Gå til innhold

Utestenging i lek blant 2,5-åringer

Anbefalte innlegg

Skrevet

I kveld var vi invitert på grilling hos noen i bygda som har barn på samme alder (2,5 år), og jeg ble så lei meg da jeg så barnet mitt sine forsøk på å leke med de to andre; de gjorde alle forsøk på å stenge barnet mitt ute. Nitt barn gikk til dissa, da sprang ene barnet foran og tok den og så "min ", h*n snudde seg til den andre dissa og da kom den andre og sa "min". Så gikk h*n til sklia og da kom dem dit også og stengte for barnet mitt.

Barnet mitt så oppgitt ut og ropte på mamma..og kom til meg og satt litt på fanget før h*n fant på noe annet å gjøre uten de to.

Bygda vår har vært plaget med mye mobbing, folk har flyttet pga det.

Er dette normalt for 2,5-åringer eller bør jeg være ekstra urolig pga historia om mobbing i bygda. Kan jeg regne med at barnet mitt vil fortsette å bli utestengt, eller er dette mest sannsynlig engangstilfelle?

Anonymous poster hash: 38c9c...fce

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Så små barn må veiledes av voksne i lek. Ingen kan forvente at så små barn skal fikse opp i ting selv. De er egoister i den alderen og de lever etter innfallsmetoden. Derfor er det viktig at voksne veileder, ikke deltar, men hjelper til så alle får innpass i leken og at leken er fin for alle som er med.

Hadde du, eller noen av de andre voksne, blandet dere litt inn og styrt leken litt så alle fikk være med så ville det sikkert gått bra. Barn må læres til å dele og å inkludere, det er en sosialiseringsprosess man ikke kan forvente at 2-3 åringer behersker like godt.

Anonymous poster hash: af17e...810
Skrevet

Sånn skal det ikke være. Da hadde jeg som voksen grepet inn og sagt at vi deler på tingene og at det hver sin tur. Har jeg gjort mange ganger ovenfor min datter og andre barn. Så små barn skjønner ikke hvordan deling henger sammen og er litt av noen egoister. Da trenger de veiledning av oss voksne.

Men hvor var foreldrene til de 2 andre barna da? Hvis mine barn hadde oppført seg slik hadde jeg grepet inn.

Anonymous poster hash: 04ff6...d12

Skrevet

Sånn er min sønn også når det gjelder leker hjemme oss hos enten det er ute eller inne.

Tror ikke han prøver å utestenge noen,han er bare veldig opptatt av hvilke ting som er hans å vil ikke dele.

Han kunne nok gjort akkurat det samme som du forteller her.

Er ganske vanlig når de er i den alderen her.

Skrevet

Det var oppløftende å høre, da blir det sikkert hyggeligere neste gang. De andre foreldrene la nok ikke merke til dette.

Greit å få vite hva som er normalt. Mitt barn er overhode ikke slik når vi har besøk av andre barn. Tvert imot, h*n henter frem leker og legger i armene på dem.

Anonymous poster hash: 38c9c...fce

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...