Gå til innhold

Kan en psykolog hjelpe meg med dette?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

Har vel egentlig svaret på overskriften selv, klart en psykolog kan hjelpe med det meste. Men er redd for at dette skal være en teit ting å be om psykologhjelp for.

Jeg fikk diagnosen sosial angst for 14år siden, og har jobbet knallhardt med mine problemer. Så i dag er dette veldig bra.

Saken nå er at jeg ser at hodet mitt er en del skadet etter pappan til barna. Vi bodde sammen i 5år, samlivet var ustabilt med mye krangling. Han hadde et forferdelig sinne og hadde noen forhold på siden av. For noen måneder siden traff jeg en fantastisk flott mann som er helt etter min smak. Jeg avsluttet dette etter 2mnd for jeg kjenner at jeg klarer ikke å stole på menn.

Jeg har vært alene i 3.5 år og er drita lei. Men hva gjør jeg når jeg ikke klarer å stole på en mann? Er dette noe jeg bør og kan søke hjelp for?

Anonymous poster hash: 47cc4...107

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ville søkt hjelp hos en psykolog med dette om jeg var deg. For å greie å plassere dette på riktig sted - at det at din eks ikke var å stole på ikke betyr at ingen menn er å stole på.

Jeg mener at det å stole på noen langt på vei er et valg. Jeg har gått på noen forferdelige smeller som kunne gjort meg like skeptisk til menn som det du er blitt. Men jeg tenker at så lenge jeg mener at en ny mann er en god mann - og ikke minst at han ikke har gitt meg noen grunner til ikke å stole på ham - da skal jeg velge å stole på ham. Det kan være lettere sagt enn gjort. Men for meg fungerer det. Når jeg har vært i forhold og kjent på tvilen så har jeg spurt meg selv om den følelsen jeg har er pga noe reelt som den nye mannen har gjort, eller om det er en følelse som kommer fordi jeg tidligere er blitt sveket av en eller annen grunn (har vært ulike grunner). Som regel så får jeg da alltid til svar hos meg selv at det er det som sitter igjen fra gammelt av, og at den nye ikke har gjort noe som svekker min tillit. Dermed blir det lettere for meg å stole på en ny mann - for jeg blir veldig bevisst hva det er han gjør og hva det er jeg føler.

Og så har jeg lært meg noen kjøreregler som jeg ønsker for et forhold, som jeg snakker med en ny mann om tidlig i forholdet. Det går på slike ting som tillit, lojalitet, troskap, respekt, holde avtaler eller være god på å gi beskjed osv.

Når en mann sier noe så kan jeg av og til kjenne på min frykt eller gamle tvil og tenke "mener han virkelig det han sier nå, eller snakker han meg bare etter munnen?". Men da spør jeg meg selv igjen "har denne mannen gitt meg noen som helst grunn til ikke å stole på ham?" - og svaret vil da som regel bli "nei, han har ikke gjort noe som gir meg grunn til å ikke stole på ham".

Og når jeg kommer frem til det svaret så tar jeg et veldig bevisst valg - jeg VELGER å stole på ham.

Og vet du, det fungerer :) Mitt siste forhold var med en fantastisk mann, trofast, god og snill. Men dessverre så var vi litt for ulike på noen måter til å få det til å vare likevel. Men han ga meg aldri grunn til å ikke stole på ham.

Men hvis du ikke greier å snu tankene dine selv, så kontakt en psykolog. Du har kommet deg ut av sosial angst tidligere, og da er jeg overbevist om at du kommer til å komme ut av det feilsporet du er inne på i øyeblikket. Det er naturlig at du har kommet dit, men velg å finne tilbake til det sporet som gir deg glede i steden for.

Den mannen som du møtte og så avsluttet forholdet til. Fortalte du ham hvorfor?

Hvis han er singel fremdeles, kanskje du kan være helt ærlig med ham, si at du egentlig ikke ønsket å avslutte forholdet, men at du gjorde det fordi du tydeligvis sliter veldig med å stole på menn generelt etter alt din eks lot deg gjennomgå. Og så fortell ham at du nå skal søke hjelp for dette og at hvis dere fremdeles føler noe for hverandre så kan dere kanskje finne tilbake til hverandre?

Har han gått videre så tenker du at han bare ikke var den rett for deg likevel, men at den rette kommer til å dukke opp.

Lykke til videre :)

Anonymous poster hash: 4f0ac...b12
Skrevet

Tusen takk for svar :-)

Da mange av episodene skjedde for 7år siden så sitter vel dette godt plantet i hodet, og er vanskelig å klare å snu dette alene. Må vel diskutere det med legen min i første omgang.

Når det gjelder han jeg traff, har jeg sagt litt om dette til han, men burde vel ha vært mer erlig om dette. Vi hadde mye kontakt etter dette, så dro jeg på ferie i 2 uker og da hadde han funnet seg ei ny. Så han var vel ikke mannen i mitt liv.

Skrevet

Tusen takk for svar :-)

Da mange av episodene skjedde for 7år siden så sitter vel dette godt plantet i hodet, og er vanskelig å klare å snu dette alene. Må vel diskutere det med legen min i første omgang.

Når det gjelder han jeg traff, har jeg sagt litt om dette til han, men burde vel ha vært mer erlig om dette. Vi hadde mye kontakt etter dette, så dro jeg på ferie i 2 uker og da hadde han funnet seg ei ny. Så han var vel ikke mannen i mitt liv.

Da tenker du akkurat slik du gjør nå, det var ikke riktig mann. Men en ting ble jo bra ved at du møtte ham, du fant ut hva du trenger å ta tak i før du møter den rette :)

Neste gang du møter en mann er du mer klar.

Bestill en time til legen og få en henvisning til psykolog. Og om du bor i nærheten av den psykologen som hjalp deg sist, så hør om han eller hun har mulighet til å ta deg inn.

Lykke til :)

Anonymous poster hash: 4f0ac...b12

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...