Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kafeens nye stoler trenger sitteputer (både for å beskytte stolene mot olabuksenagler, og for å øke sittekomforten). Jeg vil ha runde lilla! Men det finner jeg ikke... Så, er det vanskelig å sy en rund pute? :huh:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, det er overhodet ikke vanskelig! Du må bare være nøyaktig. Det eldste skreddertrikset i boken er å klippe små hakk i sømmonnet for hver 10 cm, så du hele tiden vet at du er i rute, samt bruke en liten papirstiftemaskin til å feste alt sammen før du kjører i gang. Skal du ha pute med "vegger" er det litt vanskeligere, men ikke ille det heller. Nøyaktighet lønner seg. Og sy de siste cm igjen for hånd, med blindsting og en buet nål. Tada!

Skrevet

Nei, det er overhodet ikke vanskelig! Du må bare være nøyaktig. Det eldste skreddertrikset i boken er å klippe små hakk i sømmonnet for hver 10 cm, så du hele tiden vet at du er i rute, samt bruke en liten papirstiftemaskin til å feste alt sammen før du kjører i gang. Skal du ha pute med "vegger" er det litt vanskeligere, men ikke ille det heller. Nøyaktighet lønner seg. Og sy de siste cm igjen for hånd, med blindsting og en buet nål. Tada!

Hakk, stiftemaskin, nøyaktighet - så langt skal jeg greie! Blindsting med buet nål deriomot... Kan åpningen være midt på sirkelen som skal være ned mot stolen isteden for i sirkelkanten kanskje? Da trenger jeg ikke å sy den igjen, bare sikksakk i kantene :D Trenger ikke vegger, mer som ett sitteunderlag enn en pute.

Hvor tykt materiale kan man greie å sy i med en vanlig symaskin?

Skrevet

Du kan sy ganske tykt stoff med vanlig symaskin, og du bør bruke et stoff uten luv(altså ikke velour eller fløyel) og uten stretch. Klipp to sirkler i passe str, inkludert iallefall en cm sømrom på alle kanter. Hvis du fyller med en cm skumplast, for eksempel, vil du ikke trenger større åpning enn 10 cm for å stappe det inn, og det syr du lett igjen for hånd. Poenget med buet nål er at du da kan stikke både inn og ut i samme bevegelse, og du slipper å ha fingrene inni puten(fordi du syr jo igjen åpningen). 

Hvis du skal ha helt tynt kan du muligens finne et pledd du kan sy to deler sammen av? Til tynne stolputer kan det være lurt å feste fyllet i puten med et par gjennomgående madrassting så det ikke sklir rundt og drar sømmene skjevt når de er i bruk.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...