Gå til innhold

Datteren min begynner i 4 klasse på mandag. Hvor mye husarbeid.....

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ja hun begynner altså i 4 klasse på mandag.

Og jeg merker og tror jeg er i ferd med å begå en tabbe,

Jeg er hjemmeværende, og dermed fyller jeg dagene med husarbeid og matlaging.

Så jeg vasker hus når hun er på skolen, skifter på senger, lager mat, osv.

Ser at dette nok er heilt feil, hun vet knapt hvor vaskebøtta og hanskene er.

Langt mindre hvordan man vasker do.

For jeg gjør jo alt dette når hun er på skolen.

Men det er ikke forseint å snu.

Hvor mye skal jeg gi henne av husoppgaver?

Skal det forventes eller lønnes?

Skal en 4 klassing få ukelønn fast?

Skal det være premisser for ukelønna?

Anonymous poster hash: 031d0...c3e
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Min 4 klassing må:

Ta ut og inn av oppvaskmaskinen, ta ut søpla, skifte på hamsterburet og rydde rommet sitt i løpet av en uke.

I tillegg har hun vanlige oppgaver som ansvar for å stelle seg morgen og kveld og gjøre lekser.

Hvis det blir tull med oppgavene eller hun ikke gidder så blir det trekk i ukelønna.

Lønna skal dekke lørdagsgodt og det hun ellers vil ha av leker utenom bursdag og jul.

hun får 50 kr hver uke der 10 kr skal spares.

Anonymous poster hash: 6833f...b59

Skrevet

Min 4 klassing må:

Ta ut og inn av oppvaskmaskinen, ta ut søpla, skifte på hamsterburet og rydde rommet sitt i løpet av en uke.

I tillegg har hun vanlige oppgaver som ansvar for å stelle seg morgen og kveld og gjøre lekser.

Hvis det blir tull med oppgavene eller hun ikke gidder så blir det trekk i ukelønna.

Lønna skal dekke lørdagsgodt og det hun ellers vil ha av leker utenom bursdag og jul.

Oi...........det hørtes strengt ut.....

Eller, sikkert veldig lurt da, men veldig strengt.

Kr 50i ukelønn, og kr 10 skal spares....

40 kr til å dekke lørdagsgott og leker.

Det er knapt nok til en brus, en sjokolade og en is det.......

Fine husarbeidsoppgaver da.

Skrevet

Min tolvåring rydder og støvsuger rommet en gang pr uke + legger rent tøy i skapet sitt som hentes på vaskerommet i ferdigbrettede bunker. Vi har også en stor plakat hengende på kjøkkenet der ulike oppg i huset står beskrevet, og lønnen for å utføre det. Feks, gå ut med søpla, 2 kr, dekke bordet, 3 kr, luke 10 kr pr halvtime, støvsuge, 7 kr pr etasje, ta ut eller sette inn i oppvaskmaskinen, 2 kr.. han velger selv om han vil utføre oppg og setter tegnestift utenfor de ulike oppg han har utført.. hver fredag telles det opp, og han får fast 50 kr i tillegg til det han tjener.. Han får lørdagsgodt av oss, og må diskutere med oss hva gan bruker pengene sine til..

Han er ivrig etter å tjene penger, så da funker opplegget vårt bra. Innimellom redigerer vi listen ettersom han kommer på flere ideer og forslag til hva han kan tjene på det.

Anonymous poster hash: 3224e...2a0

Skrevet

Flere synspungter???

Fint opplegg for 12 åringen....

Skrevet

Min som begynner i 4.klasse nå har ansvar for å holde rommet sitt ryddig slik at jeg får støvsugd og vasket det en gang i uka. Hun bretter sine egne klær når de er vasket og legger de i skapet.

Samt at hun rydder etter seg selv ellers i huset. Ja det er vel egentlig. Jeg og samboer jobber fulltid. Jeg jobber turnus og Gjør nok litt mer enn han da jeg har turnusfri her og der.

9 åringen får ingen lommepenger men får penger når hun trenger det.

Var omtrent sånn jeg hadde det hjemme også da jeg var barn. Begynte med lommepenger på ungdomsskolen. Fikk da også litt oppgaver i hjemmet. Men hadde som deg, en hjemmeværende mor som holdt det rent og ryddig hver dag. Men fikk opplæring i diverse ting så jeg ikke var blank da jeg skulle flytte hjemmefra.

Anonymous poster hash: 5c8be...e31

Skrevet

Re sengen sin hver dag

Rydde rommet

Brette og legge på plass klær

Gå tur med hunden etter skoletid

Mate fiskene

Hjelpe til å rydde av middagsbord

Hun får ingen lommepenger, men får alt hun trenger av oss. Tenker vi starter med lommepenger i 5-6 trinn, men da må hun gjøre flere oppgaver

Anonymous poster hash: f7ddf...e29

Skrevet

Her har jeg lønningssystem til 5.klassingen. Har laget ei liste med oppgaver. Hver oppgave har et beløp. For hver gang de forskjellige oppgavene blir gjort, settes et kryss, etter jeg har godkjent. "Fastlønn" er på 50kr annenhver uke. Så legger vi sammen det hun har jobbet for og da får hun det i tillegg til de 50kr.

Anonymous poster hash: 360ff...f44

Skrevet

Skal du ha en så liten jente til å gjøre husarbeid??? Stakkars liten.... Du er hjemme, men hun skal allikevel gjøre det? Hun går faktisk på skole... du er hjemme! Makan!

Anonymous poster hash: 2ee6e...a14
Skrevet

Mine som nå skal begynne i 2. og 3.klasse får fast 50 kr.uka. I tillegg får de penger for å gjøre diverse oppgaver. De får stort sett noe å gjøre hver dag. Noen ganger får de tilbudet, andre ganger må de. 10kr. for å gå en liten tur med hunden. 5 kr. for å hente posten, 15 kr. for å vaske trappa. 10 kr. for å vanne planter, 10 kr for å passe søsken f.eks 20 min. 5 kr. for å dekke bordet osv. Disse pengene (utenom de faste 50 kronene) må de spare til de har minst 1200 kr. Da kan de få lov å kjøpe seg noe.

Skrevet

Min 4 klassing må:

Oi...........det hørtes strengt ut.....

Eller, sikkert veldig lurt da, men veldig strengt.

Kr 50i ukelønn, og kr 10 skal spares....

40 kr til å dekke lørdagsgott og leker.

Det er knapt nok til en brus, en sjokolade og en is det.......

Fine husarbeidsoppgaver da.

Jaja. Deg om det. Nå er det jo KUN selve lørdagsgodtet de må kjøpe selv. Brus til pizzaen på kvelden feks kjøper jeg. Og inni mellom kjøper vi is i tillegg, men langt fra hver lørdag. Synes ikke noe om at det blir storfrotsing i sukker i helgene.

Om de (de er flere med samme oppgaver) velger å bruke 40 kr til is og brus så får de tåle at det er lite igjen til andre ting. Men som regel bruker de rundt 20-25,- og sparer resten til småting de har lyst på.

Større ting som sparkesykler, osv får de til jul og bursdag, og trenger vi sommer/vinter leker så kjøper vi det.

Men om de vil ha en petshop eller sånne ting må de spare og kjøpe selv.

Funker utmerket, og de forstår bedre verdien av penger:)

Skrevet

Ja hun begynner altså i 4 klasse på mandag.

Og jeg merker og tror jeg er i ferd med å begå en tabbe,

Jeg er hjemmeværende, og dermed fyller jeg dagene med husarbeid og matlaging.

Så jeg vasker hus når hun er på skolen, skifter på senger, lager mat, osv.

Ser at dette nok er heilt feil, hun vet knapt hvor vaskebøtta og hanskene er.

Langt mindre hvordan man vasker do.

For jeg gjør jo alt dette når hun er på skolen.

Men det er ikke forseint å snu.

Hvor mye skal jeg gi henne av husoppgaver?

Skal det forventes eller lønnes?

Skal en 4 klassing få ukelønn fast?

Skal det være premisser for ukelønna?

Ja, vanskelig det der...

Mitt barn på 10 år har ikke faste arbeidsrutiner. Hun hjelper meg med oppvaskmaskinen, passer lillebroren sin + rydder rommet sitt. De hjelper til med huarbeid alle mann om jeg ber om det. Hun går på 3 aktiviteter i uken + de har masse lekser. Den viktigste "jobben" hun har fått av meg er å fortsette lesingen. Jeg synes det er så viktig at mine barn leser MASSE! Elsker når de ligger slengt i sofaen og leser tykke bøker ;) !!!!! 

Skrevet

Min gutt som skal opp i 2 kl må:

Rydde rommet sitt

Tømme bestikk kurven i oppvaskmaskinen

Vaske do

Legge de rene klærne sine i skapet.

Hjelpe til å dekke på bordet

Han får 100 kr i uka om han gjør alt.

Skrevet

Skal du ha en så liten jente til å gjøre husarbeid??? Stakkars liten.... Du er hjemme, men hun skal allikevel gjøre det? Hun går faktisk på skole... du er hjemme! Makan!

Anonymous poster hash: 2ee6e...a14

Hehe.......

Ja Makan........Du vet, barnearbeid er en fifin ting ;)

Nei men seriøst, det er nettopp det da, skal hun få oppgaver eller trenger hun ikke det siden jeg går hjemme?

Min mamma var altid hjemmeværende, og jeg må ærlig innrømme at jeg har aldrig gjort husarbeid, mamma ryddet altid rommet mitt, og jeg slapp unna alt.

Men det ble da folk av meg også.

Jeg har utdanning, jeg er godt gift, jeg har bygget mitt eget hus, jeg har en flott familie. Desverre er jeg blitt syk og kan ikke jobbe lenger.

Poenget mitt er at jeg hadde ikke problemer i livet selv om jeg ikke hadde husarbeidsoppgaver hjemme.

Dermed er jeg usikker på hva som er lurt i forhold tilmitt eget barn.

Skrevet

2 klassing som må vaske do? Leste eg riktig.. Alle dem andre oppgavene syns eg var heilt ok men og vaske do????

Skrevet

Har tre barneskolebarm. Eldste skal opp i 6., yngste skal begynne i 1. Og så har vi en midt i mellom:)

Her har de følgende faste oppgaver:

Re opp senga, trekke fra gardina og lukke vindu hver morgen

Holde rommet ryddig, samt rydde plettfritt før vaskedama kommer

Legge på plass rene klær i skuffer og skap

Dekke bordet til middag en dag i uka hver

Rydde opp sitte egetetter frokost.

Eldste må i tillegg klippe plen når vi ber om det, rydde ut av oppvaskmaskina når han kommer fra skolen, støvsuger ved behov

Mellomste må i tillegg gå ut med søpla når vi ber om det, hente post når vi ber om det, støvsuger ved behov.

Synes egentlig at eldste burde ha litt mer oppgaver, men han har dysleksi og bruker mye tid på skoletragedie. Dermed slipper han litt lett unna husarbeidet.

De får alle 50 kr hver. Enkelte ganger får de litt ekstra hvis de har vært veldig flinke til å hjelpe til. F.eks har de i sommer hjulpet til med å stable ved. Da tjente de ekstra:)

Her må alle faste oppgaver gjøres før de får ukepenger. De kan ikke f.eks velge bort noen oppgaver og dermed bare få litt mindre betalt. Her er det alt eller ingenting!

Anonymous poster hash: b06d3...b5f

Skrevet

2 klassing som må vaske do? Leste eg riktig.. Alle dem andre oppgavene syns eg var heilt ok men og vaske do????

Det er etter hans eget ønske, fordi han syns det er gøy å drive med dobørsten. Og jeg ser ikke helt hva som er så galt med å lære og vaske doen... Regner med at de fleste lærer ungene å tørke opp etter seg om de tisser utenfor.

Skrevet

Ser poenget med å lærere pengenes verdi, men å betale for å holde eget rom ryddig og rydde ut over inn av vaskemaskin hadde jeg ikke gjort. Mine er for små enda og de hjelper til for di liker det.

Men de lærere jo det at om de hjelper til får mamma mer tid til å leke osv. Ansvar for å ha det hyggelig rundt seg Bør alle ha uten det koster noe.

Men mulig jeg forandrer mening da jeg får skolebarn

Anonymous poster hash: 2d17b...cb8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...