Gå til innhold

Vi vurderer å kjøpe hus, men

Anbefalte innlegg

Skrevet

jeg er så skeptisk til alt vedlikeholdet, radonutbedringer, mulige usynlige skader (fukt, mugg osv) og alt styret jeg innbiller meg følger med det å være huseier. Er jeg helt på jordet?

Vi bor i dag i leilighet. Det er SÅ enkelt, vi trenger ikke å tenke på noe som helst. Vaktmester måker og fikser dersom noe må ordnes, vi har mye inkludert i husleien, garasjeplass, sentral beliggenhet osv.

Er det noen kloke sjeler der ute som kan dele sine erfaringer så jeg får bestemt meg for hva jeg vil?? Det ligger et hus ute nå som er nesten perfekt. Men jeg er likevel usikker... Hjelp!?! 

Anonymous poster hash: 091ac...a36
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er så lei vedlikehold, pengesluk og drømmer om leilighet!

Anonymous poster hash: 7a6a6...223

Skrevet

Må bare si at det er ganske mye arbeid med hus ja. Men deilig med noe eget. Hva med rekkehus da?

Anonymous poster hash: d650c...6e1

Skrevet

Jeg HATER vedlikehold! Jeg har ingen interesse for å luke bed, rense takrenner, måke snø, klippe gress, male hus, beise terasse, osv osv. Rekkehus har mye av det samme vedlikeholdet, men koster mer pr kvadrat og man må betale husleie i tillegg. Jeg bor gjerne i rekkehus, utfordringen er å finne noe som er mer en 120 kvadrat og har 4 soverom. De aller fleste rekkehusene her er ganske små og har 2/3 soverom.

Skrevet

Jeg HATER vedlikehold! Jeg har ingen interesse for å luke bed, rense takrenner, måke snø, klippe gress, male hus, beise terasse, osv osv. Rekkehus har mye av det samme vedlikeholdet, men koster mer pr kvadrat og man må betale husleie i tillegg. Jeg bor gjerne i rekkehus, utfordringen er å finne noe som er mer en 120 kvadrat og har 4 soverom. De aller fleste rekkehusene her er ganske små og har 2/3 soverom.

Det varierer nok fra sted til sted hva man har ansvar for i rekkehus. Vi bor i rekkehus i sameie og har ikke noe ansvar for utvendig vedlikehold. Har en bitteliten hageflekk og stort fellesområde. Passer prefekt for oss. Men jeg skjønner at det er vanskelig å finne så stort rekkehus.

Anonymous poster hash: 149cb...bc8

Skrevet

Vel, hvis du er skeptisk er det sikkert ikke noe for deg. For det er mye arbeid med hus og tror ikke det er noen god ide hvis du ikke liker vedlikehold og pusling.

Anonymous poster hash: f32fb...2eb

Skrevet

Da må du veie fordelene opp mot ulempene. Hvorfor ønsker du deg hus? Har dere penger til å sette bort de største og mest krevende vedlikeholdsarbeidet?

Det er mye jobb med hus. Vi pusser opp i tillegg, tar hele huset fra kjeller til loft (400 kvm) og gjør alt selv. Dette kommer selvsagt i tillegg til vanlig vedlikehold. Ser for meg at vanlig vedlikehold skal bli bare kos, når vi er ferdige med oppussingen. Det er gjerne en stor sjau på våren og på høsten hvor det går en helg, men ellers er det jo bare pusling.

Skrevet

Alltid hørt at det er så mye jobb med hus og kviet meg derfor. Nå har vi bodd i hus i 2,5 og jeg fatter ikke egentlig hva det styres så mye med.. Vi setter av 2000 i måneden til kostnader på huset, som går til alt mulig rart som dukker opp og det er svært lite for kontoen vokser og vokser. men da har vi om noe stort skulle dukke opp en dag. Det eneste er at vi må klippe plenen og måke snø. Det kommer man ikke bort fra.

Anonymous poster hash: f340b...cd0
Skrevet

VI kjøpte hus for ett år siden etter å ha bodd i rekkehus. Det er vanvittig mye mere jobb med å bo i hus!! Mer enn jeg trodde faktisk. Jeg hater å jobbe med huset hver fridag, men allikevel angrer  jeg ikke. Det er veldig befriende å ha sitt eget hus, samt å ha god plass både ute og inne.

Rekkehus var veldig greit, mye mindre jobb med det. Men vi  irriterte oss veldig over de plagsomme naboene.

Anonymous poster hash: 6b51a...240
Skrevet

Vi har et rekkehus på 154kvm så du finner større rekkehus også :) Jeg hadde hvertfall anbefalt rekkehus om du er så skeptisk til hus. 

Vi gikk også fra leilighet til rekkehus. Men, jeg synes det er koslig å holde på i hagen osv, så det har ikke akkurat plaget meg. 

Skrevet

Jeg elsker å bo i hus. Hage med gjerde rundt. Ungene som er små kan vandre ut og inn mye mer selvstendig. Jeg har drivhus og urtehage (jeg elsker å dyrke egen mat)

Sover med verandadøren på soverommet åpen og våkner av en deilig morgenbris, fuglesang og ellers stillhet.

Dette er min oase og vedlikeholdet er prisen.

Folk er forskjellige, i 20 åra kunne jeg ikke tenke meg å bo utenfor Oslo og jeg har sverget til Torshov. ;)

Nå som jeg snart er 40 synes jeg det er godt å bo rolig og ha 25 min togtur fra Oslo (som jeg fortsatt elsker)

Anonymous poster hash: d0c4c...502

Skrevet

Tusen takk for alle svar:-)

Har dere gode innspill til hva som er viktig å se etter når man er på husjakt?

Jeg tenker at følgende er viktigst for meg:

beliggenhet

solforhold

størrelse på rommene (ønsker grei størrelse på soverom, kjøkken, stue og bad)

Er det andre ting som jeg burde tenke på?

Skrevet

Det er kanskje selvsagt, men det aller viktigste er jo kvaliteten på huset, om dere ønsker oppussing eller ikke, alder på huset og hvordan det tidligere vedlikeholdet har vært. Fort gjort å kjøpe "katta i sekken".

Skrevet

Da må du veie fordelene opp mot ulempene. Hvorfor ønsker du deg hus? Har dere penger til å sette bort de største og mest krevende vedlikeholdsarbeidet?

Det er mye jobb med hus. Vi pusser opp i tillegg, tar hele huset fra kjeller til loft (400 kvm) og gjør alt selv. Dette kommer selvsagt i tillegg til vanlig vedlikehold. Ser for meg at vanlig vedlikehold skal bli bare kos, når vi er ferdige med oppussingen. Det er gjerne en stor sjau på våren og på høsten hvor det går en helg, men ellers er det jo bare pusling.

Hva gjøres på vår- og høstsjauen?

Anonymous poster hash: da2bb...571

Skrevet

Da tar vi en skikkelig sjau ute, tak, takrenner, terrasse, hage, garasje osv. Alt av utvendig vedlikehold, egentlig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...