Gå til innhold

Stamming hos 8 åring.


Anbefalte innlegg

Skrevet

Er flyttet en ny gutt hit i sommer og han kommer nok i klasse med min gutt. De har lekt mye de 2 siste månedene, men både han og jeg sliter veldig med å forstå han.

Når barna leker på rommet her hører jeg at han stammer noe, og bruker lang tid på hver en setning.

Når han snakker med meg kommer han aldri til poenget, og jeg klarer bare skjønne halvparten.

Har erfart stemning før, men ikke i denne skalaen. Gutten min skjønner heller ikke så mye bestandig og når de leker med Lego f.eks så sliter han veldig.

 

Vil han vokse det av seg? Hvilke tiltak gjøres gjennom skolen når barn så åpenbart sliter?

Syns utrulig synd på gutten. Blir nesten slik at jeg kvier meg for å spørre om noe for jeg får ondt i meg siden jeg syns så synd på han.

 

Anonymous poster hash: 8322c...5ca

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Luft tankene dine med foreldrene du. Sikkert godt for dem at flere bryr seg.

 

Anonymous poster hash: 3bd6c...8d2

  • 3 uker senere...
Skrevet

Er flyttet en ny gutt hit i sommer og han kommer nok i klasse med min gutt. De har lekt mye de 2 siste månedene, men både han og jeg sliter veldig med å forstå han.

Når barna leker på rommet her hører jeg at han stammer noe, og bruker lang tid på hver en setning.

Når han snakker med meg kommer han aldri til poenget, og jeg klarer bare skjønne halvparten.

Har erfart stemning før, men ikke i denne skalaen. Gutten min skjønner heller ikke så mye bestandig og når de leker med Lego f.eks så sliter han veldig.

 

Vil han vokse det av seg? Hvilke tiltak gjøres gjennom skolen når barn så åpenbart sliter?

Syns utrulig synd på gutten. Blir nesten slik at jeg kvier meg for å spørre om noe for jeg får ondt i meg siden jeg syns så synd på han.

 

Anonymous poster hash: 8322c...5ca

 

 

Det er ikke lett å si hva du skal gjøre eller ikke. Det kan hjelpe sønnen din å fortelle hva det er for noe om han ikke skjønner hva som skjer. Om du går inn på www.stamming.no kan du lese noen tips. 

 

  1. Snakk på vanlig måte. Se på den som stammer som en hvilken som helst annen samtalepartner.
  2. Vær en god lytter.  Konsentrer deg om det som blir sagt, i stedet for måten det blir sagt på. Gi den du snakker med tid til å snakke ferdig.
  3. Følg vanlig høflighet under samtalen. Unngå å avslutte ord og setninger for den som stammer. Det kan være frustrerende for stammeren, og dessuten kan det hende at du gjetter feil! Denne "regelen" skal likevel ikke overdrives. Husk at fleip, avbrytelse og det å snakke i munnen på hverandre også hører med i en normal samtale mellom venner.
  4. Vær åpen om stammingen.  Ikke vær redd for å snakke om det med den som stammer. Mange som stammer vil mer enn gjerne diskutere temaet. Men ikke kom med lettvinte råd (f.eks. "trekk pusten dypt" eller "ikke tenk på det"). Slike råd er nok velmente, men til liten nytte. Når du følger disse rådene, er det mindre fare for at den som stammer tenker på stammingen, og dermed kan det bli lettere å prate uten å bli stående fast.

 

Har selv stammet så lenge jeg kan huske, og er nå jeg 23 år. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...