Gå til innhold

Må ull vaskes på ullprogram?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har kun et par plagg i ull. Er det et must å vaske det på ullprogram? Kjedelig å vaske 3 bodyer alene

Anonymous poster hash: 47d9e...7be

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det kommer an på typen ull.

Janus feks kan vaskes på vanlig 40.

Skrevet

Jeg vasker på ullprogram, men jeg har gjerne bommulsklær i maskinen også, for å fylle opp litt.

Anonymous poster hash: a9f2f...751
Skrevet

Du må bruke ullvaskemiddel. Men å vaske ull på skånsom vask på maks 40grader pleier å gå fint. :-) jeg gjør det ofte med ullsokker ol.

Men ville ikke prøvd med betydningsfulle hjemmestrikka klær. :-)

Anonymous poster hash: cdb57...cb0

Skrevet

Det er endel ull du IKKE må gjøre det med. Spesielt ull fra Nøstebarn, og endel annet også. Det er som regel merket.

Skrevet

Kun 3 bodyer, milo og håndvask. Tar ca 3 min, om de ikke er ekstremt møkkete da - da kan det ta 10 min

Anonymous poster hash: 1704f...7ec

Skrevet

Du må bruke ullvaskemiddel. Men å vaske ull på skånsom vask på maks 40grader pleier å gå fint. :-) jeg gjør det ofte med ullsokker ol.

Tv2 hjelper deg testet om det var nødvendig å bruke ullvaskemiddel, men det var knapt forskjell faktisk.

Anonymous poster hash: 3c598...ee9

Skrevet

Er det ikke noe med at fibrene blir ødelagt av for høy temperatur og såpemidler?

Jeg har ved feiltakelse vasket ull på 60graders bomull, og det gikk heldigvis bra, men det kommer nok veldig an på hva slags ull det er...

Skrevet

Dersom ull vaskes med mye annet tøy, synes jeg det blir lettere tovet.

Skrevet

Tv2 hjelper deg testet om det var nødvendig å bruke ullvaskemiddel, men det var knapt forskjell faktisk.

Noen ganger går helt fint. Men fibrene blir ødelagt av enzymene i vaskemidler etterhvert. :-)

Skrevet

Tror dere det går greit hvis jeg vasker på 40 grader og 1200 omdreininger i minuttet? Er ikke det ganske skånsomt da? Annet tøy blir vel også rent med milo?

Skrevet

1200 omdreininger er ikke spesielt skånsomt? Min har 600 omdreininger på skånsomt-programmet.

Anonymous poster hash: b5e26...5e8

Skrevet

Noen ganger går helt fint. Men fibrene blir ødelagt av enzymene i vaskemidler etterhvert. :-)

Nå var det jo det testen viste at ikke skjedde.

Skrevet

Tror dere det går greit hvis jeg vasker på 40 grader og 1200 omdreininger i minuttet? Er ikke det ganske skånsomt da? Annet tøy blir vel også rent med milo?

Jeg bruker hovedsakelig 1000 omdreininger på ull. Ikke strikkeklær, men andre ullklær. 40 grader.

Skrevet

http://www.tv2.no/a/5429067

Skrevet

Hovedsaken er antall omdreininger. Max 600 på ull. Jeg bruker vaskeprogrammet som heter lingerie.

Skrevet

Tror min maskin knapt sentrifugerer tøyet på ullvugge, og er 30 grader, jeg bruker vanlig omo men ikke skyllemiddel, har ikke ødelagt noe enda, men det kommer jo ann på produsent ol.

Skrevet

Vasker alt ulltøy på vanlig 40-vask, men så har vi stort sett bare ting fra Janus, Pierre robert og Safa, og det tåler vanlig vask helt fint. Brukte Milo før, men etter TV2-testen hvor de viste at enzymene IKKE ble ødelagt ved bruk av vanlig vaskemiddel har jeg sluttet med det. Og jeg har observert det samme som kom frem i testen; ingen forskjell på tøyet ved bruk av vanlig middel kontra Milo, selv etter mange vask :)

Anonymous poster hash: 3ffe9...c77

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...