Gå til innhold

Ukelønn

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har et barn som begynner i 2.klasse nå og en som er noen år yngre og jeg har begynt å tenke på om de burde få ukelønn. Jeg syns selv at de uansett ukelønn eller ikke, må hjelpe til med en del ting i huset. De hjelper til nå, men har ingen faste jobber, bare hjelper til når jeg ber dem om det. Jeg tenker også at de bør få en fast sum hver uke uansett og så kan de heller få litt ekstra hvis de har hjulpet til med ting utenom hverdagstingene. Summen er jeg veldig usikker på, men ettersom de kun skal være lommepenger og de egentlig får alt betalt av oss, tenker jeg at kanskje 20 kr er greit i begynnelsen. 

Er jeg helt teit på de tingene jeg tenker? Hvordan gjør dere det og hvor mye får barna deres? Hva er det meningen at pengene skal gå til? Og hvor gamle er de?

Anonymous poster hash: b8677...309
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det som avgjør hva de bør få i ukepenger er hva de pengene skal dekke. Det bør dere avtale med barna.

Hvis dere uansett kjøper og betaler alt ungene trenger og det meste de har lyst på bør de få veldig lite. Om de derimot må betale selv for ting som lørdagsgodt, kinoturer og gaver bør de få mye mer.

Anonymous poster hash: 75ec2...01e
Skrevet

Med mindre de har behov for ekstrs penger utenom det de alt får i klær og ting hadde jeg droppet det. Det er bare bra at de gjør ting hjemme uten betaling.

Anonymous poster hash: 4844c...6b6

Skrevet

Grunnen til at jeg tenker de bør få ukelønn er for at de skal lære seg å håndtere litt penger selv. Sånn det er nå så dekker vi lørdagsgodt, klær, fritidsaktiviteter og de får av og til små ting utenom. Hvis vi begynner å gi dem ukelønn, tenker jeg at vi fortsatt dekker alt, bortsett fra at de selv om spare til småtingene utenom. Hvis vi voksne tar dem med på kino, så betaler vi, når de blir eldre og begynner å gå på kino selv, så ser jeg for meg at de må dekke de tingene selv også, men det tar vi når det blir aktuelt.

Syns dere 20 kr virker mye, lite eller passe til det jeg ser for meg? Og hvordan gjør dere det.

Skrevet

Har barn på samme alder som deg og lurer på det samme. Men også på hvilke oppgaver som er passende som faste? Mine hjelper ikke til med så mye hjemme enda, bortsett fra orden på egene rom, ærlig talt fordi jeg er redd hjelpen deres bare skal skape meg ekstra arbeid. Spesielt 5 åringen har jeg litt problemer med å tenke ut passende oppgaver til.

Skrevet

Har barn på samme alder som deg og lurer på det samme. Men også på hvilke oppgaver som er passende som faste? Mine hjelper ikke til med så mye hjemme enda, bortsett fra orden på egene rom, ærlig talt fordi jeg er redd hjelpen deres bare skal skape meg ekstra arbeid. Spesielt 5 åringen har jeg litt problemer med å tenke ut passende oppgaver til.

Hos oss er det yngste som er flinkest til å hjelpe ti:) Han elsker å være med, uansett om det er matlaging, klesbretting, støvtørking el, så de kan det meste, bare de får lov til å prøve og øve seg. I begynnelsen blir det ekstra jobb, men hvis de vil, så får de det raskt bedre til. Eldste er det verre med, han kan mase om å stsøvsuge, men drar støvsugeren frem og tilbake tre ganger midt på gulvet, så er han lei og gidder ikke mer...

Jeg tenker at det er greit å ikke starte forsiktig med faste oppgaver. F.eks at de skal hjelpe til å rydde ut av oppvaskmaskinen. Hos oss vil det ikke fungere at de skal gjøre det alene, ettersom begge er alt for korte til å rekke opp til mange av skapene, men de kan ta bestikk++ og jeg resten. Mine hjelper allerede til med det av og til, men jeg tenker at de kan være med annenhver gang eller noe. I tillegg må vi bli flinkere til å få dem til å rydde opp etter seg selv. Gå ut med søppel og papir er fine oppgaver. Rydde, støvsuge sitt eget rom. Mine griser veldig når de vasker, men jeg tenker at jeg kanskje bør øve mer på det med eldste, så han kan vaske sitt eget rom. Men jeg kommer ikke til å begynne med for mange faste ting på en gang, for da blir det antagelig mer masing for at de skal få gjort oppgavene.

Skrevet

50 kr her, eller dvs. 200 i måneden -som vi synes er greiere. Skal ikke gå til godteri, men mindre ting barnet ønsker seg samt sparebøssa. Vi forventer uansett at barnet hjelper til hjemme, men det har blitt trekt litt dersom det var dårlig til å følge beskjeder den uka.

Anonymous poster hash: 0fff5...051

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...