Gå til innhold

dere med valper/ generelt hunder... jeg trenger litt hjelp

Anbefalte innlegg

Skrevet

jeg lurer på når dere begynte å la hunden være hjemme alene?  min er 4 mnd, og hadde egentlig fikset "barnevakt" fra neste uke da jeg begynner på skolen, men neida... Der ble jeg hardt ditchet...

En rolig og veldig grei valp som har et rom helt alene. Sover godt både der og veldig godt i bil, men det er 1 time med kjøring til skolen. Greit nok.. og ca 3-4 timer på skolen. max. 

jeg aner ikke når man pleier å la hunder være alene . 

så spm er ... hvorda gjorde dere det når dere startet på jobb osv? 

og når? 

takk for råd. 

Anonymous poster hash: 64a3f...892
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Våre hunder bor ute (kjørehunder), og valpene har bodd ute i hundegård med mora hele tiden, så de er hjemme alene fra dag 1, man tar ikke utehunder med seg på jobb akkurat :)

Generelt har jeg hørt at det er best med gradvis tilvenning, best egentlig å begynne i ferien når man kan øke alenetiden fra 1 time til det som tilsvarer en hel arbeidsdag. Tror at ca 2 måneder er en grei alder å starte :)

Anonymous poster hash: 0128b...a26
Skrevet

han har klart å være alene før, dog ikke mange timer. ca 1 time... det beste han vet er å ligge i bilen. der sover han og soooover han. Men føler IKKE det er ideelt. selv om jeg evt kunne luftet han i pauser, men på ny skole osv er ikke det alltid bare bare heller. SOm sagt har jeg et rom med buret hans, mat drikke og alle lekene og det burde gå, men stakkars han er jo så liiiiten...  fikk vite på litt kort varsel at " første skoledag" er i morgen.så jeg må kaste meg ut i det fortere enn jeg vil ( det er kun imorgen det er snakk om. ) .. skolen starter for fult fra tirsdag av.. 

huff...

blir han ikke skadet av det mon tro?  han har som regel noen rundt seg hele tiden... Søren skulle nesten hatt en hund til haha

Skrevet

dytter litt jeg :D 

Skrevet

Du begynner jo forsiktig med først noen sekunder ute av syne, så noen minutter osv osv før du øker sakte men sikkert til den tiden hunden må være alene. 

Problemet hvis den bare er fire mnd er at den neppe klarer å holde seg for toalettet så mange timer i strekk. Personlig hadde jeg ikke reist fra en valp flere timer, de kan få seperasjonsangst som kan bli et helvete å ordne opp i. 

Anonymous poster hash: f3563...351
Skrevet

Jeg hadde forsøkt å la han være alene på det rommet idag i 2-3 timer for og se hvordan det går. Går det bra hadde jeg valgt å la hunden bli hjemme når du drar på skolen. :-)

Det er fortsatt varmt ute, så å la en hund være alene i en bil synes jeg er uansvarlig, selv med litt åpne vinduer.

Anonymous poster hash: dd3f7...f95

Skrevet

Jeg hadde ikke valp fra den alderen, fikk vår når hun var 5 mnd. Men jeg hadde barnevakt fulltid til hun var 6 mnd og halv dag til hun så var 7 mnd. Men jeg er veldig heldig som har en mamma som er hjemme på dagtid - det er ikke mange som er så heldig. + at mamma har en jack russel tispe som er tre år eldre en min som også kunne være med å dressere valpen. ;)

Men jeg veit det er mange som har valpen hjemme fra den alderen, og yngre. Men som nevnt over, prøv å tillvenn gradvis. Eventuelt om du har noen som kan komme innom å lufte og sossialisere mitt på dagen? :)

Lykke til med valpen, og skolestart. :)

Skrevet

han holder seg feks på do hele natta, fra 22.00 til 08.00 så sånn sett burde det gå. selv om det da er vanskeligere på dagen sikkert. Han har som sagt vært 1 time ca alene hjemme uten noe problem. når jeg kom hjem lå han og sov.  jeg tenkte å prøve å ha han hjemme i 3 timer ca idag. sette på radio på rommet, ha alt han trenger inne på det rommet. går han på do så får det gå. jeg har sånne kladder jeg kan legge der. er det lurt?

det er IKKE en ønskelig situasjon for meg, men har ingen som kan ta seg av. de få jeg har er opptatt ( og en ditcha meg) . dette blir heldigvis ikke hver dag, men 3 dager i uka ( max 4..)  Det kom bare veldig brått på ang imorgen. 

men litt dumt spm kanskje , men hvordan vet jeg at det har gått bra? jeg vet jo ikke om han feks gråter, osv. ikke annet enn at han kanskje har gått på do, og det må jeg akseptere i starten..

Skrevet

Nå vet jeg ikke hvor du bor, men i de største byene finnes det hunde"barnehager" - du kan jo sjekke litt på nett om det finnes noen i ditt område.

Ellers kan du kanskje legge ut en annonnse på Finn, under "småjobber", der du søker en person som kan komme innom og gå en times tur med hunden midt på dagen?

Min valp er 8 mnd nå, og kan fint være alene 4-5 timer ( har ikke hatt behov for å være borte lenger) - jeg begynte med å gå ut m søpla/hente posten, så gradvis øke lenger for hver dag. Du kan jo også lese om andres erfaringer på fora på canis.no og hunden.no

Skrevet

Nå vet jeg ikke hvor du bor, men i de største byene finnes det hunde"barnehager" - du kan jo sjekke litt på nett om det finnes noen i ditt område.

Ellers kan du kanskje legge ut en annonnse på Finn, under "småjobber", der du søker en person som kan komme innom og gå en times tur med hunden midt på dagen?

Min valp er 8 mnd nå, og kan fint være alene 4-5 timer ( har ikke hatt behov for å være borte lenger) - jeg begynte med å gå ut m søpla/hente posten, så gradvis øke lenger for hver dag. Du kan jo også lese om andres erfaringer på fora på canis.no og hunden.no

tusen takk. Jeg kan google litt.  Man skal jo være litt skeptisk til hvem som kan komme og ta seg av en liten valp også :) men god tanke. :) 

Skrevet

Vi har to hunder da, så han er jo ikke helt alene. Men de er på hvert sitt rom da. Men vår valp er nå 16uker. Han klarer seg godt hjemme alene.

Men vi viste jo at han måtte være hjemme før eller siden, så startet tidelig og gradvis med tilvenning:)

Anonymous poster hash: 5e8a4...ec6

Skrevet

Vi har to hunder da, så han er jo ikke helt alene. Men de er på hvert sitt rom da. Men vår valp er nå 16uker. Han klarer seg godt hjemme alene.

Men vi viste jo at han måtte være hjemme før eller siden, så startet tidelig og gradvis med tilvenning:)

Anonymous poster hash: 5e8a4...ec6

så fint å høre en annen valp som er hjemme alene. sier alene hjemme siden de er på forskjellige rom :) :) 

Ja, altså jeg visste jo dagen kom, MEN jeg visste ikke at det skulle bli allerede imorgen, så det kom veldig brått på!!  

Skal snart ut, så da skal jeg la han være hjemme. Og som regel når vi skal dra noen steder må jeg "fange" han inne, for å ta han med ut, for han vil helst være hjemme. Så jeg håper det er positivt!

Men lukker han inn på det rommet, så kan han velge buret eller utafor. jeg regner med uhell da , men det må man tåle. Håper bare ikke han blir veldig trist og ensom. Burde jeg ha en radio på, svakt eller bare la det være stille?

Skrevet (endret)

Jeg ville tatt den med i bilen i morgen, for å så øvet gradvis tilvenning frem til neste uke.

Hvis du leser litt "hundelitteratur" (google) så ser du at gradvis tilvenning bør skje med små skritt for å unnga seperasjonsangst (vi snakker 10-15 min i begynnelsen for å så gradvis øke, ikke et par timer i slengen med en gang).

Lykke til!

Endret av Light of my life
Skrevet

Jeg ville tatt den med i bilen i morgen, for å så øvet gradvis tilvenning frem til neste uke.

Hvis du leser litt "hundelitteratur" (google) så ser du at gradvis tilvenning bør skje med små skritt for å unnga seperasjonsangst (vi snakker 10-15 min i begynnelsen for å så gradvis øke, ikke et par timer i slengen med en gang).

Lykke til!

heisann! altså vi har tatt den gradvise treningen og han går også gjerne og legger seg i andre rom enn det vi er i, når han vil sove.  Han har vært max alene i 1,5 time, og nå istad dro jeg, han brydde seg ikke at jeg dro, la seg ned og lekte med lekene . Jeg gikk ut og kikket på han gjennom vinduet, der la han seg for å sove... nå etter ca 2 timer kom jeg tilbake og det var helt stille frem til jeg åpnet døren... :) er det ikke håp? 

Skrevet

Jeg ville tatt den med i bilen i morgen, for å så øvet gradvis tilvenning frem til neste uke.Hvis du leser litt "hundelitteratur" (google) så ser du at gradvis tilvenning bør skje med små skritt for å unnga seperasjonsangst (vi snakker 10-15 min i begynnelsen for å så gradvis øke, ikke et par timer i slengen med en gang).Lykke til!

heisann! altså vi har tatt den gradvise treningen og han går også gjerne og legger seg i andre rom enn det vi er i, når han vil sove.  Han har vært max alene i 1,5 time, og nå istad dro jeg, han brydde seg ikke at jeg dro, la seg ned og lekte med lekene . Jeg gikk ut og kikket på han gjennom vinduet, der la han seg for å sove... nå etter ca 2 timer kom jeg tilbake og det var helt stille frem til jeg åpnet døren... :) er det ikke håp?  Anonymous poster hash: 64a3f...892

Høres ut som du har gjort grunnjobben da ja! Men ville allikevel vært betenkt ift å la han være 6 timer alene i morgen (som jo er det du skisserer i verste fall).

Skrevet

Takk for svar !:) ja, grunnjobben gjort, men jeg har kanskje vært litt "dum" tidligere k form av å ikke la han være mange ganger alene . Alltid tatt han med. Lot han være hjemme en time nå igjen mens jeg hentet barn, kom hjem, kikket i vinduet og han sov som en Stein . Våknet først da jeg åpnet døra. Jeg vil IKKE la han være alene i så mange timer ..(blir ca 5 timer) .... Men syns det kan være litt ille å ha i bil( selv om han sover der) for siden det er innskrivingsdag så aner jeg ikke når man får "fri" osv mellom slagene ... Plutselig så ble det varmt og det er jo enda verre føler jeg :/

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...