Gå til innhold

Noen ambulansearbeidere her?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva liker du minst/best med jobben?

Hva er lønna?

Anonymous poster hash: 8f644...963

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nå er ikke jeg bæ-bu-arbeider, men jeg har drukket sammen med noen sånne. Det som er vanlig er at man blir kynisk. Når du har rykket ut for fjerde gang i løpet av en uke til samme narkomane gutt på 19 har tatt overdose og nesten endt sitt liv så håper du neste gang at han ikke overlever. For du vet at mens du kaster bort tiden din på sånne som han så kan det være en mor som har et barn som trenger akutt hjelp, som du ikke får vært hos og dermed så omkommer barnet. Man blir kynisk og hater enkelte slike sider ved jobben.

Anonymous poster hash: 0fe72...adf
Skrevet

Takk for svar.

Noen flere? :)

Skrevet

Dytter litt i håp om flere svar :)

Skrevet

Strevsom turnus arbeid når man har små barn, mye frakting av pas mellom sykehus og f eks sykehjem...

Anonymous poster hash: 3003e...b8d
Skrevet

Har en bror som jobber i ambulansen. Han sier det krever en vanvittig syke og evne til å tenke klart i krisesituasjoner, naturlig nok. For han er det en jobb. En jobb han gjør, og så prøver han å distansere seg fra det vonde. Han forteller lite om det tragiske egentlig. Han snakker stort sett veldig positivt om jobben sin. Der de har klart å redde liv. En kjent sak er at ambulansepersonell HATER fødsler. Det verste de vet er transport av gravide, men sjelden smiler han bredere enn de gangene han kan fortelle om ambulansefødsler som har gått bra. Det er jo en veldig på død og liv jobb så det er store kontraster. Jeg kunne aldri hatt det som jobb.

Anonymous poster hash: 51540...d18

Skrevet

Nå er ikke jeg bæ-bu-arbeider, men jeg har drukket sammen med noen sånne. Det som er vanlig er at man blir kynisk. Når du har rykket ut for fjerde gang i løpet av en uke til samme narkomane gutt på 19 har tatt overdose og nesten endt sitt liv så håper du neste gang at han ikke overlever. For du vet at mens du kaster bort tiden din på sånne som han så kan det være en mor som har et barn som trenger akutt hjelp, som du ikke får vært hos og dermed så omkommer barnet. Man blir kynisk og hater enkelte slike sider ved jobben.

Wow. Basert på at du har "drukket med noen sånne". Wow.

Jeg elsket jobben, kan ikke si at hverken jeg, eller noen jeg kjenner er blitt kyniske. Men man utvikler en viss, sær form for humor. Turnusen varierer veldig, samme meld lønna, alt etter overtid og aktiv/passiv tid. Det beste var uforutsigbare dager. Og det var vel egentlig det verste også.

Skrevet

Jeg kjenner flere som jobber på ambulansen og det du sier der stemmer ikke.

Skrevet

Nå er ikke jeg bæ-bu-arbeider, men jeg har drukket sammen med noen sånne. Det som er vanlig er at man blir kynisk. Når du har rykket ut for fjerde gang i løpet av en uke til samme narkomane gutt på 19 har tatt overdose og nesten endt sitt liv så håper du neste gang at han ikke overlever. For du vet at mens du kaster bort tiden din på sånne som han så kan det være en mor som har et barn som trenger akutt hjelp, som du ikke får vært hos og dermed så omkommer barnet. Man blir kynisk og hater enkelte slike sider ved jobben.Anonymous poster hash: 0fe72...adf

Jeg kjenner flere som jobber på ambulansen og det du sier der stemmer ikke.

trives de i jobbene sine?

Hi

Skrevet

Jeg er amb. Arb. Er en veldig spennende og trivelig jobb.

For det meste går det bra, og det er en utrolig følelse når en har lyktes med å redde et liv. Mange koselige pasienter. Taknemmelige pasienter. Gøy å få være med på å gjøre livet bedre til folk. Både sykdom og skader. Det er mest sykdom, og ofte transporter der pas skal fra A til B.

Så har du det negative. Når liv ikke kan reddes. Pårørende i sjokk og sorg. Og det verste er når barn dør. Da er ikke jobben spennende eller koselig. Da er det bare trist...

Anonymous poster hash: 32b94...3fa

Skrevet

Fin jobb med mye variert arbeid:) Treffer mange hyggelige mennesker, men også de som overhodet ikke setter pris på jobben man gjør.
God følelse når man får hjelpe noen som trenger det. Men man får se mye rart, og ting som vil sitte på netthinnen en stund etterpå.
Det verste er syke barn syns jeg da.
Er også en del arbeidsbelastning i forhold til natte og kveldsjobbing. Akutt-tur med Shampo i håret kan forkomme.

Upraktisk i forhold til å ha barn, da man jobber til alle døgnets tider. Utsettes avogtil for risiko i forbindelse med oppdrag. Dårlige kjøreforhold, uvær, stengte veier å mye venting må man regne med. Hvert fall om man skal jobbe i nord.
Nesten umulig og få fast arbeid, søk på nett etter ledige stillinger i Norge, det er ikke mange å finne. Tung utdanning, skal lære mye på kort tid. Er mest vikar arbeid å få tak i, reise rundt å jobbe i forskjellige kommuner. De fleste som gikk ambulansefag da jeg gikk, er enten vikar eller har tatt annen utdanning. dette fordi det er vanskelig og få fast stilling. Grunnlønnen er ikke den aller beste, men med tillegg og utrykninger blir den ok. Skulle jeg valgt på nytt i dag hadde jeg valgt noe annet, er for usikkert å kun satse på vikariat hele tiden. Trur også det hadde vært lettere med noe annet med tanke på at jeg har barn.

Anonymous poster hash: 0aee2...add
Skrevet

For det meste går det bra, og det er en utrolig følelse når en har lyktes med å redde et liv. Mange koselige pasienter. Taknemmelige pasienter. Gøy å få være med på å gjøre livet bedre til folk. Både sykdom og skader. Det er mest sykdom, og ofte transporter der pas skal fra A til B.

Så har du det negative. Når liv ikke kan reddes. Pårørende i sjokk og sorg. Og det verste er når barn dør. Da er ikke jobben spennende eller koselig. Da er det bare trist...Anonymous poster hash: 32b94...3fa

Det er vel ikke spennende eller koselig uansettt når noen dør, barn eller voksen.

Anonymous poster hash: f348d...536

Skrevet

Så har du det negative. Når liv ikke kan reddes. Pårørende i sjokk og sorg. Og det verste er når barn dør. Da er ikke jobben spennende eller koselig. Da er det bare trist...Anonymous poster hash: 32b94...3fa

Det er vel ikke spennende eller koselig uansettt når noen dør, barn eller voksen.Anonymous poster hash: f348d...536

Nei, men det er alltid verre når barn dør enn når gamle oldemor på snart 100 dør.

Anonymous poster hash: 47ee6...a8e

Skrevet

Eksen er ambulansearbeider. Håpløst med tanke på unger, da det er ugunstige arbeidstider og at han i tillegg bor et stykke fra jobben. Ellers tror jeg det er et veldig spennende yrke. Får høre mange historier :)

Anonymous poster hash: d3c00...e9e
Skrevet

Det er vel ikke spennende eller koselig uansettt når noen dør, barn eller voksen.

Anonymous poster hash: f348d...536

Å hærre.... Er det virkelig mulig? Jeg har et motto jeg, og det er at jeg ikke diskuterer med idioter!

Bye bye.

Skrevet

Har en bror som jobber i ambulansen. Han sier det krever en vanvittig syke og evne til å tenke klart i krisesituasjoner, naturlig nok. For han er det en jobb. En jobb han gjør, og så prøver han å distansere seg fra det vonde. Han forteller lite om det tragiske egentlig. Han snakker stort sett veldig positivt om jobben sin. Der de har klart å redde liv. En kjent sak er at ambulansepersonell HATER fødsler. Det verste de vet er transport av gravide, men sjelden smiler han bredere enn de gangene han kan fortelle om ambulansefødsler som har gått bra. Det er jo en veldig på død og liv jobb så det er store kontraster. Jeg kunne aldri hatt det som jobb.

Hvorfor hater de fødsler og frakt av gravide? Skulle da tro det var en positiv avveksling fra skadde og døende mennesker?

Anonymous poster hash: 19dbf...7a6

Skrevet

Hvorfor hater de fødsler og frakt av gravide? Skulle da tro det var en positiv avveksling fra skadde og døende mennesker?

Amb.arb hater ikke gravide og fødende da. Veldig spesiellt å si noe sånnt.

Jeg for min del liker ikke å kjøre fødende pga hvis det skulle skje komplikasjoner har vi så lite å stille opp med for å redde ungen. Vi kan ikke få ut en unge som sitter fast. Derfor vil jeg ikke ha fødsel i bil.

Men, transportfødsler er stort sett komplikasjonsfrie. Oftest er de kjappe og enkle. Jeg har vært jordmor flere ganger, og det er utrolig stort. Men det har bare vært ukompliserte raske fødsler heldigvis.

Men, får jeg velge vil jeg helst ha fødselen på sykehuset.

Skrevet

Litt sterkt å si hater, men det er skrekken, ja. Man får plutselig TO pasienter (noe bilen ikke er dimensjonert for), det finnes ikke prematurutstyr der det er aktuelt, ikke sikringsutstyr i forhold til babyen (selene er så godt som ubrukelige), man har begrensede muligheter for å ivareta både mor og barn, sitter barnet fast så sitter det fast, får mor store blødninger så gjør hun nettopp det osv. Selvsagt er tanken på fødsel fremfor død å foretrekke, men i en ambulanse, spesielt ute i distriktene er det faktisk skrekken. Kjenner faktisk jeg blir litt svett av å tenke tilbake. 

Skrevet

Takk for svar.

Er det flere som har kjente eller amb.arb. selv?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...