før det går så langt som til konkurs! Jeg har prøvd å få til en ekstra sparekonto, men hver gang jeg får spart inn noen tusen der, så ryker bilen, eller barnevogna, eller barnet trenger nye klær til barnehagen, eller så kommer det stor tannlegeregning eller annet. Så jeg klarer ikke lenger se at det er mulig å skaffe seg en buffer, den blir jo så fort tom! Jeg bør kanskje gå til en økonomisk rådgiver for å lage et budsjett? Hmm, kanskje dette kan gå allikevel? Hi

 

Anonymous poster hash: 2cc8d...7bc

Skrevet

 

Vi fikk to barn mens vi var studenter og fikk det til å gå rundt. Jeg ville sjekket alle muligheter før jeg tok en abort. Har dere for eksempel søkt om bostøtte? Får samboeren din litt mer stipend når han får to barn? Dere får også dobbel barnetrygd. Hva med kontantstøtte? Han kan kanskje få seg en helgejobb ved siden av studiene? Er det noe dere kan prioritere bort? Tv for eksempel? Mye kan dere se på nett i steden. Og dette er jo snakk om en periode, ikke for alltid. Følg med på finn.no "gis bort", der legges ut mye babyutstyr og klær daglig. Kan dere bruke mer buss fremfor bil? Kutt unødvendige abonnenter på blader osv. Velg brukt fremfor nytt :)

 

Anonymous poster hash: 349d8...492

 

På den tiden vi hadde små barn og var studenter hadde vi forresten 8000 kr i husleie. Bostøtten var på 4000 kr, så det hjalp veldig.  Nå, noen få år senere, har vi mer enn nok penger. Så ting snur fort når man er i en slik "studie-periode". 

 

Anonymous poster hash: 349d8...492

Skrevet

Om dere har utstyr etter første barn så koster en baby lite. Når ungen er ett år så jobber du kveld og han dag og omvendt siden dere har turnus. Så får dere 6000,- i kontantstøtte.

 

Anonymous poster hash: 62de5...0c7

Ja, :D vi har jo MASSE fra førstemann! Hjernen min fungerer visst ikke slik den skal, at jeg ikke tenkte på det! :) Takk Hi

 

Anonymous poster hash: 2cc8d...7bc

Skrevet

Ditt valg 100%

Her inne sier halvparten "ikke DREP barnet" og den andre sier "ikke få barn for da må dere gå på sosialen"

Uansett hva du velger blir det feil her inne.

Spørsmålet er hva du føler er riktig?

 

Anonymous poster hash: 028dc...697

Skrevet

Takk for svar (nesten) alle sammen! Nå steg håpet mitt betraktelig! Skal sjekke ut hva vi har krav på av støtte, kontakte økonomisk rådgiver, høre om vi kan få moderasjon på barnehagen, og så finkjemme alle utgiftene våre, noe må vi klare å kutte ned på (tv har vi inkludert i leien, så den får vi ha fortsatt). Hvis jeg får til å amme denne gangen også så sparer vi masse på det. Klær og utstyr har vi masse av, og førstemann trengte ikke egen seng før han var 5mnd, sov i vår seng helt til da. Vi har flere mnd på å legge alt til rette, så vi må bare klare dette! Hi



Anonymous poster hash: 2cc8d...7bc

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...