Anonym bruker Skrevet 13. august 2014 #1 Skrevet 13. august 2014 Savner et fora for å få snakket om jordmoropplevelser på godt og vondt. Mange kunne sikkert ha nytte av det, men ingen vet hvem de kan snakke med. Hvis man får snakket med andre føler man seg kanskje tryggere hvis man vil gå videre å snakke med sykehuset etterpå. Det passer kanskje heller ikke å gå rett til jordmoren dersom f.eks tillit er noe av det som var probemet i utgangspunktet. Er vi flere som har de samme tankene? Jeg mener ikke en plass for uthenging og skittslenging. Jordmødre har en offentlig stilling, mange andre offentlige yrker har denne typer sider type min lege eller min lærer osv.. Anonymous poster hash: dd3c9...ce8
Anonym bruker Skrevet 13. august 2014 #2 Skrevet 13. august 2014 Du gir deg ikke??? Anonymous poster hash: 50685...740
Anonym bruker Skrevet 13. august 2014 #3 Skrevet 13. august 2014 Tåpelig forslag. Jobb i det offentlige betyr ikke at en skal kunne henges ut offentlig. Anonymous poster hash: b7f07...647
Anonym bruker Skrevet 13. august 2014 #5 Skrevet 13. august 2014 Har jeg ikke lov til å lufte tankene mine her? Det er ikke alle som er enige i at ikke offentlige stillinger kan være gjenstand for diskusjon. Anonymous poster hash: ede66...025
Anonym bruker Skrevet 13. august 2014 #6 Skrevet 13. august 2014 Har jeg ikke lov til å lufte tankene mine her? Det er ikke alle som er enige i at ikke offentlige stillinger kan være gjenstand for diskusjon. Anonymous poster hash: ede66...025 Det er ingenting som heter offentlige stillinger, det er jobb i det offentlige. Det er som en hvilken som helst annen jobb, og ikke noe som åpner for gapestokk. Ser heller ikke hvordan sladder skal gjøre at en føler seg mer i stand til å ta kontakt med sykehuset? Anonymous poster hash: b7f07...647
Anonym bruker Skrevet 13. august 2014 #7 Skrevet 13. august 2014 Sikker på at det var JM det var noe galt med? Hatt mine JM jeg også, men de har bare gjort jobben sin, ut i fra situasjonen. Ikke alltid de skal være kosemose og snakke med fløyelsmyk stemme og liste seg rundt den fødende. Anonymous poster hash: 888a7...d9a
Anonym bruker Skrevet 13. august 2014 #8 Skrevet 13. august 2014 Men det kan du egentlig gjøre på hvilket som helst mammaforum? Jeg tror du sliter litt etter fødselen pga denne jordmoren du hadde og har et stort behov for å snakke om det. Jeg leser gjerne om din erfaring og gir deg råd og tilbakemelding her hvis du vil. En fødsel er noe av det største som skjer i livet. Så intimt, sårbart og magisk. Jeg skjønner godt at du trenger å snakke ut hvis du føler du ikke ble godt ivaretatt. Anonymous poster hash: c61c2...70d
Anonym bruker Skrevet 13. august 2014 #9 Skrevet 13. august 2014 Jeg hadde en jordmor som sendte meg hjem fra barsel (mens jeg var midt i barselstårene), med sitater som: "dersom du gråter nå, hvordan skal du da klare å ta deg av barnet senere?" "Jasså ja, du har ikke familie i denne byen, og dere er helt alene ja... og du er sliten nå??" "Så du er trøtt etter en fødsel og haste-ks og fem våkenetter? Dette kommer ikke til å gå bra" "Dere er studenter ja. Hvordan har dere økonomi til å klare dere? " Osv. Mange var verre enn de få utvalgte. Men jeg har intet behov for å henge henne ut på nett. Eller nevne sykehus eller by. Jeg antar at hun hadde en totalt elendig dag og var fryktelig uprofesjonell. Slik som jeg har vært innimellom i mine undervisningstimer. Bare forskjellen er at jeg ser elevene igjen dagen etterpå, og kan beklage dersom noe kommer feil ut. Anonymous poster hash: 50685...740
Anonym bruker Skrevet 13. august 2014 #10 Skrevet 13. august 2014 Det kommer jeg til å skrive om på mammaforum ved en senere anledning, hvis jeg skriver noe nå blir alt farget av disse trådene fra i kveld. Jeg hadde ikke som intensjon å henge noen ut. Jeg ville snakke med noen som hadde hatt den samme jordmoren og hadde sett andre tråder som diskuterte ulike fødeavdelinger og der var jordmødrene nevnt ved fornavn. Da ble det ikke noe problem. Jeg synes det hadde vært godt med en side ala de jeg nevner i Hi som også er moderert dersom usakligheter kommer frem. Anonymous poster hash: ede66...025
Anonym bruker Skrevet 13. august 2014 #11 Skrevet 13. august 2014 Jeg hadde en jordmor som sendte meg hjem fra barsel (mens jeg var midt i barselstårene), med sitater som: "dersom du gråter nå, hvordan skal du da klare å ta deg av barnet senere?" "Jasså ja, du har ikke familie i denne byen, og dere er helt alene ja... og du er sliten nå??" "Så du er trøtt etter en fødsel og haste-ks og fem våkenetter? Dette kommer ikke til å gå bra" "Dere er studenter ja. Hvordan har dere økonomi til å klare dere? " Osv. Mange var verre enn de få utvalgte. Men jeg har intet behov for å henge henne ut på nett. Eller nevne sykehus eller by. Jeg antar at hun hadde en totalt elendig dag og var fryktelig uprofesjonell. Slik som jeg har vært innimellom i mine undervisningstimer. Bare forskjellen er at jeg ser elevene igjen dagen etterpå, og kan beklage dersom noe kommer feil ut. Anonymous poster hash: 50685...740 Du bør sende en klage til sykehuset/barsel, for slik skal det ikke være, samt at du tar en tlf til HS og får snakket med henne (eller han) . HS kan hjelpe deg bedre også. Dette må jeg si at ikke var helt riktig gjort. Og dårlige dager kan alle ha, men ikke når man jobber på barsel, da synes jeg slikt kan bli i pauserommet/gangen, men ikke med barselkvinnen. Anonymous poster hash: 888a7...d9a
Anonym bruker Skrevet 13. august 2014 #12 Skrevet 13. august 2014 Jeg hadde en jordmor som sendte meg hjem fra barsel (mens jeg var midt i barselstårene), med sitater som: "dersom du gråter nå, hvordan skal du da klare å ta deg av barnet senere?" "Jasså ja, du har ikke familie i denne byen, og dere er helt alene ja... og du er sliten nå??" "Så du er trøtt etter en fødsel og haste-ks og fem våkenetter? Dette kommer ikke til å gå bra" "Dere er studenter ja. Hvordan har dere økonomi til å klare dere? " Osv. Mange var verre enn de få utvalgte. Men jeg har intet behov for å henge henne ut på nett. Eller nevne sykehus eller by. Jeg antar at hun hadde en totalt elendig dag og var fryktelig uprofesjonell. Slik som jeg har vært innimellom i mine undervisningstimer. Bare forskjellen er at jeg ser elevene igjen dagen etterpå, og kan beklage dersom noe kommer feil ut. Anonymous poster hash: 50685...740 Så da mener du at det er helt greit å behandle mennesker i en svært sårbar situasjon fordi man har en dårlig dag? Jeg har ofte dårlige dager, men jeg lar det da ikke gå utover andre mennesker. Anonymous poster hash: c61c2...70d
Anonym bruker Skrevet 13. august 2014 #13 Skrevet 13. august 2014 Godt at det ikke bare er meg som mener at man er proffesjonell i møtet med pasient, bruker eller elev. Dette betyr ikke at man slutter å være menneske, men man tar ikke ut sine private frustrasjoner i disse sammenhenger. Da må man evt ta det med kolleger utenom føderom/klasserom. Det høres ikke ut som noen god opplevelse "anonym som var lærer". Man kan også beklage seg på en samtale ved sykehuset, ikke bare i klasserommet det går an. Mulig at hun kunne trenge feedback på kommunikasjonen sin i møte med fødekvinnen.. Anonymous poster hash: ede66...025
Anonym bruker Skrevet 13. august 2014 #14 Skrevet 13. august 2014 Så da mener du at det er helt greit å behandle mennesker i en svært sårbar situasjon fordi man har en dårlig dag? Jeg har ofte dårlige dager, men jeg lar det da ikke gå utover andre mennesker. Anonymous poster hash: c61c2...70d Nei, jeg mener virkelig ikke at det er i orden å behandle sårbare mennesker dårlig pga en dårlig dag. Men min opplevelse av den dama ble jo preget av at jeg var helt utslitt og hormonell og livredd og at hun traff alle de punktene som jeg hadde fryktet på forhånd. Hun burde jo hatt antenner nok til å se hvor mye hun såret/skremte meg (jeg turde ikke fortelle noen om hva hun sa før år senere), men det er jo ikke sikkert at hun mente det slik jeg tolket det (og slik som jeg nå husker det). Kanskje hun prøvde å advare om at barseltiden kanskje ikke ble så enkel, jeg vet da søren jeg. Og selvfølgelig sier jeg ikke slike ting til mine elever. Men noen ganger, dersom eleven har en sårbar dag, og jeg en dårlig dag, så kan det være at jeg fremstår som mer brysk enn nødvendig (jeg har voksne elever forresten). Og det er jo da jeg har mulighet til å beklage dagen etterpå. Mens hun utskrivningsjordmora mi vil jo ikke kunne rette opp mitt minne. Og det at jeg dermed skal kunne henge henne ut på nett er en hårreisende tanke. Mitt minne av henne er jo bare ett minne, preget av mine hormoner og min sårbarhet. Det at jeg da skal potensielt henge henne ut for alltid, er helt forkastelig. For alt jeg vet har hun vært eksemplarisk i alle andre sammenhenger, med alle andre pasienter. Anonymous poster hash: 50685...740
Anonym bruker Skrevet 13. august 2014 #15 Skrevet 13. august 2014 Her er det ingen som leser det jeg har skrevet. Ingen uthenging. Det står allerede i hovedinnlegget. Modererte innlegg hvor usakligheter blir luket ut. Mange sitter kanskje med lignende opplevelser som du har "læreren", mange som kanskje også går i årevis før de tør å engang snakke om det, som meg selv. Det er ikke snakk om å henge ut noen. Jeg blir ikke mindre overbevist om at det burde være et fora tilgjengelig. Anonymous poster hash: ede66...025
Anonym bruker Skrevet 13. august 2014 #16 Skrevet 13. august 2014 Ingen uthenging slik du har drevet med i et par andre tråder i dag? Virker som du har litt tungt for det vedrørende navn, uthenging og internett. Anonymous poster hash: b7f07...647
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå