Gå til innhold

ta med gave eller ikke?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skal en tur til en kollega som har sommerhus i nærheten av hvor jeg bor. Han er i ledelsen der jeg jobber og vi har jobbet sammen på noen prosjekter. Bør jeg ta med noe, for høflighets skyld? Vi er gode kolleger, han var en av dem som ville ansette meg. Jeg er ikke invitert, bare sa at jeg skal i den retningen uansett så jeg kunne stikke innom. Han har sagt før at jeg må komme på bedøk en gang.

Anonymous poster hash: c5d43...b4b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Enig. En flaske vin er flott :)

Anonymous poster hash: b6b6c...6c1

Skrevet

Hvorfor skal folk alltid drive å gi hverandre ting når de skal på besøk?
Kan vi ikke gå på besøk uten å gi noe?
Jeg føler et visst materialistisk press her i landet når det gjelder det.
Er ikke besøket og selskapet ditt i deg selv godt nok?

Når man gir noe når man går på besøk, føler den du gir seg presset til å gi noe når han/hun skal til deg.
Leste en gang en artikkel på nordmenns "hjelpsomhet" kontra  andre mer sydlige land.
Der skrev dem om at de aller fleste nordmenn forventet en gjentjeneste for en tjeneste, er du med noen å flytter, så skylder du dem en tjeneste. Og du kan godt føle deg pliktet til å måtte gjøre det en lørdagskveld du egentlig har tenkt deg på noe annet, fordi den vennen du har hjulpet spørr.
Vi er sånn her, selv om det kan være fint nok det, så er det en del grådighet i det også.
I mer sydligeland er de ikke sånn, de gjør det fordi de vil, ikke fordi de ønsker det, og venter ikke en tjeneste tilbake.

Så nei, jeg føler ikke du MÅ kjøpe noe. Er det en feiring ja, men en må passe seg for dette "presset" ikke alle har pengene til å avse noe når de skal på besøk.
Det høres jo ut som den du skal til har det, men allikevell.
Vi er altfor materialistiske i dette landet.

Anonymous poster hash: 0e629...ef0
Skrevet

Første gang man skal til noen er det normal høflighet å ha med en liten gave. Ei flaske vin passer fint til en mann. Konfekteske, en blomsterkvast er også noe man kan gi i gave.

Dersom man blir invitert på middag til noen, er det også normal høflighet å ta med en liten takkegave.

Har man ikke økonomi til det, er det bare til å lage noe. Feks hjemmelaga karameller, småkjeks eller noe sånt.

Anonymous poster hash: 58459...cd0

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...