Elin1980 Skrevet 12. august 2014 #1 Skrevet 12. august 2014 Jeg har et tantebarn som er 17 år, gravid, alene, har ingen jobb osv. Jeg lurer på om noen her vet hvilken rettigheter og krav hun har i forhold til penger ? Jeg har sett på NAV og funnet en del søknader osv, men vet dere om hun har krav på penger til livsopphold osv nå før barnet kommer ? Takker for alle svar
Anonym bruker Skrevet 12. august 2014 #2 Skrevet 12. august 2014 Hun får vel en engangsstøtte på lik linje som andre uten inntekt vil jeg tro?! Anonymous poster hash: b0818...820
Elin1980 Skrevet 12. august 2014 Forfatter #3 Skrevet 12. august 2014 ja det gjør hun, men de pengene kommer ikke før barnet er født ? hun har fått beskjed fra NAV at hun får støtte til leilighet og livsopphold. Så hun skaffet leilighet, og har skrevet kontrakt osv, men så får hun ny beskjed nå at de støtter ikke til livsopphold. Så nå står jenta der med leilighet, men ikke penger til å leve..
Anonym bruker Skrevet 12. august 2014 #5 Skrevet 12. august 2014 Jeg var selv i samme situasjon. Overgangsstønad får du et par Mnd før fødsel , og engangstønaden kommer ofte noen Mnd før . Livsopphold har alle mennesker i Norge krav på. Så hu må bare søke . Så lenge hu ikke har annen inntekt eller er student Anonymous poster hash: 492d7...787
Anonym bruker Skrevet 12. august 2014 #6 Skrevet 12. august 2014 ville sjekket på lånekassen og..så sant hun skal ta pause i utdanningen tror jeg det er noe der.. Anonymous poster hash: e49a9...a66
Elin1980 Skrevet 12. august 2014 Forfatter #7 Skrevet 12. august 2014 ja hun skal ta pause i utdanningen fra desember.. termin er i desember. Tusen takk for info dere )) Uff, ikke lett å være ung, gravid og uerfaren :/
Anonym bruker Skrevet 12. august 2014 #8 Skrevet 12. august 2014 Nå vet jeg ikke om det er forskjell for elever og studenter, men ihvertfall for studenter så bryr ikke lånekassen seg om du har permisjon eller ikke. Man får fullt stipend (lån og stipend blir til stipend) etter man har fått barn uansett. :-) Anonymous poster hash: 46329...8e7
Elin1980 Skrevet 12. august 2014 Forfatter #9 Skrevet 12. august 2014 Ok, da skal jeg be henne søke med en gang tusen takk
Anonym bruker Skrevet 12. august 2014 #10 Skrevet 12. august 2014 Synes helt ærlig at det er sinnsykt at samfunnet skal betale for noe sånt. Anonymous poster hash: 4a37f...d35
Mother Gothel Skrevet 12. august 2014 #11 Skrevet 12. august 2014 Synes helt ærlig at det er sinnsykt at samfunnet skal betale for noe sånt. Anonymous poster hash: 4a37f...d35 Hva foreslår du at hun skal gjøre da?
Anonym bruker Skrevet 12. august 2014 #12 Skrevet 12. august 2014 Synes helt ærlig at det er sinnsykt at samfunnet skal betale for noe sånt. Anonymous poster hash: 4a37f...d35 Jeg syns alternativet hadde vært mye verre. Hva slags land hadde Norge vært å bo i da? Glad vi har så gode ordninger, også for de unge og uetablerte. Anonymous poster hash: 9440f...7a3
Elin1980 Skrevet 12. august 2014 Forfatter #13 Skrevet 12. august 2014 Synes helt ærlig at det er sinnsykt at samfunnet skal betale for noe sånt. Anonymous poster hash: 4a37f...d35 Jeg synes personlig at det er helt forferdelig at noen kan skrive noe sånt jeg da... og mene at man ikke skal få hjelp i landet vi bor i ?! Vær litt forsiktig med hva du skriver, for brått en dag så er det du som trenger hjelp/ støtte/stønad osv
Anonym bruker Skrevet 12. august 2014 #14 Skrevet 12. august 2014 Hun har rett på sosial stønad om hun ikke har inntekt. Ellers vil få et engangsbeløp når hun er midtveis gravid, tror det er 36 000 kr. Når barnet er født vil hun leve godt av : overgangstønad ca 16000kr, bostøtte, ekstra varnetrygd og farsbidrag av far eller NAV blir det vel her Anonymous poster hash: 96ee2...8f4
Anonym bruker Skrevet 12. august 2014 #15 Skrevet 12. august 2014 Synes helt ærlig at det er sinnsykt at samfunnet skal betale for noe sånt. Anonymous poster hash: 4a37f...d35 Helt enig. Helt sinnsykt at de får så mye penger! Hadde jo lønnet seg økonomisk å kaste ut mannen, ville fått mer som alenemor enn vi gjør tilsammen. Anonymous poster hash: c77de...53c
LivetErEnLek Skrevet 12. august 2014 #16 Skrevet 12. august 2014 Hvis jenta er umyndig, får hun vel ikke støtte til livsopphold? Da skal jo foreldrene forsørge henne..
Anonym bruker Skrevet 12. august 2014 #17 Skrevet 12. august 2014 Synes helt ærlig at det er sinnsykt at samfunnet skal betale for noe sånt. Anonymous poster hash: 4a37f...d35 Staten Norge pøser vel ut større mengder penger på langt verre ting, for å si det sånn. Anonymous poster hash: da800...ae6
Anonym bruker Skrevet 12. august 2014 #18 Skrevet 12. august 2014 Synes helt ærlig at det er sinnsykt at samfunnet skal betale for noe sånt. Anonymous poster hash: 4a37f...d35 Tenk litt framover, nå, søta. Om samfunnet ikke betaler og det går dritt for dem, vil barnet vokse opp med mange flere problemer og koste samfunnet mye mer som voksen kriminell eller NAVer. Om samfunnet hjelper moren og tilrettelegger for at barnet kan få en OK oppvekst vil barnet forhåpentligvis vokse opp til å bli et menneske som kan bidra her i verden. Folk som ikke forstår seg på velferd og er misunnelig når de som ikke har det bra får hjelp, er det bare synd på. I land med større sosiale ulikheter er det mye mer kriminalitet, inkludert drap. Anonymous poster hash: 12f9d...e3b
Anonym bruker Skrevet 12. august 2014 #19 Skrevet 12. august 2014 Synes helt ærlig at det er sinnsykt at samfunnet skal betale for noe sånt. Anonymous poster hash: 4a37f...d35 Hva foreslår du at hun skal gjøre da? tenk på babyen heller Anonymous poster hash: 9ea69...c90
Anonym bruker Skrevet 12. august 2014 #20 Skrevet 12. august 2014 Så lenge hun er under 18 år er det foreldrene hennes som skal forsørge henne. Hun vil ikke få penger til livsopphold eller annet før den tid. Hun vil ha rett på engangsstønaden og kan søke om foreldrestipend fra lånekassen om hun har rett på det. Barnetrygd og bidrag fra faren til babyen. Anonymous poster hash: 79b61...481
Anonym bruker Skrevet 12. august 2014 #21 Skrevet 12. august 2014 Synes helt ærlig at det er sinnsykt at samfunnet skal betale for noe sånt. Anonymous poster hash: 4a37f...d35 Tenk litt framover, nå, søta. Om samfunnet ikke betaler og det går dritt for dem, vil barnet vokse opp med mange flere problemer og koste samfunnet mye mer som voksen kriminell eller NAVer. Om samfunnet hjelper moren og tilrettelegger for at barnet kan få en OK oppvekst vil barnet forhåpentligvis vokse opp til å bli et menneske som kan bidra her i verden. Folk som ikke forstår seg på velferd og er misunnelig når de som ikke har det bra får hjelp, er det bare synd på. I land med større sosiale ulikheter er det mye mer kriminalitet, inkludert drap. Anonymous poster hash: 12f9d...e3b Jeg er veldig klar over dette søta ( flott hersketeknikk du bruker ) Har bodd mye utenfor Norge og skjønner ditt poeng med sosiale problemer. Mener allikevel det jeg sier. Jeg har evne og innsyn nok til å føle med de som ikke har det bra, men er sterkt uenig i at vi skal sy puter under armene på folk for å forebygge kriminalitet. Anonymous poster hash: 4a37f...d35
*Miss Marple* Skrevet 12. august 2014 #22 Skrevet 12. august 2014 Synes helt ærlig at det er sinnsykt at samfunnet skal betale for noe sånt. Anonymous poster hash: 4a37f...d35 Helt enig. Helt sinnsykt at de får så mye penger! Hadde jo lønnet seg økonomisk å kaste ut mannen, ville fått mer som alenemor enn vi gjør tilsammen. Anonymous poster hash: c77de...53c Da foreslår jeg at dere får fingen ut og skaffer dere en utdannelse og en jobb det går an å leve av. Om to voksne, friske mennesker i fast arbeid får mindre i lønn en en aleneforelder får i stønad er det noe riv ruskende galt - med deres livssituasjon. Et lands velstand måles i hvordan det tar seg av dem som er i en vanskelig livssituasjon, derfor kommer Norge høgt opp på alle målinger mtp levestandard. Er ikke vi heldige?
Anonym bruker Skrevet 12. august 2014 #23 Skrevet 12. august 2014 Jeg trodde heller ikke noen under 18 fikk overgangsstønad, foreldrene må på banen. Hun er ikke myndig en gang. Det blir vel dobbel barnetrygd + bidrag og engangsstønad. Anonymous poster hash: ed58b...799
Anonym bruker Skrevet 12. august 2014 #24 Skrevet 12. august 2014 Og dersom noen absolutt kun vil tenke penger penger penger om slike saker, så tenk igjennom saken. Hun får garantert mindre i stønader nå enn staten hadde mistet i manglende skatteinntekter dersom hun fikk barn som høyt lønnet 35 åring! Anonymous poster hash: 46329...8e7
Anonym bruker Skrevet 12. august 2014 #25 Skrevet 12. august 2014 Synes helt ærlig at det er sinnsykt at samfunnet skal betale for noe sånt. Anonymous poster hash: 4a37f...d35 Helt enig. Helt sinnsykt at de får så mye penger! Hadde jo lønnet seg økonomisk å kaste ut mannen, ville fått mer som alenemor enn vi gjør tilsammen. Anonymous poster hash: c77de...53c Da foreslår jeg at dere får fingen ut og skaffer dere en utdannelse og en jobb det går an å leve av. Om to voksne, friske mennesker i fast arbeid får mindre i lønn en en aleneforelder får i stønad er det noe riv ruskende galt - med deres livssituasjon. Et lands velstand måles i hvordan det tar seg av dem som er i en vanskelig livssituasjon, derfor kommer Norge høgt opp på alle målinger mtp levestandard. Er ikke vi heldige? Det er akkurat det vi gjør: er under utdanning begge to. Med deltidsjobb har vi ca 25000 i måneden til sammen. Anonymous poster hash: c77de...53c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå