Gå til innhold

Når legger din 6 åring seg?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi ønsker gjerne at Jr skal begyne med kveldsstellet kl 19, slik at vi får han i seng og han får nok søvn. Spesielt viktig synes vi dette er nå når han skal begynne på skolen. Men så har han to kompiser i nabolaget som er ett år eldre. Disse kommer gjerne og ringer på kl 19-19.30 og spør om han vil være med ut og leke... What to do? Setter vi igang kveldsstellet for tidlig? Han liker å bruke litt tid på badet, og i tillegg leser vi på sengekanten, så han legger seg ikke til å sove før rundt kl 20. Han må opp SENEST kl 7 på morgenen.

Anonymous poster hash: 9e8e3...9cb
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, dere starter ikke for tidlig. Gi beskjed til kameratene at de ikke får ringe på etter et visst klokkeslett.

Anonymous poster hash: 7ce71...e11

Skrevet

Min legger seg mellom 19.30-20.00. Litt variabelt utfra hvor sliten han er og om han gjør noe gøy før sengetid. 

Anonymous poster hash: 83093...3fc
Skrevet

Vi sliter også med sånt, spesielt nå på sommeren. Er så mange som har barna sine ute til langt på kveld, men vi prøver å ha faste leggetider og min som skal begynne i 2.klasse nå legger seg ca 19-19.30. Han sover godt hele natten og vi ser at han trenger såpass med søvn.

Har fått høre fra både barnehage og skole at det er så mange som legger barna sine for sent og det merkes da dagen etter.

Fortsett med det dere føler er best :)

Anonymous poster hash: f478b...331
Skrevet

19

Anonymous poster hash: 563a6...4d8

Skrevet

Vi begynner kveldstell kl 19.00. Legger seg rundt 19.30 her, leser litt på senga og sove til kl 20.00

Må ha såpass for ikke bli sur og grinete dagen etter.

Anonymous poster hash: 06e5c...f5d

Skrevet

Mellom 19 og 20

Anonymous poster hash: ac420...908

Skrevet

Mi skal opp i 2. klasse. Sliter litt med å rekke alt vi... I går var hun hjemme 19.45 fra turn, så er det mat og dusj og vips klokken er nærmere 21.00 før hun er i køya.... Og slik er det altfor ofte pga fritidsaktiviteter. Har ikke deres det?

Skrevet

Mi skal opp i 2. klasse. Sliter litt med å rekke alt vi... I går var hun hjemme 19.45 fra turn, så er det mat og dusj og vips klokken er nærmere 21.00 før hun er i køya.... Og slik er det altfor ofte pga fritidsaktiviteter. Har ikke deres det?

Samme sliter vi med. Kan ikke skjønne at andre rekker kveldsstellet klokka 19. Jeg slutter på kpbb klokka 16 og henter halv fem. Så er det middag, lekser, fritidsaktiveter og venner. Blir sjelden før 21 her i huset...

Anonymous poster hash: 6d9e4...71d

Skrevet

Har ei jente på 5,5 år (siste året i barnehagen) og ei på 7 år (begynte i 2.klasse i dag), og de går på badet mellom 19 og 19.30. De sover før klokken 20 begge to, som regel er klokken bare så vidt passert 19.30 før de har slukna.

Skikkelig A-mennesker begge to da, vi må opp klokken 7 om morgenen, men de er gjerne oppe halv syv. De er trøtte om kvelden og er aldri vanskelig å få i seng, ofte spør de selv om å få legge seg. 

De har fritidsaktiviteter bare en kveld i uken foreløbig, og det er fra 18-19, den dagen blir det litt senere legging selvfølgelig, men ikke så veldig. Er hjemme før halv åtte, spiser en yoghurt, pusser tenner og legger seg. Sover som regel før åtte den dagen også...

Anonymous poster hash: 45826...e31
Skrevet

Her er det også til sengs mellom 19.30-20.00, opp igjen 06.30. På skolen 08.00-16.00 (privat, utland). Middag 18.30, aktiviteter må kunne gjennomføres før den tiden og venner ser vi stort sett lørdag-søndag. Mannen jobber 1 time unna så her må vi prioritere beinhardt på ukedagene slik at alle er uthvilt dagen etter.

Det funker for oss, men som sagt, på ukedager rekker vi stort sett bare jobb/skole og noen få fritidsaktiviteter for gutten. Men middag sammen har vi nesten hver dag.

Anonymous poster hash: 7dd13...ac9

Skrevet

Har aktivitet 2 dager i uken, men de er ferdig senest 18.30 ;)

Er litt stress på ettermiddagen siden det begynner så tidlig, men jeg foretrekker egentlig det i stedet for att blir så sent.

Anonymous poster hash: 06e5c...f5d

Skrevet

19.00 -0600.våkner av seg selv uthvilt.

Anonymous poster hash: b957d...855

Skrevet

Leggingen har blitt veldig sen nå i sommer. Varmen har nok bidratt med sitt, vanskelig å legge seg på et rom med 40 varmegrader. Vi har gradvis kommet oss ned til klokken 21, og har tenkt til å nå 19.30 før skolestart. 

Anonymous poster hash: 3a41f...843
Skrevet

Barnet mitt har fotball 1 gang i uka som slutter kl 18.30 på kvelden - så da er han i seng til 20 hvertfall. 

Han hadde ikke fått lov til å ha aktiviteter som sluttet så sent at han var i seng så sent som barnet ditt. Han får heller ikke ha mer enn 2 dager med organiserte aktiviteter. Jeg mener barn har lang nok hverdag om de ikke skal på hundre forskjellige aktiviteter i tillegg. Synes det er litt rart at dere prioriterer aktiviteter fremfor at barnet kommer seg i seng og får nok søvn før neste skoledag?

Skrevet

Samme sliter vi med. Kan ikke skjønne at andre rekker kveldsstellet klokka 19. Jeg slutter på kpbb klokka 16 og henter halv fem. Så er det middag, lekser, fritidsaktiveter og venner. Blir sjelden før 21 her i huset...

Hvor mange aktiviteter har din da? Jeg må vekke min 7- åring senest kl 7 og hvis hun skulle legge seg 21 tenker jeg at det blir alt for lite søvn. I hvert fall hvis det gjelder de fleste hverdager. Pga dette har vi satt en grense på en aktivitet. Det er SFO hver dag, lekser og så skal de jo ha litt tid til å leke samt være sammen med familien. Men merker så absolutt aktivitetspresset da "alle" er med på turn, fotball, svømming, dans etc etc etc. Hysteri mener jeg!

Skrevet

Barnet mitt har fotball 1 gang i uka som slutter kl 18.30 på kvelden - så da er han i seng til 20 hvertfall.  Han hadde ikke fått lov til å ha aktiviteter som sluttet så sent at han var i seng så sent som barnet ditt. Han får heller ikke ha mer enn 2 dager med organiserte aktiviteter. Jeg mener barn har lang nok hverdag om de ikke skal på hundre forskjellige aktiviteter i tillegg. Synes det er litt rart at dere prioriterer aktiviteter fremfor at barnet kommer seg i seng og får nok søvn før neste skoledag?   Anonymous poster hash: 83093...3fc
Vi bruker ikke SFO ;) Derfor litt bedre tid og åpen for flere aktiviteter.... Nå sa jeg vel ikke hun fikk for lite søvn...., men å legge seg 19.00 rekker hun "aldri". Har man flere barn med noen år i mellom i tillegg erfarer man fort at man ikke klarer tilrettelegge 100% for alle :)
Skrevet

Barnet mitt har fotball 1 gang i uka som slutter kl 18.30 på kvelden - så da er han i seng til 20 hvertfall.

Han hadde ikke fått lov til å ha aktiviteter som sluttet så sent at han var i seng så sent som barnet ditt. Han får heller ikke ha mer enn 2 dager med organiserte aktiviteter. Jeg mener barn har lang nok hverdag om de ikke skal på hundre forskjellige aktiviteter i tillegg. Synes det er litt rart at dere prioriterer aktiviteter fremfor at barnet kommer seg i seng og får nok søvn før neste skoledag?

Noen aktiviteter er verdt det :) Mitt barn er utrolig smart, og gjøf det svært bra innen sin aktivitet, så vi prioriterer aktiviteten høyt.

Skrevet

Så godt å lese. Jeg trodde vi var strenge som går på badet mellom 19.00 og 19.30 og i seng etter det.

Vi er ikke så strenge på sommeren og i helger men lar det ikke gå for lang tid over sove tiden.

Anonymous poster hash: 9a8c8...db4

Skrevet

Han må legge seg 19-19.30. Fotball en dag i uka, det er ferdig 18, så vi rekker fint leggetid.

Svømming gjør vi lørdager eller søndager, og da på dagtid, så foreløpig går det og bra.

Anonymous poster hash: aae35...d3f

Skrevet

Godt å se at andre også har omtrent samme leggetider. Disse to naboguttene flyr ute til rundt 21, og det samme gjøre bestekompisen fra barnehagen. Begynte å lurer på om det var vi som var for strenge... Her er det også fritidsaktivitet en dag i uka som gjør at det blir litt senere. Men vil at en sen kveld i uka skal være unntaket heller enn regelen...

Anonymous poster hash: 9e8e3...9cb
Skrevet

Det er unektelig litt strengt nå på sommeren!

Anonymous poster hash: 68f5f...ede

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...