Gå til innhold

Setefødsel eller KS, hva hadde du valgt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er 38 uker og på kontroll igår ble det oppdaget at ungen har lagt seg i seteleie. Skal på vendingsforsøk imorgen, og håper at det fungerer. Hvis ikke må jeg jo velge hva jeg skal.

Har født to ganger, raske fødsler ( to timer og fire timer fra 4cm til født).

Vi bor 90 minutters kjøring fra sykehus, så dersom jeg velger setefødsel har jeg fått beskjed om å ringe ambulanse ved tegn til fødsel.

Er så usikker på hva jeg skal gjøre, noen som har lyst å dele erfaringer?

Anonymous poster hash: 1cb89...0f6

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vaginal siden du har født før og det gikk bra...

Skrevet

Jeg har født vaginalt før, men da jeg hadde barn i seteleie tok jeg ks. Jeg vil aldri utsette barnet for risikoen setefødsel medbringer. Det er bare Norge og New Zealand som fortsatt holder på med setefødsel. Når det er sagt var ks på ingen måte noen fest, men etter de to første døgnene føltes alt mye bedre.

Skrevet

Vaginalt. Du får god oppfølging under fødsel på sykehus og blir sendt til ks om helt nødvendig. Mindre smerter etterpå for deg, og barnet får komme gjennom normal fødsel kanal og bli utsatt for press over lungene (for å tømme de) og bakterier som er bra. Altså mindre komplikasjoner både for mor og barn normalt sett.

Jeg fødte seteleie vaginalt og det gikk helt fint, ingen drama og ikke spesielt mye verre enn en vanlig fødsel. Mye kompetanse til stede i rommet under fødsel (en overlege, en assistentlege, en jordmor, en barnepleier og en barnelege)

Barnet var litt slapp etter fødsel så de sprag ut med det, men det hadde de forberedt meg på slik at det visste jeg om på forhånd.

Jeg fikk time ved fødeavdelingen 2 uker før termin der jeg fikk prate med erfaren jordmor. Vi pratet i 2 timer og jeg fikk spørre om alt jeg lurte på. Var mye tryggere etter den praten, anbefales. Om du skal prate med lege så sørg også for å få pratet med jordmor de har en del annen informasjon enn legene.

Lykke til uansett hva du velger.

Skrevet

Aldri vaginal når det kommer til sete. Ha det KAN gå bra, men det er stor risiko både for moe og barn. Jeg har vært ned på mange fødsler som sykepleier på fødeavdelingen. Jeg er ikke jordmor, men har jobbet siste 7 år på fødeavdelingen.

Anonymous poster hash: 71550...f23

Skrevet

Vanskelig!

Tror jeg ville valgt keisersnitt, det fordi jeg selv ble født med keisersnitt da jeg lå i seteleie. Kari Sangro Olestad fikk celebral parece fordi legene valgte at hun skulle bli født vaginalt og ikke med keisersnitt. Derfor fikk hun ikke nok oksygen under fødselen, og må slite hele livet med tung Celebral Parece. Skjønner godt at hun er bitter! Dette var jo for mange år siden, og de er sikkert mye flinkere nå, men jeg tror som sagt jeg vil velge KS om det blir sånn for meg også. Jeg er 6 mnd på vei nå, så litt for tidlig å si.

Anonymous poster hash: 507ea...49f
Skrevet

Jeg for min del ahdde valgt setefødsel, uten tvil.
Jeg har tre raske ukompliserte fødsler bak meg og vet at bekkenet mitt absolutt tåler en setefødsel.
Har desuten jobbet på føden og sett en god del setefødslr og hørt legene snakke om setefødsel kontra ks, så hadde valgt setefødsel.

Men det er meg.

Skrevet

Setefødsel uten tvil 😊

Hadde det selv som førstegangs, gikk kjempefint!

Anonymous poster hash: eab29...560

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...