Gå til innhold

hvordan reagere når barnet stammer?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det vanlig at barn i 3 års alderen begynner å stamme?

Nå i det siste har sønnen min begynt å stamme,å han er snart 3 år.

Hva bør jeg gjøre når det skjer?

Hjelpe han med det han prøver å si?

eller bare vente til han klarer å si det selv?

Føler meg litt usikker på hva jeg egentlig bør gjøre.

Anonymous poster hash: e1fac...be5
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du skal ALDRI fullføre setninger for folk som stammer!

Anonymous poster hash: fc793...4fa

Skrevet

Ha tålmodighet og aldri fullfør setningen, vis at det tar for lang tid eller gi signaler på at det er slitsomt å høre på.

Anonymous poster hash: bdc27...dc4

Skrevet

Google "småbarnsstamming". Kjempevanlig:-) ordforrådet eksploderer, men hodet henger ikke helt med. Resultat: stamming. Går over etter noen uker, i noen tilfeller, noen mnd:-)

Anonymous poster hash: b0924...eb2

Skrevet

Du skal ta det helt med ro og ikke la deg affisere av stammingen. Lat som den ikke er der og bare la ham fullføre ord/setninger uansett hvor lang tid det tar.

Min sønn begynte plutselig å stamme ved 2-3 årsalderen. Det forsvant like brått som det kom et par måneder senere. Vi gjorde aldri noe ut av det, lot det passere i stillhet.

Anonymous poster hash: 389b2...6d9

Skrevet

Ta han med til HS... Mulig han kanskje kan få hjelp fra en logoped (?)

Han er nok kanskje litt usikker på enkelte ord, men når han har lært seg ordet kan det gå bedre :) 

Greit med oppfølging fra en som vet hva de gjør :) 

Anonymous poster hash: b2661...a6b
Skrevet

Jeg har alltid veldig tolmodighet det er ikke det,synst bare synd i han fordi det er så tydlig noe han vil fortelle meg men så blir det vanskelig pga stammingen.

Så har dessverre gjort tabben å hjelpe han å fullføre setningen,men da skal jeg slutte med det nå.

Skrevet

Enig med de fleste andre som har svart, bare gi han tid. Om det vedvarer over lang tid kan du ta det videre, men det er helt vanlig at små barn stammer i kortere perioder. :) :)

Anonymous poster hash: 9e1fd...57a
Skrevet (endret)

Google stamming hos barn, det er mange fine artikler der. Min 3 åring begynte også plutselig over natten. Det som hjelper her er å sette ned tempoet når vi voksne snakker, veldig viktig å ikke gjøre de oppmerksome på stammingen, men bare snakke rolig å tydelig selv. :) Vondt å høre på når man ser de strever, men det går mest sannsynlig over etter noen uker, måneder.

Endret av Portishe
Skrevet

Han er nok kanskje litt usikker på enkelte ord, men når han har lært seg ordet kan det gå bedre :)

Logoped er alt for tidlig! Han er bare 3 år. Dette kan gå seg til av seg selv, og da er det viktig å ikke problematisere dette og lage et problem ut av det.

Skrevet

Ta han med til HS... Mulig han kanskje kan få hjelp fra en logoped (?) Han er nok kanskje litt usikker på enkelte ord, men når han har lært seg ordet kan det gå bedre :)  Greit med oppfølging fra en som vet hva de gjør :)    Anonymous poster hash: b2661...a6b

Hallo? Logoped? Dette er helt vanlig og ingenting å stresse med! Som de andre skriver er det så masse som vil ut av munnen på en gang på disse 3-åringene at de stammer mens de stokker ordene riktig oppi hoder. HR selv en 3 åringen som har stammet ett par mnd nå, men har merket bedring de siste ukene. Å blande inn helsesøster eller logopeder trengs ikke før evt stammingen er vedvarende når de nærmer seg skolealder.

Anonymous poster hash: 59fb7...a15

Skrevet

Logoped er alt for tidlig! Han er bare 3 år. Dette kan gå seg til av seg selv, og da er det viktig å ikke problematisere dette og lage et problem ut av det.

Beklager, elendig setning på slutten der. Smør på flesk. Gikk litt fort unna da jeg skrev. (Måtte bare si det før språkpolitiet kom ilende til her)

• 3 uker senere...
Skrevet

Ta han med til HS... Mulig han kanskje kan få hjelp fra en logoped (?) Han er nok kanskje litt usikker på enkelte ord, men når han har lært seg ordet kan det gå bedre :)  Greit med oppfølging fra en som vet hva de gjør :)    Anonymous poster hash: b2661...a6b

Hallo? Logoped? Dette er helt vanlig og ingenting å stresse med! Som de andre skriver er det så masse som vil ut av munnen på en gang på disse 3-åringene at de stammer mens de stokker ordene riktig oppi hoder. HR selv en 3 åringen som har stammet ett par mnd nå, men har merket bedring de siste ukene. Å blande inn helsesøster eller logopeder trengs ikke før evt stammingen er vedvarende når de nærmer seg skolealder.

Anonymous poster hash: 59fb7...a15

Ikke hør på de over. En logoped er den som en best egnet til å skille mellom stotring og stamming. Når det kommer til stamming så er tidlig innsats viktig. Ta det med ro når du snakket med barnet. Norsk Interesseforening for Stamme har en nettside som heter stamming.no. De har en egen infoside der som gjelder barn og familie, vil anbefale å ta en titt på de rådene som kommer lenger ned på siden. Jeg stammer selv og er 23 år. 

http://stamming.no/informasjon-om-taleflytvansker/familie-og-barn

Skrevet

Google "The monster study". De klarte å kurere barn som stammet. (De klarte også å gjøre så barn som ikke stammet begynte med det og gjorde det for resten av livet, bare for å se om det var mulig. Der av navnet.)

Anonymous poster hash: df9fe...6a7
Skrevet

Noen barn stammer, og ja, noen voksne også!

Det er ingen krise.

Jeg ville om så tatt barnet til ppt og barnet ville så antagelig fått en logoped.

Kanskje det hjelper, kanskje barnet slutter å stamme..

Om så ikke, raser verdenen for deg og barnet så sammen?

Kjenner mange meget smarte menn med høy utdanning og god jobb som stammer.

Skrevet

Gutten vår begynte å stamme da har var 3 år. Jeg ble ganske bekymret og snakket med barnehagen om dette. De mente det var stotring og ikke stamming, noe som er veldig vanlig blant små barn. Etter en måned syntes jeg det ble verre, så jeg sa til barnehagen at jeg ville snakke med logoped. Hun kom til barnhagen og vi hadde en lang samtale om dette. Det er altså ikke nødvendig å tilkalle en logoped enda, da de ikke kan gjøre noe for barnet før han er gammel nok (ca skolealder). I de aller fleste tilfeller (tror jeg leste ca 94%) slutter barnet å stamme av seg selv innen den tid.

Men som de over her har nevnt, ikke fullfør setninger og ikke gjør han bevisst på det. Blir han det av seg selv, skal du si at det går helt fint og at han kan bruke så lang tid han vil. Du kan også "stamme" på noen ord inni mellom selv, slik at han hører at dette er normalt og ikke stresser med det (råd fra logoped, og kun hvis han er oppmerksom og plaget med det selv). Med så små barn er det ikke så mye en logoped kan gjøre, det nytter ikke å si til barnet at han skal snakke seinere og tenke seg om. Det er derfor viktig at foreldrene er bevisst på hvordan de snakker, at de ikke snakker fort, og senker tempoet.

Vi fikk også beskjed om å ikke lære han nye ting. Sønnen vår er veldig langt fremme på det meste, og det gjelder også språk. Logopeden sa at det er vanligere blant de som er lengre utviklet enn alderen tilsier å begynne å stotre siden de lærer så mange nye ord og uttrykk, og tenker mye mer avansert enn det munnen klarer å si. Vi fikk derfor beskjed om å ikke lære han nye ting, om han begynte å spør om noe skulle vi ikke svare med å legge ut om hele greia, men å svare kort og greit uten at han fikk for mye å tenke på.

Ble veldig langt dette, men håper noen av tipsene er til hjelp. Nå er han 4 år og har sluttet helt med stammingen :) Det er altså til ingen nytte å tilkalle en logoped enda, men det kan jo være fint å snakke med en slik som vi gjorde om du er bekymret.  

Anonymous poster hash: 0e3f8...a48
Skrevet

Jenta mi på 3,5 åt begynte plutselig å stamme for noen mnd siden. Hun stammet ganske mye også. Vi overså det helt, selv om hun ble frustrert selv. Etter en stund gikk det over av seg selv, og nå stammer hun ikke i det heletatt.

Skrevet

Det virker ikke so det plager han selv enda hvertfall :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...