Gå til innhold

Kan noen hjelpe en sykepleierstudent

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er i min første praksis nå og idag trekte en sykepleier opp morfin. Hun trakk opp 2,5 i en sånn tynn sprøyte. Hun sa det var 2,5 mg? På morfinen sto det 10mg/ml og den var på 1 ml. Stemmer dette? Noen som kan informere meg litt.

Anonymous poster hash: ebafe...deb
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hæ? 10 mg/ml betyr jo at 1 ml er 10 mg...

Anonymous poster hash: 79c30...6ee

Skrevet

Har du ikke hatt eksamen i legemiddelregning? Jeg blir skremt over dagens sykepleiere og studenter.

Hilsen farmasøyt

Anonymous poster hash: 082fb...dad

Skrevet

I en slik tynn sprøyte er det plass til 1 ml. Hun trakk sikkert opp 0,25 ml.

Skrevet (endret)

Om det var i en 1-ml sprøyte stemmer vel det?

Endret av PrinsesseHengepupp
Skrevet (endret)

Håper det var en en- milliliterssprøyte hun brukte da. Var sprøyten veldig tynn? Dersom hun ga 2,5 ml av morfinen har hun gitt 10 dobbel dose.....

Endret av Hjertefru
Skrevet

Seriøst?

2.5 i ei 1 ml sprøyte er 0.25 ml. Morfinen i ampullar har styrke 10mg/ml. Finn ein hvilken som helst 10-åring, veddar nesten på at han kan svare på kor mange mg morfin det er i sprøyta.

Skrevet

Ja, dette var en 1ml sprøyte! Nei, vi har ikke tatt legemiddelregning enda siden det er første praksis. Vi deler ikke ut medisiner i denne praksisen. 

HI

Skrevet

Den tynne sprøyta er på 1 ml. Når du da trekker opp 0,25 av en ampulle på 10 mg/ml, så trekker du opp 2,5 mg. Hadde det vært en større sprøyte, ville hun ikke klart å trekke opp 2,5 som du sier hun gjorde. Nettopp fordi ampullen kun inneholder 1 ml.

Neste gang du er usikker, spør den spl du går med. Ærlig talt.

Skrevet

Ja, dette var en 1ml sprøyte! Nei, vi har ikke tatt legemiddelregning enda siden det er første praksis. Vi deler ikke ut medisiner i denne praksisen.

HI

Da tar du mengde (0,25ml) ganger styrke (10 mg/ml).

Dvs du har 2,5 mg i sprøyten.

Anonymous poster hash: 5a82a...8e2

Skrevet

HI

Men uansett så er dette basic matte. En ungdomsskoleelev skal klare dette.

Anonymous poster hash: 082fb...dad

Skrevet

Jeg reagerer mest på at du som splstudent uten medikamenteksamen tviler på en spl du går sammen med. Makan til selvtillitt du har da. Jeg skulle virkelig kunne tenkt meg å fått jekket deg skikkelig ned. Alarmbjellene ringer hos meg. Kanskje dette ikke er yrket for deg?

Anonymous poster hash: c631e...00f

Skrevet

Den tynne sprøyta er på 1 ml. Når du da trekker opp 0,25 av en ampulle på 10 mg/ml, så trekker du opp 2,5 mg. Hadde det vært en større sprøyte, ville hun ikke klart å trekke opp 2,5 som du sier hun gjorde. Nettopp fordi ampullen kun inneholder 1 ml.

Synes du er veldig krass her! Dette er en førsteårsstudent som sikkert har masse intrykk fra sin første praksis. Ikke sikkert hun tenkte over dette før i ettertid. Det må da være lov å stille spørsmål. Har lest mange andre problemstillinger på forumet her i dag som jeg ville stilt større spørsmålstegn ved enn dette!

Skrevet

Selvsagt stolte jeg på det! Jeg bare lurte på utregningen. Ville ikke bli halshugget bare pga det! 

HI

Skrevet

Synes du er veldig krass her! Dette er en førsteårsstudent som sikkert har masse intrykk fra sin første praksis. Ikke sikkert hun tenkte over dette før i ettertid. Det må da være lov å stille spørsmål. Har lest mange andre problemstillinger på forumet her i dag som jeg ville stilt større spørsmålstegn ved enn dette!

Jeg husker fint min første praksis. Og den utregningen HI er usikker på, er virkelig den enkleste av de alle. Og den burde man skjønne automatisk, uten medikamentregning.

Og man burde virkelig ha guts nok til å spørre sin veiledende spl. Tør du ikke spørre og grave, blir du heller ingen dyktig spl.

Skrevet

Nå må dere gi dere altså. Snakk om å være kvasse og nedlatende. Håper ikke dere er like kvasse og nedlatende mot studentene dere selv har.

Synes det er bra at du forsøker å finne ut av dette jeg HI. Det var nok som noen sier 0,25 ml hun trakk opp. Det er det som gis når det er snakk om 2,5 mg morfin :)

Du blir nok en god sykepleier, så observant som du er allerede i din første praksisplass. Enda du ikke skal ha fokus på medikamenter enda :)

Anonymous poster hash: 522cf...d4e

Skrevet

Er i min første praksis nå og idag trekte en sykepleier opp morfin. Hun trakk opp 2,5 i en sånn tynn sprøyte. Hun sa det var 2,5 mg? På morfinen sto det 10mg/ml og den var på 1 ml. Stemmer dette? Noen som kan informere meg litt.

Den sprøyta hun brukte tar 1 ml når den er full. hun har da trukket 0,25 ml for å få 2,5 mg morfin

Anonymous poster hash: 2da62...955

Skrevet

Jeg reagerer mest på at du som splstudent uten medikamenteksamen tviler på en spl du går sammen med. Makan til selvtillitt du har da. Jeg skulle virkelig kunne tenkt meg å fått jekket deg skikkelig ned. Alarmbjellene ringer hos meg. Kanskje dette ikke er yrket for deg?

Anonymous poster hash: c631e...00f

Ikke rart at mange splstd. klager på veilederne sine når de har sånne holdninger som deg!

Anonymous poster hash: 2da62...955

Skrevet

Det finnes en veldig bra legemiddel utregnings app på telefonen som helsebibloteket har laget. Hender jeg bruker den når jeg skal dobbelt kontrolere meg selv.

Anonymous poster hash: 2dad6...a37

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...