Gå til innhold

Bytte av saksbehandler i PPT. Hva er vanlig?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Barnet mitt har vært i PPT-systemet i 4 år. Nå har hun fått tildelt saksbehandler nr. 5. Er det slik det pleier å være? Til nå har vi kun vært fornøyd med én. Ikke rekker de å sette seg skikkelig inn i saken engang. Merker jeg blir matt...

Anonymous poster hash: 23d87...334

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vanlig og vanlig det er ikke utenkelig at andre opplever det samme men dere har nok vært ekstra uheldige om saksbehandleren har byttet så mange ganger.

Barnet mitt har hatt samme saksbehandler i de 3 årene som har gått fra starten. Nå er det ny saksbehandler som har tatt over siden vi er over i skolen.

Siden jeg overhode ikke var fornøyd med saksbehandleren i bhg tiden så hadde jeg ikke vært lei meg om det hadde blitt byttet til en annen men det var dessverre ikke mulig.

Jeg driver å skriver en skriftlig klage, takk og lov at jeg har god kontakt med styrer i bhg og andre rundt når saksbehandleren på PPT ikke klarer å informere meg om når og hvor møter som jeg MÅ ta del i finner sted.

Min erfaring med PPT og andre instanser rundt diagnose barn er at vi som foreldre ikke må slippe opp men hele tiden være frampå å tale barnets sak og kjempe for at barnet skal få hjelpen det har krav på.

Noe som også betyr at man må sette seg godt inn i hva man kan og bør kreve av hjelp og hjelpemidler.

Anonymous poster hash: 63727...b2e
Skrevet

Barnet mitt har vært i PPT-systemet i 4 år. Nå har hun fått tildelt saksbehandler nr. 5. Er det slik det pleier å være? Til nå har vi kun vært fornøyd med én. Ikke rekker de å sette seg skikkelig inn i saken engang. Merker jeg blir matt...Anonymous poster hash: 23d87...334

Om det er slik det pleier å være er vel et irrelevant spørsmål. Det kan være mange grunner til at man må bytte saksbehandler.

Vi hadde tre saksbehandlere på 9 mnd. Første bytte skjedde fordi saken endret karakter og det kom fram problemstillinger som ikke var kjent da de fikk saken. Derfor fikk vi ny saksbehandler med bedre kompetanse på akkurat vårt problem. Dessverre sluttet han, og vil måtte derfor bytte igjen i løpet av kort tid.

Litt kipt for oss selvfølgelig, men ansatte i PPT har jo lov til å bytte jobb, bli syke, gå ut i foreldrepermisjon osv de også........

Anonymous poster hash: 5ac86...f26

Skrevet

I ppt der jeg jobber sliter vi med gjennomtrekk. Vi har ikke nok kvalifiserte søkere og tar inn det vi kan få. Det ender ofte med at de bytter jobb da de ikke har den kompetansen som er nødvendig og derfor ikke strekker til i jobben. Ikke noe særlig for meg som er den eneste med master og testkompetanse. Mye faller på meg og det er et dårlig faglig miljø.

Ettersom de ønsker å holde på meg får jeg en relativt god årslønn ift. det som er vanlig rundt om i landet. Jeg har også små barn og ønsker ikke å pendle. Eneste grunnene til at jeg gidder...

Anonymous poster hash: 97ddb...694

Skrevet

I ppt der jeg jobber sliter vi med gjennomtrekk. Vi har ikke nok kvalifiserte søkere og tar inn det vi kan få. Det ender ofte med at de bytter jobb da de ikke har den kompetansen som er nødvendig og derfor ikke strekker til i jobben. Ikke noe særlig for meg som er den eneste med master og testkompetanse. Mye faller på meg og det er et dårlig faglig miljø.

Ettersom de ønsker å holde på meg får jeg en relativt god årslønn ift. det som er vanlig rundt om i landet. Jeg har også små barn og ønsker ikke å pendle. Eneste grunnene til at jeg gidder...

På siden, men hva er ønsket utdanning og kompetanse for ppt?:)

Anonymous poster hash: c90a5...2ce

Skrevet

På siden, men hva er ønsket utdanning og kompetanse for ppt?:)

Anonymous poster hash: c90a5...2ce

De fleste ønsker master i spesialpedagogikk og testkompetanse. Wechler-batteriet er mye brukt, men vi bruker mange andre tester også. Ikke alle testene krever en godkjenning for å brukes. Men der det mangles sertifisering i nødvendige tester må man ofte leie inn kompetansen, det koster. Vet at noen kommuner ansetter psykologer for å få testsertifiserte ansatte.

Det kan varriere rundt om i landet. Det ansettes også feks. førskolelære med videreutdanning i spes.ped til egne stillinger for systemrettet arbeid i barnehager. Slikt arbeid har ikke behov for testsertifisering da de gjerne allerede har noen andre til den jobben. Disse kan da lønnes lavere, men likevel jobber de systemrettet slik ppt absolutt burde. Der jeg jobber har vi ikke jobbet systemrettet på mange år da vi ikke har stabilitet i staben og har nok med å rydde opp og følge opp de henvendelsene vi allerede har. Det er egentlig litt trist, men kan fort skje i bygdenorge. Jeg er ikke for kommunesammenslåing for enhver pris, men manglende kompetanse i enkelte kommuner, altså ikke bare ppt, men mange andre etater burde ofte være en overveiende grunn. Det ville ofte gitt et mer stabilt og godt tilbud til kommunens innbyggere. Også et mer rettferdig tilbud. Man kan få kjempegod oppfølging i en kommune, mens nabokommunen ikke kan tilby noe som er i nærheten av det nabokommunen kan. Om man ikke slår sammen kommuner burde man i det minste hatt et tettere samarbeid kommunene i mellom slik at ikke tjenestemottakeren sittet igjen med svarteper.

Gjest vinterbrud
Skrevet

Ganske vanlig ja,dessverre.Noen jobber nok bare med barn i barnehagealder og andre med skolebarn.

Men jeg kunne også gjerne hatt informasjon når vi bytter saksbehandler.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...