Gå til innhold

Ang lærerstreiken, skjerm småtrinnene!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har to barn på småtrinnet og er alenemamma. Blir det lærerstreik må jeg ta fri fra jobb uten lønn for å være hjemme. Mellomtrinn og ungdomsskoletrinnene har ikke dette problemet for foreldrene. Kan godt støtte lærerne, men det går hardt ut over oss som taper mye penger på det.

Anonymous poster hash: fc07c...5c6
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Det er jo eingon slik med streik at det rammar tredjepart. Når det gjeld offentlig tenesteyting er det tredjepart ein må ramme for å legge press på arbeidsgjevar. Arbeidsgjevaren tener jo pengar på å sleppe å betale ut lønn under streik.

Slik eg forstår blir første klasse skjerma. Ellers er det jo viktigare å skjerme dei eldre barna slik eg ser det, då det er vanskeligare å ta att tapt undervisning til større pensum er. Skulen si kjerneoppgåve er jo ikkje oppbevaring av barna, men undervisning.

Men at det er kjipt og skaper problemer? Heilt sikkert. Får håpe partane blir einige.

Endret av ★
Skrevet

Har to barn på småtrinnet og er alenemamma. Blir det lærerstreik må jeg ta fri fra jobb uten lønn for å være hjemme. Mellomtrinn og ungdomsskoletrinnene har ikke dette problemet for foreldrene. Kan godt støtte lærerne, men det går hardt ut over oss som taper mye penger på det.

Du må samarbeide med andre foreldre!

Du kan ha 3-4 ekstra unger hjemme hos deg en dag også kan en av de andre foreldrene ha dine unger en annen dag, da får alle jobbet noe ihvertfall.

Anonymous poster hash: 70be9...bc6

Skrevet

Skolens primæroppgave er ikke barnepass. Trenger du barnepass så hyrer du inn en barnevakt. Det kan da ikke være så vanskelig.

Anonymous poster hash: d5a3f...69a

Skrevet

Du kan følge med på Utdanningsforbundets hjemmeside om hvilke skoler som er tatt ut i streik, og deretter på hjemmesiden til skolen din om hvilke trinn som er rammet. Om din skole er tatt ut, og dette rammer hele skolestarten for podene dine, så tar du kontakt med foreldrene til skolekameratene og gjør avtaler for pass dere i mellom. Det bør ikke være så mye vanskeligere enn det...

Anonymous poster hash: 27d6e...f3a
Skrevet

Er det ikke slik at barna som ikke har undervisning går på SFO?

Anonymous poster hash: 9ad26...a4b
Skrevet

Å utvide åpningstidene til SFO er å anse som streikebryteri og det er ikke lov.

Skrevet

SFO-tilbodet blir ikkje utvida ved streik. Det blir kun morgon og ettermiddag som før.
Skrevet

Seriøst? Du har ikke forstått streik du.

Da må du faktisk hyre inn barnevakt. Hva med BF?

Anonymous poster hash: 3d368...2f6

Skrevet

Har ingen barnefar dessverre, og ingen familie her. Det er ikke "så enkelt" bestandig. Sfo er også stengt ved streik. Prøvde oss på å samarbeide om å passe hverandres barn ved barnehagestreiken, men jøss så mange rare foreldre...orker ikke gå inn på det engang:( Så for min del er dette kritisk. hi

Skrevet

Har ingen barnefar dessverre, og ingen familie her. Det er ikke "så enkelt" bestandig. Sfo er også stengt ved streik. Prøvde oss på å samarbeide om å passe hverandres barn ved barnehagestreiken, men jøss så mange rare foreldre...orker ikke gå inn på det engang:( Så for min del er dette kritisk. hi

Sjekk ut hvilke ungdomsskoler og videregåendeskoler somm også er i streik. Jeg er nyinnflytter på et sted uten familie og noe særlig med venner / nettverk har jeg enda ikke fått. Jeg har vært i forkant og fått tak i ei jente på vgs. som er i streik. Hun skal være barnepass om barneskolen også går ut i streik.

Er man løsningsorientert og står litt på så får man til det meste.

Skrevet

Sikker på at barna må være hjemme da?

Her står det kommunens nettside at de vil ha en tilsynsordning på skolen for småtrinnet. Lærerne er i streik så det blir ikke noe pedagogisk opplegg, men assistentene og barne- og ungdomsarbeiderne er på skolen og barna får ikke fri. De må møte på skolen også vil assistendene se etter dem og aktivisere dem.

Klippet fra kommunens nettside:

Vi vil understreke at disse elevene på barnetrinnet vil, så langt det er mulig, få en tilsynsordning slik at skoletida ikke blir redusert.

Skrevet

Her står det kommunens nettside at de vil ha en tilsynsordning på skolen for småtrinnet. Lærerne er i streik så det blir ikke noe pedagogisk opplegg, men assistentene og barne- og ungdomsarbeiderne er på skolen og barna får ikke fri. De må møte på skolen også vil assistendene se etter dem og aktivisere dem.

Vi vil understreke at disse elevene på barnetrinnet vil, så langt det er mulig, få en tilsynsordning slik at skoletida ikke blir redusert.

Smart trekk. Det er jo foreldrene til de minste som blir mest rammet av streik, så da får lærerne mindre støtte fra dem.

Skrevet

De har ingenting og streike for,de får masse fri, SÅ ER LATE..... normalt og jobbe 7 og halv time

Anonymous poster hash: b4589...d3d
Skrevet

De har ingenting og streike for,de får masse fri, SÅ ER LATE..... normalt og jobbe 7 og halv time

det er ikke det at de må jobbe 37,5 t de streiker for da.

Anonymous poster hash: 69a79...173

Skrevet

Hei, hei, HEI!

Jekk deg ned fjorten hakk og sett deg inn i streikegrunnlaget før du åpner kjeften.

Anonymous poster hash: b8b79...3bf

Skrevet

Mener du at barna MÅ møte opp? Eller kun de som ikke har mulighet være hjemme?

Anonymous poster hash: 05a58...6d6

Skrevet

Sjekk hjemmesiden til skolen din, eller ring og snakk med dem. Ledelsen er fullt til stedet fra tidlig mandag morgen, ledelsen streiker ikke, og ingen skoler er så langt stengt. 

Ikke alle skoler tatt ut i streik, og ved de skolene som er tatt er ikke alle lærere ved skolene tatt ut. Det vil derfor være informasjon om hvilke fag som faller ut som følge av streiken, og det vil følgelig ikke være undervisning i det aktuelle tidsrommet fra timeplanen til den aktuelle streikende lærer. Men elevene blir ikke sendt hjem for eventuelle 45-90 minutter, så de kan være på skolen i dette tidsrommet, under tilsyn av assistenter, blant annet.

Skrevet

Sjekk hjemmesiden til skolen din, eller ring og snakk med dem. Ledelsen er fullt til stedet fra tidlig mandag morgen, ledelsen streiker ikke, og ingen skoler er så langt stengt.

Ikke alle skoler tatt ut i streik, og ved de skolene som er tatt er ikke alle lærere ved skolene tatt ut. Det vil derfor være informasjon om hvilke fag som faller ut som følge av streiken, og det vil følgelig ikke være undervisning i det aktuelle tidsrommet fra timeplanen til den aktuelle streikende lærer. Men elevene blir ikke sendt hjem for eventuelle 45-90 minutter, så de kan være på skolen i dette tidsrommet, under tilsyn av assistenter, blant annet.

Er ikke tatt ut noen skoler her så her går alt som normalt;-) Var heller et spørsmål direkte til hun som fortalte at ingen av barna fikk fri.

Hadde flere lærere blitt tatt ut i streik her hadde jeg nektet ha barnet på skolen hele dagen for å passes av et par assistenter. De har få assistenter tilknyttet skolen og mange 1-til-1 så hadde endt med at barna ble overlatt til seg selv. Ikke aktuelt!

Og bare så det er sagt; jeg håper lærerene får det som de vil. For min del kan de godt streike noen uker og jeg åpner gjerne hjemmet mitt for klassevenner som trenger pass.

Skrevet

Lærere jobber 8.3 timer daglig. Ikke 7.5. Det er derfor de avspaserer.

Anonymous poster hash: d109e...27f

Skrevet

Her er det også tilsyn på skolen dersom lærerne tas ut i streik!

Assistenter streiker ikke så de skal jobbe som normalt. Det samme skal jo også de lærerne som evt ikke er organisert.

Anonymous poster hash: 0c1ec...6f8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...