Anonym bruker Skrevet 16. august 2014 #1 Skrevet 16. august 2014 Jeg har brukket kragebeinet og har store smerter. Ble så overrasket over ikke å bli operert med en gang. Jeg må faktisk vente i ca 10 dager på operasjon!!! Skulle ønske jeg hadde privat helseforsikring slik at jeg kunne bli produktiv raskt igjen. Jeg vil på jobb fort! Kan jeg benytte meg av fritt sykehus valg og bli operert før? Anonymous poster hash: e6517...a5c
Anonym bruker Skrevet 16. august 2014 #2 Skrevet 16. august 2014 Det er ikke vanlig å operere kragebein. Det gjøres kun unntaksvis. Anonymous poster hash: 74c45...5d1
Optatium Skrevet 16. august 2014 #3 Skrevet 16. august 2014 Er du sikker på at det ikke er medisinske grunner for at du må vente? Ellers vet jeg forøvrig ikke hvordan det fungerer.
bestemt oss:) *mamma* Skrevet 16. august 2014 #4 Skrevet 16. august 2014 http://www.frittsykehusvalg.no/start/
Anonym bruker Skrevet 16. august 2014 #5 Skrevet 16. august 2014 Ingen medisinske grunner. Alt er normalt her. De skal operere inn en metallplate pga stygt brudd etter fall. HI Anonymous poster hash: e6517...a5c
Anonym bruker Skrevet 16. august 2014 #6 Skrevet 16. august 2014 Fritt sykehusvalg gjelder ikke akutte skader som brudd. Anonymous poster hash: 1cff3...383
Anonym bruker Skrevet 16. august 2014 #7 Skrevet 16. august 2014 Fritt sykehusvalg gjelder ikke ved akuttbehandling. Anonymous poster hash: 1ba37...2b0
Anonym bruker Skrevet 16. august 2014 #8 Skrevet 16. august 2014 Det er evt akutt kirurgi, fritt sykehusvalg gjelder ikke på primær operasjon. Anonymous poster hash: 74c45...5d1
Anonym bruker Skrevet 16. august 2014 #9 Skrevet 16. august 2014 http://www.frittsykehusvalg.no/start/ Var inne og leste i sted, men skjønte dessverre ikke om akutt kragebensbrudd er omfattet av reglene. Syntes 10 dagers venting er mye. Ble sendt hjem med paralgin forte fra akutt mottaket. HI Anonymous poster hash: e6517...a5c
Anonym bruker Skrevet 16. august 2014 #10 Skrevet 16. august 2014 Ser dere skriver at da gjelder det ikke. Leit. Jeg skjønner ikke helsenorge. 10 dager ekstra i smertehelvete venter. 10 dgr ekstra med sykepenger for den norske stat og arb.giver også. 10 dager ekstra med forpleining hos min ektefelle, 10 dager ekstra hvor barna må klare seg selv. Jeg trodde helsevesenet i Norge var bra. HI Anonymous poster hash: e6517...a5c
Anonym bruker Skrevet 16. august 2014 #11 Skrevet 16. august 2014 Ser dere skriver at da gjelder det ikke. Leit. Jeg skjønner ikke helsenorge. 10 dager ekstra i smertehelvete venter. 10 dgr ekstra med sykepenger for den norske stat og arb.giver også. 10 dager ekstra med forpleining hos min ektefelle, 10 dager ekstra hvor barna må klare seg selv. Jeg trodde helsevesenet i Norge var bra. HI Anonymous poster hash: e6517...a5c Jeg vet ikke om det er mulig, men hva om du reiser direkte til en annen legevakt som hører under et annet sykehus (hvis det ikke er altfor langt). Si du er på besøk der og må få en ny vurdering pga smertene, kanskje du er heldig å komme raskere til? Jeg er enig i at det ikke burde vært nødvendig å vente halvannen uke for å få operert et brudd. Det gjør jo at alt tar lenger tid i etterkant også. Dette er en av mine kjepphester. Vi har ikke råd til å la folk gå uten å jobbe unødvendig lenge. Å få deg operert når i løpet av et par dager ville gjort at du kom raskere ut i jobb. Smertene vil ikke rekke å sette seg, det vil være mindre sjanse for tilvenning av sterke smertestillende, du vil trenge langt mindre smertestillende totalt sett, du vil få mindre muskelsvinn i arm og skulder, du vil trenge mindre opptrening. Ikke minst du ville vært raskere tilbake i full jobb. Nå er dette en akutt ting, men det samme gjelder for en hel rekke andre undersøkelser og behandlinger. Det koster sååå mye mer å ha folk gående uvirksom! Grrr! Jeg hadde trolig reist til et annet sted og hørt der, om det lykkes så er det jo verdt det... God bedring uansett! Anonymous poster hash: 21484...4ca
Anonym bruker Skrevet 16. august 2014 #12 Skrevet 16. august 2014 Ser dere skriver at da gjelder det ikke. Leit. Jeg skjønner ikke helsenorge. 10 dager ekstra i smertehelvete venter. 10 dgr ekstra med sykepenger for den norske stat og arb.giver også. 10 dager ekstra med forpleining hos min ektefelle, 10 dager ekstra hvor barna må klare seg selv. Jeg trodde helsevesenet i Norge var bra. HI Anonymous poster hash: e6517...a5c Jeg vet ikke om det er mulig, men hva om du reiser direkte til en annen legevakt som hører under et annet sykehus (hvis det ikke er altfor langt). Si du er på besøk der og må få en ny vurdering pga smertene, kanskje du er heldig å komme raskere til? Jeg er enig i at det ikke burde vært nødvendig å vente halvannen uke for å få operert et brudd. Det gjør jo at alt tar lenger tid i etterkant også. Dette er en av mine kjepphester. Vi har ikke råd til å la folk gå uten å jobbe unødvendig lenge. Å få deg operert når i løpet av et par dager ville gjort at du kom raskere ut i jobb. Smertene vil ikke rekke å sette seg, det vil være mindre sjanse for tilvenning av sterke smertestillende, du vil trenge langt mindre smertestillende totalt sett, du vil få mindre muskelsvinn i arm og skulder, du vil trenge mindre opptrening. Ikke minst du ville vært raskere tilbake i full jobb. Nå er dette en akutt ting, men det samme gjelder for en hel rekke andre undersøkelser og behandlinger. Det koster sååå mye mer å ha folk gående uvirksom! Grrr! Jeg hadde trolig reist til et annet sted og hørt der, om det lykkes så er det jo verdt det... God bedring uansett! Anonymous poster hash: 21484...4ca He he. Kreativt. Tipper de ser i systemet sitt at jeg allerede har vørt på 2 sykehus (lokalt + sendt videre til et større), at jeg har fått sykemelding og resept på paralgin forte. Enig med deg i kjepphesten. Dette blir faktisk dyrt for stat/arb.giver, foruten smertehelvetet for den enkelte. Er redd det gror skjevt nå og at de må brekke det opp igjen. Det ville vært god økonomi i å få meg operert før pga færre dager uvirksom og færre dager på sykelønn. Ingen gjør jobben min mens jeg er borte, kunder må vente, så dette er bare fælt. Takk for omtanken. HI Anonymous poster hash: e6517...a5c
Anonym bruker Skrevet 16. august 2014 #13 Skrevet 16. august 2014 Ser dere skriver at da gjelder det ikke. Leit. Jeg skjønner ikke helsenorge. 10 dager ekstra i smertehelvete venter. 10 dgr ekstra med sykepenger for den norske stat og arb.giver også. 10 dager ekstra med forpleining hos min ektefelle, 10 dager ekstra hvor barna må klare seg selv. Jeg trodde helsevesenet i Norge var bra. HI Anonymous poster hash: e6517...a5c Jeg vet ikke om det er mulig, men hva om du reiser direkte til en annen legevakt som hører under et annet sykehus (hvis det ikke er altfor langt). Si du er på besøk der og må få en ny vurdering pga smertene, kanskje du er heldig å komme raskere til? Jeg er enig i at det ikke burde vært nødvendig å vente halvannen uke for å få operert et brudd. Det gjør jo at alt tar lenger tid i etterkant også. Dette er en av mine kjepphester. Vi har ikke råd til å la folk gå uten å jobbe unødvendig lenge. Å få deg operert når i løpet av et par dager ville gjort at du kom raskere ut i jobb. Smertene vil ikke rekke å sette seg, det vil være mindre sjanse for tilvenning av sterke smertestillende, du vil trenge langt mindre smertestillende totalt sett, du vil få mindre muskelsvinn i arm og skulder, du vil trenge mindre opptrening. Ikke minst du ville vært raskere tilbake i full jobb. Nå er dette en akutt ting, men det samme gjelder for en hel rekke andre undersøkelser og behandlinger. Det koster sååå mye mer å ha folk gående uvirksom! Grrr! Jeg hadde trolig reist til et annet sted og hørt der, om det lykkes så er det jo verdt det... God bedring uansett! Anonymous poster hash: 21484...4ca He he. Kreativt. Tipper de ser i systemet sitt at jeg allerede har vørt på 2 sykehus (lokalt + sendt videre til et større), at jeg har fått sykemelding og resept på paralgin forte. Enig med deg i kjepphesten. Dette blir faktisk dyrt for stat/arb.giver, foruten smertehelvetet for den enkelte. Er redd det gror skjevt nå og at de må brekke det opp igjen. Det ville vært god økonomi i å få meg operert før pga færre dager uvirksom og færre dager på sykelønn. Ingen gjør jobben min mens jeg er borte, kunder må vente, så dette er bare fælt. Takk for omtanken. HI Anonymous poster hash: e6517...a5c Hvordan vil de kunne se at du har vært på andre sykehus? :-o Anonymous poster hash: 12aab...485
Anonym bruker Skrevet 16. august 2014 #14 Skrevet 16. august 2014 Ser dere skriver at da gjelder det ikke. Leit. Jeg skjønner ikke helsenorge. 10 dager ekstra i smertehelvete venter. 10 dgr ekstra med sykepenger for den norske stat og arb.giver også. 10 dager ekstra med forpleining hos min ektefelle, 10 dager ekstra hvor barna må klare seg selv. Jeg trodde helsevesenet i Norge var bra. HIAnonymous poster hash: e6517...a5c Jeg vet ikke om det er mulig, men hva om du reiser direkte til en annen legevakt som hører under et annet sykehus (hvis det ikke er altfor langt). Si du er på besøk der og må få en ny vurdering pga smertene, kanskje du er heldig å komme raskere til? Jeg er enig i at det ikke burde vært nødvendig å vente halvannen uke for å få operert et brudd. Det gjør jo at alt tar lenger tid i etterkant også. Dette er en av mine kjepphester. Vi har ikke råd til å la folk gå uten å jobbe unødvendig lenge. Å få deg operert når i løpet av et par dager ville gjort at du kom raskere ut i jobb. Smertene vil ikke rekke å sette seg, det vil være mindre sjanse for tilvenning av sterke smertestillende, du vil trenge langt mindre smertestillende totalt sett, du vil få mindre muskelsvinn i arm og skulder, du vil trenge mindre opptrening.Ikke minst du ville vært raskere tilbake i full jobb. Nå er dette en akutt ting, men det samme gjelder for en hel rekke andre undersøkelser og behandlinger. Det koster sååå mye mer å ha folk gående uvirksom! Grrr! Jeg hadde trolig reist til et annet sted og hørt der, om det lykkes så er det jo verdt det... God bedring uansett! Anonymous poster hash: 21484...4ca Det er jo ikke akkurat slik at det står operasjonteam med ubrukt kapasitet og bare venter på et skarve kragebeinsbrudd. Ingen vil vente på helsehjelp, men det er nå slik at en ikke kan ha en enorm kapasitet just in case. Anonymous poster hash: 74c45...5d1
Anonym bruker Skrevet 16. august 2014 #15 Skrevet 16. august 2014 Har du spurt hvorfor du må vente så lenge da? Det er ganske vanlig at et pent brudd ikke blir prioritert til akuttoperasjon nå i helgen. Kan det være at de vil se om det gror godt av seg selv FØR de endelig vurderer om de skal operere? Kan det være at henvender må gå ned før de kan operere? Meg bekjent er det ikke vanlig å operere kragebensbrudd...... Anonymous poster hash: b55f4...fb6
Anonym bruker Skrevet 16. august 2014 #16 Skrevet 16. august 2014 Har du spurt hvorfor du må vente så lenge da? Det er ganske vanlig at et pent brudd ikke blir prioritert til akuttoperasjon nå i helgen. Kan det være at de vil se om det gror godt av seg selv FØR de endelig vurderer om de skal operere? Kan det være at henvender må gå ned før de kan operere? Meg bekjent er det ikke vanlig å operere kragebensbrudd...... Anonymous poster hash: b55f4...fb6 Hi skriver at det er et stygt brudd og at det allerede er bestemt at det må opereres. Det har vært, og er delvis fremdeles slik, at "ukompliserte" kragebensbrudd ikke blir operert. Dessverre har det vist seg at altfor mange får senkomplikasjoner pga slike brudd fordi kragebenet på bruddsiden ofte blir kortere, noe som påvirker hele skulderfunksjonen resten av livet, noe som igjen disponerer for overbelastning, feilstillinger, feilbelastninger, økt hyppighet av nakke-skulder-arm-plager. Det er stadig flere spesialister som mener at langt flere kragebensbrudd burde vært operert enn hva som er gjengs praksis i dag. Spesialistene og fysioterapeutene ser senkomplikasjonene som kommer årevis etter ubehandlede kragebensbrudd. Et helt rent brudd hvor bruddflatene ikke spriket eller lå over hverandre ville jeg selv ikke ha operert. Ethvert annet brudd ville jeg fått operert, selv om jeg kanskje måtte betalt for det selv. Jeg hadde ikke tatt sjansen på de plagene mange får i ettertid. (jeg er fysio) Men som du sier, av og til må de utsette operasjon pga hevelse. Men ofte så er dette fordi de ikke har kapasitet til å ta det med det samme (eller pasienten ikke kommer raskt nok inn på sykehuset), og siden man da får hevelse så må man gjerne vente en uke eller mer til denne er gått ned igjen før operasjon :/ Anonymous poster hash: 21484...4ca
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå