Gå til innhold

Fosterforeldre. Noen som kan noe om dette?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg og min mann har i åresvis snakket om å ta til oss ett barn til... Men vi har arbeidet i barnvernet begge to, og vært en smule bekymret for hvordan det vil gå ut over våres egne barn - derfor har vi tenkt å vente. 

Nå har vi ventet... og ventet. Vi føler egentlig vi aldri kommer til å bli HELT klare for det... kanskje det bare er å "hoppe i det"? 

Det jeg er litt "redd" for er, jeg har kanskje litt små barn. 3 år, 8 år, 11 år. Vet ikke hvordan det "praktiseres", jeg mener jeg har hørt man ikke "får" barn som er eldre enn sine egne. Stemmer det, da får vi evenuelt et barn under 3 år? 

Jeg jobber 50%, min mann jobber 80%. Vi har god økonomi, plass til ett barn ekstra. 

Får sikkert svar på alt dette via et Pride kurs... men tenkte jeg kunne spørre her og. 

Motivasjonen som bare virkelig satt meg i gang i dag var denne videoen... 
http://buzzit.no/denne-sterke-filmen-om-hva-et-fosterhjem-kan-bety-et-mishandlet-barn-kan-forandre-livet-ditt#.U-9pUHuuNME.facebook

Jeg ville følt med beæret om jeg kunne være med å hjelpe ett barn til en bedre hverdag... <3 

Anonymous poster hash: c8e1d...d33
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Når dere har jobbet i barnevernet så vet dere også at med en 3åring i hus vil dere neppe bli godkjent eller bli fosterforeldre med det første.

Anonymous poster hash: 4653d...209

Skrevet

Kan ikke svare på så mye, men det er fullt mulig å få er barn som er eldre enn sine egne :)

Anonymous poster hash: 492a6...d5d

Skrevet

Når dere har jobbet i barnevernet så vet dere også at med en 3åring i hus vil dere neppe bli godkjent eller bli fosterforeldre med det første.

Det er så mangt vi kan jobbe med "under" barnevernet (eks lærer), og vi har ingen kunnskap i forhold til fosterhjem :) 

Men ok :)

Skrevet

Jobber dere begge i barnevernet også vet dere ikke dette......?

Anonymous poster hash: 1aa7a...25d
Skrevet

Det er så mangt vi kan jobbe med "under" barnevernet (eks lærer), og vi har ingen kunnskap i forhold til fosterhjem :)

Dere kan bli fosterforeldre selv om dere har en på 3 :) alle barn passer nok ikke inn hos dere, men det er også noen det hadde fungert for.

Skrevet

For noe tull. Min venninne har vært fosterfamilie et år allrede for en gutt som var et halvt år når de fikk han. De hadde et eget barn allrede da som var to år.

Anonymous poster hash: ebaf2...5f5

Skrevet

Jobber dere begge i barnevernet også vet dere ikke dette......?

Anonymous poster hash: 1aa7a...25d

Angrer på jeg skrev det nå som jeg ser fler henger seg opp i det ;) som sagt, man vet ikke alt for det om man jobber under barnvern ;) 

Jeg er sosionom, men jeg vet jo ikke alt om adopsjon, nav, rus og psykiatri osv osv osv osv ;) Om man ikke direkte jobber mot den "linjen" - så vet man ikke så mye. Sånn er det :) 

Hilsen HI 

Skrevet

Dere kan bli fosterforeldre selv om dere har en på 3 :) alle barn passer nok ikke inn hos dere, men det er også noen det hadde fungert for.

Jeg ser bare nesten flere ganger i uken de "reklamenere" for Pridekurs, og skriver det er barn som trenger en plass å bo. Synes det er sårt... vi KAN jo bidra... så hvorfor ikke...? 

HI

Skrevet

Jeg ser bare nesten flere ganger i uken de "reklamenere" for Pridekurs, og skriver det er barn som trenger en plass å bo. Synes det er sårt... vi KAN jo bidra... så hvorfor ikke...?

HI

Jeg sier go for it :) tenk så mye godt dere kan bidra med i et barns liv :)

Skrevet

Når dere har jobbet i barnevernet så vet dere også at med en 3åring i hus vil dere neppe bli godkjent eller bli fosterforeldre med det første.Anonymous poster hash: 4653d...209

Det er så mangt vi kan jobbe med "under" barnevernet (eks lærer), og vi har ingen kunnskap i forhold til fosterhjem :) Men ok :)  Anonymous poster hash: c8e1d...d33

Du skrev '....har arbeidet i barnevernet begge to'. Har dere jobbet i barnevernet så burde dere vite dette.

Jeg jobber i barnevernet og foreldre med småbarn i hus ønsker vi ikke som fosterforeldre. Det er fordi belastningen på barnet kan bli for stor.

Fosterbarn kommer i de fleste tilfeller med mange utfordringer som kan være vanskelige for både fisterforeldre og fostersøsken. Fosterbarnet skal være minst i familien og vi ønsker at yngste barn skal være minst 6 år. En 3åring er for liten til å skjønne og til å skulle forvente å takle de omveltningene i livet et fosterbarn kan være. Dere må forvente at i mange måneder må mesteparten av fokus gå til fosterbarnet og det er ikke ønskelig at en 3åring skal lide overlast. Det hjelper ingen.

Dere får ta Pride-kurset, men vær forberedt på at det kan gå år før dere får fosterbarn eller at det kan gå utover yngstebarnet deres dersom dete skulle bli tildelt et barn.

Skrevet

Så utrolig mange negative svar her da. Tror du burde sjekke med noen andre enn disse folkene på dib. Synes det er supert at dere vil være fosterforeldre! Folk får seg til å skrive mye rart her inne.

Anonymous poster hash: 1a6ca...2a2

Skrevet

Man kan godt bli fosterforeldre også med små barn selv. Det er sjeldnere det dukker opp barn som passer i slike hjem, men det forekommer absolutt.

Jeg ville anbefalt dere å ta PRIDE-kurs og deretter vurdere om dere er klare for å stille dere til rådighet i en fosterhjemsbank.

Anonymous poster hash: f6bc7...67d
Skrevet

Norge trenger fosterforeldre og dere er helt klart i ønsket målgruppe i og med utdannelsen deres.

Men, og det er et stort men, dere har allerede tre barn og det minste er et lite barn. Vi hadde fire barn da vi ble fosterforeldre, minste var tre. Vi skulle aldri ha fått en plassering på det tidspunktet, det ser vi i ettertid.

Gå pride, men vent med fosterhjemsinnsatsen til minstebarnet deres er betydelig eldre er mitt råd.

I mellomtiden kunne dere kanskje vært med og dekket det skrikende behovet BV har for avlastningshjem.

Skrevet

Har ei venninne med egne barn på 5 og 8 som har et fosterbarn på 15.

Anonymous poster hash: 34ca0...5a0

Skrevet

Når dere har jobbet i barnevernet så vet dere også at med en 3åring i hus vil dere neppe bli godkjent eller bli fosterforeldre med det første.Anonymous poster hash: 4653d...209

Det er så mangt vi kan jobbe med "under" barnevernet (eks lærer), og vi har ingen kunnskap i forhold til fosterhjem :) Men ok :)Anonymous poster hash: c8e1d...d33
Du skrev '....har arbeidet i barnevernet begge to'. Har dere jobbet i barnevernet så burde dere vite dette.

Jeg jobber i barnevernet og foreldre med småbarn i hus ønsker vi ikke som fosterforeldre. Det er fordi belastningen på barnet kan bli for stor.

Fosterbarn kommer i de fleste tilfeller med mange utfordringer som kan være vanskelige for både fisterforeldre og fostersøsken. Fosterbarnet skal være minst i familien og vi ønsker at yngste barn skal være minst 6 år. En 3åring er for liten til å skjønne og til å skulle forvente å takle de omveltningene i livet et fosterbarn kan være. Dere må forvente at i mange måneder må mesteparten av fokus gå til fosterbarnet og det er ikke ønskelig at en 3åring skal lide overlast. Det hjelper ingen.

Dere får ta Pride-kurset, men vær forberedt på at det kan gå år før dere får fosterbarn eller at det kan gå utover yngstebarnet deres dersom dete skulle bli tildelt et barn.

For noe tull! Om du selv jobber i barnevernet så ville du visst at det du skrev var feil. Vi er selv fosterhjem, der fosterbarnet er to år eldre enn vårt største biologiske barn. Tilsammen har vi fire barn.

Anbefaler dere absolutt å gå å PRIDE. Da kan dere etter å tatt det vurdere om det passer for dere som familie😊 Jeg har aldri angret på valget vi tok om å bli fosterhjem.

Start med PRIDE, masse positiv læring uansett og du blir "kjent med deg selv" på en ny måte. Absolutt verdt det.

Anonymous poster hash: 1f70e...448

Skrevet

Jeg og min mann har i åresvis snakket om å ta til oss ett barn til... Men vi har arbeidet i barnvernet begge to, og vært en smule bekymret for hvordan det vil gå ut over våres egne barn - derfor har vi tenkt å vente. 

Nå har vi ventet... og ventet. Vi føler egentlig vi aldri kommer til å bli HELT klare for det... kanskje det bare er å "hoppe i det"? 

Det jeg er litt "redd" for er, jeg har kanskje litt små barn. 3 år, 8 år, 11 år. Vet ikke hvordan det "praktiseres", jeg mener jeg har hørt man ikke "får" barn som er eldre enn sine egne. Stemmer det, da får vi evenuelt et barn under 3 år? 

Jeg jobber 50%, min mann jobber 80%. Vi har god økonomi, plass til ett barn ekstra. 

Får sikkert svar på alt dette via et Pride kurs... men tenkte jeg kunne spørre her og. 

Motivasjonen som bare virkelig satt meg i gang i dag var denne videoen... 

http://buzzit.no/denne-sterke-filmen-om-hva-et-fosterhjem-kan-bety-et-mishandlet-barn-kan-forandre-livet-ditt#.U-9pUHuuNME.facebook

Jeg ville følt med beæret om jeg kunne være med å hjelpe ett barn til en bedre hverdag... <3 

Jeg vurderte for noen år siden å bli det samme selv når barnet mitt ble eldre.

Jeg ville nok ha ventet til deres yngste er 5- 6 år....

Anonymous poster hash: 1302f...f60

Skrevet

Det er så mangt vi kan jobbe med "under" barnevernet (eks lærer), og vi har ingen kunnskap i forhold til fosterhjem :) Men ok :)  Anonymous poster hash: c8e1d...d33

Det er forskjell fra kommune til kommune ser det ut til, for jeg har hatt to fosterbarn boende hos meg, som flyttet inn når dem var 14,5 og 17 år, og jeg har en datter som den gangen var under 6 år. Og underveis fikk jeg et barn, som i dag er 14 mnd. Det har fungert veldig bra her, og i dag har dem flyttet ut (den siste flyttet på torsdag) og klarer seg bra på egenhånd :) Lykke til :)

Anonymous poster hash: 1c171...ca8

Skrevet

Jeg var selv fosterbarn i en familie som hadde tre egne barn . De var - 4,7,13. Jeg var 14 :) men hadde jeg vært

Voldsom , mye sinne , og farlig for de små hadde jeg ikke fått bo der. Men livet mitt besto av dårlig familieforhold så da var plasseringen et perfekt sted for meg å få kjenne på det å være familie :)

Så gå for det :) fosterbarn er like mye barn selv og , og finns i alle aldersgrupper og med alle forskjellige bakgrunner :)

Anonymous poster hash: 279d2...d91

Skrevet

Ta Pride og ta det derfra :) Dere får svar på mange av spørsmålene deres, og dere vil etter Pride kjenne bedre om dere er klar nå, eller vil vente. Det er heller ikke sånn at dere er nødt til å takke ja til plasseringene som bv tenker er god i deres familie. Dere har muligheten til å takke nei. Det er mange forskjellige barn i alle aldre og med veldig forskjellige bakgrunner. Det er noen barn som vil passe perfekt inn i en familie med små barn, og noen barn som ikke vil det. Det er et skrikende behov for fosterhjem, så at dere ønsker å ta på dere en sånn jobb er kjempeflott. Det er en berikelse for familien, men det er også en jobb, ihvertfall i starten, å få det nye barnet til å føle seg hjemme i og som en del av, familien.
Lykke til med avgjørelsen! :)

Anonymous poster hash: df522...f39

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...