Anonym bruker Skrevet 13. august 2014 #1 Skrevet 13. august 2014 Har vært borti 2 stk for ikke lenge siden som stammet veldig. Er litt usikker på hva som er "korrekt" oppførsel. Hva vil de som stammer synes er best? At man "hjelper" de til å få ferdig setningen/ordet, eller bare vente. Jeg har bare latt som ingenting og ventet, men ble bare litt usikker Anonymous poster hash: a76af...84a
Anonym bruker Skrevet 13. august 2014 #2 Skrevet 13. august 2014 Ikke hjelp dem. Min bror stammet veldig som liten. Når han satt fast på et ord og vi hjalp så klarte han sjelden å fullføre det han ville si. Han ble dessuten veldig fornærmet. Anonymous poster hash: 8659a...9a3
Anonym bruker Skrevet 13. august 2014 #3 Skrevet 13. august 2014 Takk, var det jeg tenkte. Har jo virkelig ikke lyst til å fornærme noen eller gjøre de ille til mote. Anonymous poster hash: a76af...84a
Gunhild Malene Skrevet 13. august 2014 #4 Skrevet 13. august 2014 Fikk høre att folk kan begynne å stamme vis Dei blir mykje kitta?? Er d sant?
Anonym bruker Skrevet 13. august 2014 #5 Skrevet 13. august 2014 Hva betyr kitta? Anonymous poster hash: dd3ee...dd6
jono Skrevet 31. august 2014 #6 Skrevet 31. august 2014 Har vært borti 2 stk for ikke lenge siden som stammet veldig. Er litt usikker på hva som er "korrekt" oppførsel. Hva vil de som stammer synes er best? At man "hjelper" de til å få ferdig setningen/ordet, eller bare vente. Jeg har bare latt som ingenting og ventet, men ble bare litt usikker Anonymous poster hash: a76af...84a Her er 4 råd fra www.stamming.no Snakk på vanlig måte. Se på den som stammer som en hvilken som helst annen samtalepartner. Vær en god lytter. Konsentrer deg om det som blir sagt, i stedet for måten det blir sagt på. Gi den du snakker med tid til å snakke ferdig. Følg vanlig høflighet under samtalen. Unngå å avslutte ord og setninger for den som stammer. Det kan være frustrerende for stammeren, og dessuten kan det hende at du gjetter feil! Denne "regelen" skal likevel ikke overdrives. Husk at fleip, avbrytelse og det å snakke i munnen på hverandre også hører med i en normal samtale mellom venner. Vær åpen om stammingen. Ikke vær redd for å snakke om det med den som stammer. Mange som stammer vil mer enn gjerne diskutere temaet. Men ikke kom med lettvinte råd (f.eks. "trekk pusten dypt" eller "ikke tenk på det"). Slike råd er nok velmente, men til liten nytte. Når du følger disse rådene, er det mindre fare for at den som stammer tenker på stammingen, og dermed kan det bli lettere å prate uten å bli stående fast.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå