Anonym bruker Skrevet 13. august 2014 #1 Skrevet 13. august 2014 Hadde dere tatt abort om dere uplanlagt ble gravid med nummer 3? Saken er at jeg er blitt uplanlagt gravid med nummer 3, og den yngste er 4 mnd. Største er 5,5 år. Samboeren min sier at for hans del ville det ikke vært noen tvil om jeg hadde blitt gravid for eksempel om 4-5 mnd fordi at det da ville blitt litt bredere aldersforskjell mellom dem. Vi vil altså ha en nummer 3, men hadde ikke sett det for oss så tidlig! Det blir toppen 12 mnd mellom dem. Jeg kan være sålangt som 9 uker på vei, testa positivt for ikke så lenge siden ( omtrent null symptomer). Hadde før denne permen ikke fast jobb, men greide å jobbe som vikar to plasser hele svangerskapet og greide å opparbeide full permisjonslønn. Ingen vil vel ha en arbeidstaker i jobb knappe 3 mnd før hun må ut i perm igjen..? Må i jobb 14 November. Jeg har ikke greid å ringe sykehuset, er så forferdelig usikker selv. Tenker bare at den lille på 4 mnd også var et lite frø i fjor og vi elsker henne over alt på jord.. Vi er veldig unge, og isåfall - så er dette siste gang jeg vil gå gravid. Ferdig med alle svangerskap i en alder av 26 år. Fortell meg at det er et pluss? Tanken på å ha tenåringer og en voksen når vi selv er i 40-årene føles litt bra. Vi har hus, vi har stasjonsvogn og skal vi beholde skal vi også gifte oss til neste år. Hva synes dere? Samboeren min sier bare det er opp til meg. Jeg tenker mest på det med jobb! Anonymous poster hash: 112ce...bbe
Anonym bruker Skrevet 13. august 2014 #2 Skrevet 13. august 2014 Hvis det hadde vært greit for dere om 4-5 måneder, synes jeg ikke du bør abortere nå. Du kan jo komme til å angre, og det kan også bli vanskeligere å bli gravid igjen senere.Tenk deg godt om, men beholder du barnet går det sikkert bra det også! Jobben har ikke noe med det å gjøre, jeg skjønner at du synes det er dumt i forhold til jobben, men si til dem som sant er at det ikke var planlagt. Anonymous poster hash: 5da91...5e6
kristinehufine Skrevet 13. august 2014 #3 Skrevet 13. august 2014 Foreldrepenger og dagpenger teller er jeg ganske sikker på! Får du ikke jobb har du jo uansett "jobbet" 6 av 10 mnd? Så det jeg ville gjort er å tatt meg en tur på NAV og snakket med dem 😊 Hvis du tar abort fordi du egentlig vil vente 4-5 mnd syns jeg du skal hoppe i det! Det er ikke snakk om et halvt år forskjell en gang. Det ordner seg! Du kommer kanskje til å angre siden du vil ha tre? Tett kan være positivt! Ikke tenk at det blir mye jobb, tenk at du blir ferdig før!?
MarteMorTil3 Skrevet 13. august 2014 #4 Skrevet 13. august 2014 Ut i fra hva du skriver ville jeg beholdt, det høres jo ut som om det er det du har mest lyst til også. Men skjønner godt at du blir stresset med tanke på den lille på 4 mnd, og at du ikke har fast jobb. Det er uannsett ikke noe lett valg, men kanskje du kan ringe suykehuset og få noen å prate med om dette?
Anonym bruker Skrevet 13. august 2014 #5 Skrevet 13. august 2014 Ja, jeg vet at det nok blir aller mest jobb de første årene. Men så blir barna 1 og 2, 2 og 3 år og da blir det vel litt lettere? Samboers foreldre bor i nærheten og er flinke å hjelpe til altså. Med begge barna. Den eldste er min fra et tidligere forhold. Får litt hjerteklapp av tittelen 3-barnsmor, hadde akkurat vent til meg å vær tobarnsmor.. Kanskje jeg bør skaffe en samtale på sykehuset ja. Jeg vil bare vite at vi har penger til å ta vare på alle 3. Vi bor heldigvis ganske billig, og litt landlig til ( Jobb er i byen) Utfor har vi hage og trampoline og fem min gangavstand til bhg og skole, så absolutt fint for barna å vokse opp.. Jeg er så veldig delt. Hjertet sier ja, men fornuften sier nei grunnet økonomien/usikker jobbsituasjon for meg akkurat nå Anonymous poster hash: 112ce...bbe
Anonym bruker Skrevet 13. august 2014 #6 Skrevet 13. august 2014 Både foreldrepenger og dagpenger gir deg rett på foreldrepenger i det neste svangerskapet, så hvis du har foreldrepenger nå, så har du rett på dagpenger når du er ferdig med din lønnede permisjon og far begynner sin del av permisjonen. Hvis du har noe ulønnet, så har du ikke krav på dagpenger, så ikke gå i den fella. I tillegg er det viktig at far er hjemme når du mottar dagpenger, for du må være reel jobbsøker med mulighet for å stille opp på dagtid, for å ha krav på dagpenger. Og reel jobbsøker kan du være selv om du er gravid. Søk jobber uansett, så kan det hende at du er heldig at noen ansetter deg til tross for at du er gravid. En god arbeidsgiver bryr seg ikke om at du skal ut i permisjon med en gang, men ser forbi det året og at du kan være en god arbeidstaker etter permisjonen. Jeg hadde aldri tatt abort ut fra de tingene du skriver nå. Anonymous poster hash: a951b...36e
Anonym bruker Skrevet 13. august 2014 #7 Skrevet 13. august 2014 Foreldrepenger gir deg rett til ny foreldrepenge grunnlag, eneste er at det blir 80% av det du har nå hvis du tar ut 80% osv. Du kan også gå til legen å få sykemelding hvis du har plager eller noe som gjør det vanskelig å jobbe, disse teller også som permisjonsgrunnlag:) lykke til videre:) Anonymous poster hash: 6adb4...f85
Anonym bruker Skrevet 13. august 2014 #8 Skrevet 13. august 2014 Skjedde det samme med oss, gravid med nr 3 tross angrepille, jeg hadde sagt opp jobben for å begynne å studere, vi klarte ikke å ta abort, og nå er jeg 30 uker på vei :-) men her blir de jo 3 års forskjell mellom nr 2 og nr 3... Lykke til videre Anonymous poster hash: 89a81...154
Anonym bruker Skrevet 13. august 2014 #9 Skrevet 13. august 2014 Skjedde det samme med oss, gravid med nr 3 tross angrepille, jeg hadde sagt opp jobben for å begynne å studere, vi klarte ikke å ta abort, og nå er jeg 30 uker på vei :-) men her blir de jo 3 års forskjell mellom nr 2 og nr 3... Lykke til videre Anonymous poster hash: 89a81...154 Skulle stå minipille, ikke angrepille, hehe :-) Anonymous poster hash: 89a81...154
Snabeltann Skrevet 13. august 2014 #10 Skrevet 13. august 2014 Vanskelig valg. Jeg ville valg abort. Har sett noen eksempler på mødre med tre meget tette barn, f eks tvillinger og en jevnaldrende, og jeg har sett hvilken belastning det har vært spesielt på mor. To av de jeg kjenner har fått psykiske problemer i etterkant pga stress og overarbeid (de var begge i full jobb, og symptomene kom da de begyne å jobbe igjen etter permisjonen). Fordelen er at barna vil få et søsken og en lekekamerat på sin egen alder. Og dersom dere har god hjelp fra andre, så er det er pluss. Men det har ikke jeg. Og med den påkjenningen det er å være gravid med små barn så hadde jeg tenkt at det var bedre å vente et par år. Ingen dømmer dere for det. Lykke til :-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå