Gå til innhold

Noen som lager alt fra bunnen av?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Eks på hva dere spiser gjennom en dag?

Anonymous poster hash: a4936...e3a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ingen som lager ALT fra bunnen av...kverner kjøtt, lager egen pasta, maler melet etc

Anonymous poster hash: 69f09...038

Skrevet

I går spiste jeg en yoghurt med havregryn i til frokost (men jeg har ikke dyrket havren selv eller laget yoghurten selv altså ;))

Lunsj ble en blandet grønn salat med et hardkokt egg.

Middag gryterett laget selv, men med en boks hermetiske tomater i.

Kvelds en banan.

Men jeg er ikke helt nazi på at ting skal være laget fra bunnen av altså, jeg tåler noen ferdige karbonader fra Gilde av og til helt greit. Men lager stort sett sauser, gryter o.l. fra bunnen av selv. Liker hjemmebakt brød best, men kan spise kjøpebrød innimellom også.

Anonymous poster hash: 00607...c59
Skrevet

Hva definerer du som fra bunnen av? Jeg lager det meste fra bunnen av, og min definisjon er å kjøpe karbonadedeig og lage løvbiffen selv som jeg gjerne serverer med ferdigkjøpt blandet salat tilsatt pinjekjerner (klar til risting), fetaost naturell som jeg skjærer i biter osv. Jeg lager ikke ost fra bunnen av, men raspe ferdigkjøpt ost selv, lage vaffler med egg, mel, sukker som jeg har kjøpt i butikken. 

Skrevet

Ja som hun over her sa så lager jeg ikke ALT fra bunn av men, jeg køper aldri ferdig middag (med mindre jeg flytter eller noe i den duren). Spiser vel helt vanlig sunn mat. 

To skiver med grovbrød (bestemors oppskrift) og enten hvitost, leverpostei eller avocado med tomat på. F.eks. 

frukt (ikke hjemme laget) 

I dag skal vi ha bønne og linse salat med koteletter, fava og tatziki. 

Også blir det vel nå mellommåltid igjen på kvelden. Frukt,vafler,boller eller brødskive. Det varrierer. 

Skrevet

Hva definerer du som fra bunnen av? Jeg lager det meste fra bunnen av, og min definisjon er å kjøpe karbonadedeig og lage løvbiffen selv som jeg gjerne serverer med ferdigkjøpt blandet salat tilsatt pinjekjerner (klar til risting), fetaost naturell som jeg skjærer i biter osv. Jeg lager ikke ost fra bunnen av, men raspe ferdigkjøpt ost selv, lage vaffler med egg, mel, sukker som jeg har kjøpt i butikken.

Mat som ikke er bearbeidet på noen måte, foruten korn som er malt da.

Om noen sår, høster og dyrker selv vil jeg gjerne høre om det og.

Skrevet

Ingen som lager ALT fra bunnen av...kverner kjøtt, lager egen pasta, maler melet etcAnonymous poster hash: 69f09...038

Vet om flere som Kværner kjøtt og lager pasta:) men ingen som maler mel.

Hi

Skrevet

Men, nå som vi har flyttet og skal kjøpe oss stor fryser, så skal jeg lage MYE hjemmelaget pølser og leverpostei ogsånt som jeg kan ha liggende og ta opp senere. 

Lager såklart ikke alt fra bunnen av, men jeg lager nok mere fra bunnen av enn de fleste andre jeg kjenner. Også vill denne fryseren komme godt med, og jeg gleder meg masse! :D 

Skrevet

Denne vil jeg følge. Legg gjerne ut oppskrifter også? :)

Her lager vi endel hjemmelaget, men vil bli flinkere.

Her baker vi brød, rundstykker og boller selv. Lager fiskegrateng selv, kjøttkaker, medistekaker, pølsegryte, potetgrateng, hvit saus og brunsaus.

Skrevet

Lager alt fra bunnen av ja..

Egne sauser, brød, middager, lunsjer også videre.....

Anonymous poster hash: fbfcd...99e

Skrevet

Lager alt fra bunnen av ja..

Egne sauser, brød, middager, lunsjer også videre.....

Anonymous poster hash: fbfcd...99e

Har du noen tips til ukesmeny? Gjerne med oppskrifter hvis du har tid? :)

Anonymous poster hash: 54aee...5a2

Skrevet

Lager det meste, men ikke fanatisk på noe vis. Lager alt av bakervarer, sauser, gryter, desserter, kaker, lager fiskekaker med selvfisket men kjøttkaker med kjøpt, bruker ingen ferdige krydderblandinger, dressinger eller så. Så lager det meste, men lever et hektisk liv med stor  familie så produserer ikke alle råvarene.. Det får bli i mitt neste liv..

Skrevet

Ingen som lager ALT fra bunnen av...kverner kjøtt, lager egen pasta, maler melet etc

Anonymous poster hash: 69f09...038

Det er forskjell på å barbere seg og å skjære av seg hodet også, vet du... :P

Jeg kverner en del kjøtt selv. Laget min egen pasta mens jeg fremdeles kunne spise vanlig mel, men nå må jeg holde meg det meste av mel, og da gidder jeg ikke lage pasta.

Har ikke malt mel selv, men kjøpte tidligere mel direkte fra en liten mølle/importør av økologisk mel.

Pga sykdom blir det lite normal aktivitet i høst, men neste høst regner jeg med å være i rute igjen. Da blir det innkjøp av hele lam og halve vilt som jeg parterer i passende stykker, lager kjøttdeig, lager kraft av osv.

Neste vår skal jeg prøve ut mer fra boken "Gratis mat" og gleder meg allerede, prøvde ut noe i vår, men bare litt. Lærte mye nytt.

Ellers blir det mye bærplukking og noe sopplukking på sommer/høst.

Liker å lage opp mat og ha i fryseren, da er det bare å ta ut om morgenen og varme når jeg kommer hjem.

HI, jeg spiser ofte en omelett eller kokt egg med en enkel salat til frokost. Eller jeg lager en smoothie av nøtter, egg og bær og vann. Lunsj blir som regel salat i en eller annen variant, eller eventuelt middagsrester fra dagen før. Middag varierer, men lager det aller meste fra bunn. På vinteren får jeg ofte lyst på noe mer utpå kvelden, og da lager jeg ofte en kjapp suppe, som da også gjerne blir lunsj sammen med salat dagen etter. Det tar jo ikke lengre tid enn å lage halvfabrikata når man først er blitt vant med det. Det som tar tid er i begynnelsen når man må venne seg til hva man må ha i hus, huske å ta ting ut av fryseren osv. Når man får rutine på det så er det fort gjort.

Anonymous poster hash: 073c5...844

Skrevet

Jeg spiser tilnærmet paleokosthold, spiser ikke kornprodukter, fokuserer på mye animalsk og naturlig mat laget fra grunnen så langt det lar seg gjøre.

I går spiste jeg følgende:

Frokost: 1 ss tran Moltebær, litt kesam, kanel, valnøtter, en banan, ett norsk eple, litt ridderost.

Lunsj: Kyllinglår

Middag: Ovnsbakt steinbit med litt smør, gulrøtter, purreløk

Kveldsmat: Får i kål. Dessert: Ett norsk eple

Bruker aldri ferdigpakker med sauser, dressinger osv. Lager f.eks. pizzasaus fra bunnen av, dressinger osv. Bruker aldri hermetikkbokser.

Skrevet

Ingen som lager ALT fra bunnen av...kverner kjøtt, lager egen pasta, maler melet etcAnonymous poster hash: 69f09...038

Å kverne kjøtt og å lage egen pasta er det da mange som gjør. Men ikke like vanlig å male mel selv.

Kjøttkvern anbefales, en kan lage mye bedre og sunnere kjøttdeig selv :)

Anonymous poster hash: 72caa...8ad

Skrevet

Ja her lages alt fra bunnen av. All middag, brød og knekkebrød. Det er jo så enkelt å lage ting selv. Og smaker så mye bedre enn ting fra poser og bokser.

Anonymous poster hash: eea7b...d12

Skrevet

Imponerende at du kverner kjøtt selv :) Kanskje vi skulle skaffet oss en kjøttkvern. Hos oss blir blenderen mye brukt f.eks. til å lage hjemmelaget tacosaus, pizzasaus m.m. Hva lager du kjøttdeigen av?

Skrevet

Vi dyrker grønnsaker selv. Ulike typer kål, brokkoli, blomkål, poteter, gulrøtter, salat, div frukt og bær. Spiser endel hjort. Er ikke fanatisk, handler på butikken altså :P

Vi har plass til å gjøre dette, samt matallergier som " tvinger" oss til å lage fra bunn.

Men er superluksus å spise en ferdigpizza en gang i året altså!

Anonymous poster hash: 6c295...f0c

Skrevet

Imponerende at dere dyrker selv :) Virkelig gjennomført :)

Skjønner ikke hvorfor du synes det er luksus å spise ferdigpizza en gang i året, smaker jo papp :)

Vi lager paleopizza siden vi ikke spiser korn, lager bunnen av kvernert hasselnøtter, egg, bakepulver, smør og vann :)

Artig å høre at det er flere som er opptatt av å lage fra grunnen, smaker jo så mye bedre også :)

Skrevet

Jeg spiser tilnærmet paleokosthold, spiser ikke kornprodukter, fokuserer på mye animalsk og naturlig mat laget fra grunnen så langt det lar seg gjøre.

I går spiste jeg følgende:

Frokost: 1 ss tran Moltebær, litt kesam, kanel, valnøtter, en banan, ett norsk eple, litt ridderost.

Lunsj: Kyllinglår

Middag: Ovnsbakt steinbit med litt smør, gulrøtter, purreløk

Kveldsmat: Får i kål. Dessert: Ett norsk eple

Bruker aldri ferdigpakker med sauser, dressinger osv. Lager f.eks. pizzasaus fra bunnen av, dressinger osv. Bruker aldri hermetikkbokser.

Jeg har tittet litt på paleokosthold fordi jeg har ME, er jo noen som mener de har blir bedre/bra med dette kostholdet. Men skal man spise paleo skal man vel ikke ha melkeprodukter i det hele tatt, ser du spiser både kesam, ost og smør?

Anonymous poster hash: 00607...c59

Skrevet

Flott at du har tittet litt på paleokosthold, mange mener de har fått bedre helse etter og ha endret til paleo. Jeg får mye mindre kviser etter og ha kuttet ut korn. Jeg er ikke 100 % paleo, det er selv ikke de mest ivrige. Jeg spiser litt meieriprodukter, i dag har jeg f.eks. spist 2 ss kesam og litt ost, men det er små mengder. Før spiste jeg en del yoghurt naturell til frokost, men kuttet det ut da jeg fikk vondt i magen. Spiser risgrøt ca 2 ganger i året. Ost spiser jeg litt av. Smør regnes som paleokost :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...