Gå til innhold

Setefødsel eller KS, hva hadde du valgt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er 38 uker og på kontroll igår ble det oppdaget at ungen har lagt seg i seteleie. Skal på vendingsforsøk imorgen, og håper at det fungerer. Hvis ikke må jeg jo velge hva jeg skal.

Har født to ganger, raske fødsler ( to timer og fire timer fra 4cm til født).

Vi bor 90 minutters kjøring fra sykehus, så dersom jeg velger setefødsel har jeg fått beskjed om å ringe ambulanse ved tegn til fødsel.

Er så usikker på hva jeg skal gjøre, noen som har lyst å dele erfaringer?

Anonymous poster hash: 1cb89...0f6

Videoannonse
Annonse
Gjest Sekretøsa
Skrevet

Jeg har ikke hatt ks, men fødte min første i sete. Det var en fin opplevelse under kontrollerte former:) vending var aldri et tema

Skrevet

Min lå i sete helt fram til uke 37. Da hadde hun plutselig snudd seg. Jeg fikk panikk med tanke på setefødsel siden jeg mistet et barn i forrige fødsel, og ikke ville gjennomgå en fødsel som det var høy sannsynlighet for skulle ende med hastesectio. Jeg ville da gå for keisersnitt, og de var åpen for dette pga min tidligere opplevelse.

Du er tredjegangsfødende og da er bekkenet ditt bedre rustet for setefødsel. Bare sørg for at sykehuset du tilhører behersker vaginal seteforløsning og at det ikke er avhengig av hvilken av legene som er på vakt.

Anonymous poster hash: 96508...f96

Skrevet

Jeg hadde aldri tatt ste fødsel generelt. Er vel bare i Norge de gjør det til glamour og "glemmer" å nevne de faktiske farene både for moe og barn. Kusina mi fikk store fødselsskader og babyen holdt på å dø pga surstoffmangel. Dette var selvsagt på KK

Anonymous poster hash: 71550...f23

Gjest Julia1984
Skrevet

Min mellomstore gutt lå i sete. På rikshospitalet var det aldri snakk om å snu, fødselsdagen der var sterkt i mot og opplyste meg faktisk om de risikoene det var med setefødsel. Rart det er så ulik praksis.

Skrevet

Jeg har født vaginalt før, men når jeg hadde barn i seteleie valgte jeg ks. Jeg hadde aldri i verden utsatt barnet for den risikoen som setefødsel faktisk er. Det er bare Norge og New Zealand som fortsatt praktiserer setefødsel. At noen tar sjansen, fatter jeg ikke.

Skrevet

Ikke gå med på vending. Det er farlig, morkaken kan løsne. Ingen som foreslo vending for meg. (Ullevål)

Skrevet

Setefødsel.

Anonymous poster hash: 11756...5b7

Skrevet

Jeg har selvsagt googlet, og fant forskjellige anbefalinger og praksis. I studien i lenken står det at 41% av setefødsler ender i haste-snitt. Jeg har bredt bekken og ungen er estimert til under gj.snitt. er likevel litt bekymret ang lang reisevei (90 min), ettersom det skal være lege tilstede under hele fødselen. Har født de to andre uten smertelindring og vært i superform rett etter fødsel. Hadde jeg bodd rett ved sykehuset, hadde jeg ikke vært i tvil.

Jeg skal føde på ringerike, og fikk forståelse av at de er erfarne på setefødsler.

Hi

http://nhi.no/graviditetsoraklet/svangerskap-og-fodsel/sykdommer/anbefaler-vaginal-setefodsel-35641.html

Anonymous poster hash: 1cb89...0f6

Skrevet

Jeg har født vaginalt før, men når jeg hadde barn i seteleie valgte jeg ks. Jeg hadde aldri i verden utsatt barnet for den risikoen som setefødsel faktisk er. Det er bare Norge og New Zealand som fortsatt praktiserer setefødsel. At noen tar sjansen, fatter jeg ikke.

Er enig i alt blondzilla sier. Vi tviholder på en metode som ikke anbefales i resten av den vestlige verden. Sjansen for hastekeisersnitt ved setefødsel varierer fra 25 til 40 prosent (ulike studier), og det er forhøyet risiko for surstoffmangel for barnet. De fleste setefødsler går greit, men jeg ville absolutt ikke gamblet på det.

Anonymous poster hash: e03c6...5b7

Skrevet

Siden jeg produserer barn i nærmere 5-kilosklassen hadde aldri setefødsel vært noe tema for meg, det hadde blitt snitt.

Vending i magen hadde jeg aldri blitt med på, da hadde jeg heller tatt keisersnitt.

Har født både vaginalt og tatt ks, og selv om jeg absolutt foretrekker vaginalt er ks en helt grei løsning for å unngå komplikasjoner.

Anonymous poster hash: 26a50...f08

Skrevet

Keisersnitt. Min far er gyn. Han sier det er stor komplikasjonsrisiko både ved vendingsforsøk og setefødsel. Sykehuset skal spare penger, og de ansatte har fått instruks om å holde igjen på antall keisersnitt. Han hadde ikke latt meg prøve vending/setefødsel.

Anonymous poster hash: cac5d...b7d

Skrevet

Jeg hadde aldri tatt ste fødsel generelt. Er vel bare i Norge de gjør det til glamour og "glemmer" å nevne de faktiske farene både for moe og barn. Kusina mi fikk store fødselsskader og babyen holdt på å dø pga surstoffmangel. Dette var selvsagt på KK

Anonymous poster hash: 71550...f23

Hvilken kvinneklinikk da? Du vet at kk er forkortelse for kvinneklinikk, og at alle sykehus med et visst antall fødsler i året har en?

Anonymous poster hash: faa85...0c1

Skrevet

Det er så mangen som kommer med skremselspropaganda ang setefødsel, som ikke har noen som helst peiling på området!!

Grunnen til at Norge vil ha setefødsler fremfor KS, er fordi de er flinke på det.

Det er mange fødsel som går "galt", ikke bare setefødsler.

Og dessuten tar de ingen sjangser, blir det kritisk underveis, så tar de jo allikevel KS!

Så hvorfor ikke prøve?

Jeg har selv hatt setefødsel som førstegang, det gikk kjempefint.

Ei i barsel hadde også, det endte det i KS men det var ingenting dramatisk over det ifølge henne.

Anonymous poster hash: eab29...560

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...