Anonym bruker Skrevet 13. august 2014 #1 Skrevet 13. august 2014 I en annen tråd her inne i kveld ble ordet fellesfamilien brukt. For å ta utgangspunktet i den familien så hadde far et barn fra før, mens han hadde to med sin nye kone. Og fellesfamilien ble da brukt kun om far, ny kone og deres to felles barn. Dette blir da en totalt motstridende begrep, blir det ikke? Man definerer et fellesskap som automatisk eksluderer andre fra familien - og disse andre er uskyldige barn! I min tankegang ville det vært mer logisk å bruke "fellesfamilien" om hele denne familien, dvs. fars barn fra før, far, fars to nye barn og deres mor. Er "fellesfamilien" virkelig et begrep som blir tatt i normal bruk og som ekskluderer noen barn i familien?? I så fall er dette et begrep som kommer til å såre uendelig mange barn i fremtiden! Meninger? Anonymous poster hash: ace0b...a50
Anonym bruker Skrevet 13. august 2014 #2 Skrevet 13. august 2014 Dette er nok et hjemmesnekret uttrykk og ikke noe som er gjengs i almenhetens ordforråd. De fleste skjønner jo at det er totalt selvmotsigende. Anonymous poster hash: d0b72...46a
Anonym bruker Skrevet 13. august 2014 #3 Skrevet 13. august 2014 Dette er nok et hjemmesnekret uttrykk og ikke noe som er gjengs i almenhetens ordforråd. De fleste skjønner jo at det er totalt selvmotsigende. Anonymous poster hash: d0b72...46a Jeg håper du har rett og at det ikke er et begrep som blir alminneliggjort. For meg er det lite fellesskap i begrepet i hvert fall... Anonymous poster hash: ace0b...a50
☆☆☆ Skrevet 13. august 2014 #4 Skrevet 13. august 2014 Tenker det er eit ekskluderande omgrep. Men har eg gode alternativ? Ikkje på ståande fot. Kanskje nokon kreative burde legge hovudet i bløyt og komme opp led eit omgrep som rommar det samme utan å sette nokon utanfor fellesskapen?
Anonym bruker Skrevet 13. august 2014 #5 Skrevet 13. august 2014 Tenker det er eit ekskluderande omgrep. Men har eg gode alternativ? Ikkje på ståande fot. Kanskje nokon kreative burde legge hovudet i bløyt og komme opp led eit omgrep som rommar det samme utan å sette nokon utanfor fellesskapen? Ja, vi burde hatt et begrep for det siden det er så vanlig. Men problemet er, som du sier, å lage et begrep som ikke setter noen utenfor fellesskapet. Særfamilien kan kanskje dekke. Eller nyfamilien. Vanskelig å finne noe som ikke ekskluderer! :/ Ps... synes det er så fint at du skriver på nynorsk, Stjerna! Anonymous poster hash: ace0b...a50
Anonym bruker Skrevet 13. august 2014 #6 Skrevet 13. august 2014 Fellesfamilien, felles barn, stesøsken, halvsøsken osv alt dette ekskluderer jo på en måte da. Forskjellige etternavn kan skape splid og mye annet, og barna er nok veldig klar over forskjellene. Og blir nok ikke så provosert av begrep som voksne. Barn reagerer nok mer på forskjellsbehandling. Anonymous poster hash: 8618a...8ad
Anonym bruker Skrevet 13. august 2014 #7 Skrevet 13. august 2014 Det er jo et ekskluderene begrep. Det er jo et ord for en familie, uten et eller flere barn. Anonymous poster hash: 886f8...7f9
Anonym bruker Skrevet 13. august 2014 #8 Skrevet 13. august 2014 Særkullsfamilie? Å lage et begrep for den nye "kjernefamilien" er jo strengt tatt et begrep for å ekskludere familiemedlemmer. Derfor er det praktisk talt umulig å lage et begrep som favner begge deler. Anonymous poster hash: d0b72...46a
Anonym bruker Skrevet 13. august 2014 #9 Skrevet 13. august 2014 Særkullsfamilie? Å lage et begrep for den nye "kjernefamilien" er jo strengt tatt et begrep for å ekskludere familiemedlemmer. Derfor er det praktisk talt umulig å lage et begrep som favner begge deler. Anonymous poster hash: d0b72...46a Særkullsfamilie er kanskje bedre. Men enig, det er trolig umulig å lage et begrep som favner alle. Anonymous poster hash: ace0b...a50
PrinsesseHengepupp Skrevet 13. august 2014 #10 Skrevet 13. august 2014 Har ikke vært borti begrepet før. Første tanke var at det favnet alle, men tydeligvis ikke. Særkullsfamilien blir jo også feil, da særkullsbarn er de barna man har fra før. Men jeg føler vel at det er et fåtall (les bitre stemødre?) som trenger et begrep som definerer den indre kjerne av en nyskapt familie hvor barn som ikke passer inn kan ekskluderes på en pen måte; med et navn som egentlig ikke sier noe. For the record: min familie består utelukkende av barn som bare en (faktisk også ingen) av oss voksne er biologisk knyttet til. Men jeg har ikke noe behov for å finne et navn som liksom skal favne enkelte av oss. Noen hadde uansett blitt ekskludert på det viset, selv ikke "Mine, dine og våre barn" er dekkende for vår familie.
Anonym bruker Skrevet 13. august 2014 #11 Skrevet 13. august 2014 Har ikke vært borti begrepet før. Første tanke var at det favnet alle, men tydeligvis ikke. Særkullsfamilien blir jo også feil, da særkullsbarn er de barna man har fra før. Men jeg føler vel at det er et fåtall (les bitre stemødre?) som trenger et begrep som definerer den indre kjerne av en nyskapt familie hvor barn som ikke passer inn kan ekskluderes på en pen måte; med et navn som egentlig ikke sier noe. For the record: min familie består utelukkende av barn som bare en (faktisk også ingen) av oss voksne er biologisk knyttet til. Men jeg har ikke noe behov for å finne et navn som liksom skal favne enkelte av oss. Noen hadde uansett blitt ekskludert på det viset, selv ikke "Mine, dine og våre barn" er dekkende for vår familie. Er ikke enkelt dette - uansett hvordan man snur og vender på det så blir det feil, liksom Jeg vil tro at for de fleste så løser det seg selv når man snakker med folk, man forklarer hva man mener, eller man forteller at alle skal være med, eller at det er noen som skal være hos sin far eller mor i ferien i steden for. Jeg synes "familien" er grei, og så legger man inn alle som hører hjemme i den betegnelsen. Anonymous poster hash: ace0b...a50
PrinsesseHengepupp Skrevet 13. august 2014 #12 Skrevet 13. august 2014 Hva med favorittfamilien da, om man trenger et begrep? ;-)
Anonym bruker Skrevet 13. august 2014 #13 Skrevet 13. august 2014 Hva med favorittfamilien da, om man trenger et begrep? ;-) Nei, da blir det fort favorisering, dvs noen man ikke liker like godt igjen :/ Men kreativt i hvert fall Kanskje det beste er å ikke få et ordentlig ord på det - i hvert fall ikke hvis det blir et ladet ord som ekskluderer? Anonymous poster hash: ace0b...a50
Anonym bruker Skrevet 13. august 2014 #14 Skrevet 13. august 2014 Hva med favorittfamilien da, om man trenger et begrep? ;-) Ja for det var på ingen måte ekskluderende:p Anonymous poster hash: d0b72...46a
PrinsesseHengepupp Skrevet 13. august 2014 #15 Skrevet 13. august 2014 Hva med favorittfamilien da, om man trenger et begrep? ;-) Nei, da blir det fort favorisering, dvs noen man ikke liker like godt igjen :/ Men kreativt i hvert fall Kanskje det beste er å ikke få et ordentlig ord på det - i hvert fall ikke hvis det blir et ladet ord som ekskluderer? Anonymous poster hash: ace0b...a50 Syns det er greiest å kalle en spade en spade. For det er kun i diskusjoner hvor enkelte (som oftest stebarn) skal ekskluderes at spørsmålet om hva og hvem en familie er dukker opp, og det er uten unntak stemor som fronter saken. Og det er hun som definerer. Så hvorfor ikke kalle en spade for en spade? Hennes favoritter = favorittfamilien.
Anonym bruker Skrevet 13. august 2014 #16 Skrevet 13. august 2014 Hva med favorittfamilien da, om man trenger et begrep? ;-) Nei, da blir det fort favorisering, dvs noen man ikke liker like godt igjen :/ Men kreativt i hvert fall Kanskje det beste er å ikke få et ordentlig ord på det - i hvert fall ikke hvis det blir et ladet ord som ekskluderer? Anonymous poster hash: ace0b...a50 Syns det er greiest å kalle en spade en spade. For det er kun i diskusjoner hvor enkelte (som oftest stebarn) skal ekskluderes at spørsmålet om hva og hvem en familie er dukker opp, og det er uten unntak stemor som fronter saken. Og det er hun som definerer. Så hvorfor ikke kalle en spade for en spade? Hennes favoritter = favorittfamilien. Jo, det har du egentlig rett i. Da kan de få dumme seg ut med sitt eget begrep Oppdaget nå at du hadde blinkefjes og ikke vanlig smilefjes bak det du skrev i sted - og da får jo favorittfamilien plutselig en annen betydning enn det jeg tolket du skrev Anonymous poster hash: ace0b...a50
PrinsesseHengepupp Skrevet 13. august 2014 #17 Skrevet 13. august 2014 Hva med favorittfamilien da, om man trenger et begrep? ;-) Nei, da blir det fort favorisering, dvs noen man ikke liker like godt igjen :/ Men kreativt i hvert fall Kanskje det beste er å ikke få et ordentlig ord på det - i hvert fall ikke hvis det blir et ladet ord som ekskluderer? Anonymous poster hash: ace0b...a50 Syns det er greiest å kalle en spade en spade. For det er kun i diskusjoner hvor enkelte (som oftest stebarn) skal ekskluderes at spørsmålet om hva og hvem en familie er dukker opp, og det er uten unntak stemor som fronter saken. Og det er hun som definerer. Så hvorfor ikke kalle en spade for en spade? Hennes favoritter = favorittfamilien. Jo, det har du egentlig rett i. Da kan de få dumme seg ut med sitt eget begrep Oppdaget nå at du hadde blinkefjes og ikke vanlig smilefjes bak det du skrev i sted - og da får jo favorittfamilien plutselig en annen betydning enn det jeg tolket du skrev Anonymous poster hash: ace0b...a50
Anonym bruker Skrevet 13. august 2014 #18 Skrevet 13. august 2014 Vi kaller det storfamilien og lillefamilien. Greit å ha et begrep når vi planlegger og diskuterer ting, forenkler kommunikasjonen Anonymous poster hash: 4d909...1cd
Den perfekte mor, påan igjen Skrevet 13. august 2014 #19 Skrevet 13. august 2014 Tenker det er eit ekskluderande omgrep. Men har eg gode alternativ? Ikkje på ståande fot. Kanskje nokon kreative burde legge hovudet i bløyt og komme opp led eit omgrep som rommar det samme utan å sette nokon utanfor fellesskapen? Det går jo ikke an å lage et begrep som ikke skal ekskludere noen, når formålet med begrepet er å ekskludere noen! Man kan sikkert lage ord som skal dekke nyfamilien (kanskje det kan brukes), men i de tilfellene man har behov for det så er det jo nettopp for å illustrere hvem som ikke er med i den.
Gjest Antarctica Skrevet 14. august 2014 #20 Skrevet 14. august 2014 Jeg trodde, da jeg leste overskriften, at det dreide seg om alle i familien: dine, mine og våre samt fosterbarn og tante Agate på loftet. Så begrepet er tvetydig og vil neppe feste seg som nyord...
Anonym bruker Skrevet 14. august 2014 #21 Skrevet 14. august 2014 Jeg klær meg i hodet av disse begrepene... For eksempel; særkullsbarn, bonusbarn og fellesbarn. Rart statistikken øker for vanskeligheter iblant skilsmissesbarn? Jeg har en stesønn, that's it! Mine barn har en stebror, og de vil alle få en bror/søster når jeg og samboEREN får barn. Anonymous poster hash: 7eb96...147
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå