Anonym bruker Skrevet 14. august 2014 #1 Skrevet 14. august 2014 Noen som vet om det finnes noen eksperter på dette i Norge? Fastlegen min hadde knapt vært borti det før, så oppfølgingen var ganske dårlig. Jeg planlegger et barn til, og vil derfor være litt forberedt i tilfelle jeg får det igjen. Greit å kunne gå til noen som kan dette... Hvordan uttales det? Trykk på hvilken e? Emesis eller EmEsis eller emeSISS? Noe som kan forebygge at jeg får det denne gangen? Anonymous poster hash: c1d4e...a3f
Lillegutt fikk lillesøster :) Skrevet 14. august 2014 #2 Skrevet 14. august 2014 Det er dessverre veldig få som har god greie på det. Det finnes en gruppe på Facebook som heter Hyperemesis Norge eller Hyperemesis Gravidarum Norge, der alle som er medlem har eller har hatt HG. Kanskje du finner noen der som kan anbefale en lege du kan kontakte. Jeg er snart ved veis ende i 3 HG-svangerskap og har dessverre ikke noen råd om noe som kan forebygge. Viktig å være mentalt forberedt, har snakket ut med mannen om alle utfordringene som venter og event alliere seg med andre som kan hjelpe til.
Anonym bruker Skrevet 14. august 2014 #3 Skrevet 14. august 2014 Det er viktig og være åpen om at dere prøver, høre med venner og familie om de kan hjelpe dere med hus, hjem og barna dere har. For dette blir slitsomt! Også i tiden etter kan det være greit med hjelp, så forbered også folk som kan stille opp da. Det kan hende man er dårlig hele svangerskapet og ikke er seg selv før lenge etter fødsel. Man kan ende opp i en slags "psykose" der man ikke er helt med...Om du skjønner hva jeg mener. Man må nok også forberede seg på at man blir langt verre enn forrige gang, og vurdere hvor langt det skal gå før abort er alternativet. Husk at en del av medikamentene man gir "som siste utvei",- ikke bare kan være uten virkning, men de medfører også en ganske forhøyet risiko for skader på foster evt abort.... man venter i det lengste nettopp for og unngå dette....Hvor villig er man til og ta disse, med den risiko det innebærer for senskader på barnet.. I utgangspunktet er det ikke KJEMPErisiko for at ting går galt, men man kommer til og være veldig sårbar i en periode, så det er viktig og være forberedt, fordi du kommer muligens ikke til og være i stand til mange avgjørelser der og da, så det er mest for og hjelpe mannen til og ta avgjørelser dere sammen har blitt enig om, mens du var ved dine fulle fem. Anonymous poster hash: bf453...d0a
Jippipippi Skrevet 14. august 2014 #4 Skrevet 14. august 2014 Zofran gjorde at jeg kom meg gjennom svangerskap nr. 3. Har prøvd mye annet for å si det sånn. Forbered deg psykisk og tenk at det "bare" er ni mnd. Ingen av mine leger har hatt peiling, så der kan jeg ikke hjelpe deg.
Anonym bruker Skrevet 14. august 2014 #5 Skrevet 14. august 2014 Har heller ikke møtt på noen leger med peiling. Bønnfalt om hjelp og valgte til slutt abort, legen bare trakk på skuldrene. Anonymous poster hash: 4c4eb...514
Blondzilla Skrevet 14. august 2014 #6 Skrevet 14. august 2014 Jeg hadde hyperemesis i mitt første svangerskap. Det var fullstendig grusomt og følte nesten at jeg ble litt koko. Jeg kastet opp helt til den dagen jeg fødte. Etter fødselen fikk jeg querveins thyrioditt og var syk i nesten et år. De to andre svangerskapene har jeg bare hatt vanlig svangerskapskvalme. Litt oppkast på morgenen og generelt litt uggen. Gav seg u uke 14, og var ikke verre enn at jeg kom meg på jobb. Du trenger mao ikke å bli like syk denne gangen.
Blondzilla Skrevet 14. august 2014 #7 Skrevet 14. august 2014 Det finnes nok ikke spesialister innen akkurat dette feltet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå