Gå til innhold

Dere som bryr dere så mye om arbeidstiden til lærerne

Anbefalte innlegg

Skrevet

Bryr dere dere like mye om arbeidstiden til andre yrker og har dere sterke meninger om de faktisk jobber når de skal?

Bryr dere dere om arbeidstiden til sykepleierne, til tannlegene, til butikkansatte, til politiet, til rørleggere osv. ? Eller er dere der mer opptatt av kvaliteten på tjenesten og at tjenesten skal være fleksibel?

Jeg må si at jeg forstår ikke hvorfor det er så viktig å skulle diktere andre sin arbeidstid og at så mange har så sterke meninger om hva en arbeidsgruppe gjør i arbeidstiden.

Jeg er barnevernkonsulent, har fleksitid og kan godt jobbe hjemme om jeg vil. Jeg styrer store deler av dagen min selv. Har du det kanskje også slik? At du har noe fleksitid, at du har endel avspasering (jeg har så langt 300 timer i år med oppspart avspasering) og at du kan ta hjemmekontor innimellom? Eller kanskje du jobber offshore? Hva om noen skulle lagt seg opp i din arbeidstid uten å faktisk vite hva du gjør om dagen, hvordan du legger opp dagene dine, hva som forventes av deg og hvor stort press det kan være i perioder? Hadde du følt det som rettferdig at "utenforstående" blandet seg inn og kalte deg sytete og lat, når du vet at du både er flink og at du skjøtter jobben din godt.

Jeg vet at jeg mest sannynlig hadde blitt irritert. Det er en sannhet i det med å ha gått noen mil i annen manns sko....

Er selve arbeidstiden viktigst? Hva med kvaliteten på jobben? Er ikke den viktigere? Jeg må si at jeg bryr meg katta om arbeidstiden til lærere, sykepleiere, tannleger og elektrikere. Jeg er langt mer opptatt av kvaliteten på jobben som gjøres. Hva så om sykepleiere har mer fleksibilitet enn jeg har og hva så om butikkansatte har mindre fleksibilitet. At yrker har det ulikt er ingen hemmelighet og de fleste yrker beveger seg mer og mer mot fleksibel arbeidstid. Vi trenger ikke ha det likt. Vi server ulike områder der det forventes ulik åpningstid. Jeg har jobbtelefon og er tilgjengelig 24 timer i døgnet, inntil vi får barnevernvakt. Slik er min hverdag. Spiller ingen rolle om andre får det bedre eller verre i sin jobb. Status for meg er slik den er og andre yrker skal ikke måtte bøte for det.

Hva er det som gjør at "alle" oppførerseg som om de er sjefen til læreren og skal ha medbestemmelsesrett? Vi stoler nok på lærerne til å FRIVILLIG overlate barna våre til dem (det er ikke skoleplikt i Norge), men vi stoler ikke på at de klarer å styre jobben sin selv.

Hele greia er svært merkelig......

Anonymous poster hash: b5cfb...735

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...