Gå til innhold

Hvordan få i ham tabletten?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Gutten min på 7 år skulle begynne med en medisin i dag, noen depotkapsler, men så klarer han ikke å svelge dem! Jeg har forsøkt å forklare på alle måter jeg kommer på hvordan han kan svelge dem, men han får det ikke til. Nå har vi forsøkt med to stykker (de "smelter" etter hvert og må kastes), og det går bare ikke. Gutten er selv lei seg, og jeg litt i villrede. Hva gjør vi nå? Siden det er depotkapsler kan jeg vel ikke bare dele den opp og blande pulveret i noe heller? Noen gode råd?

Anonymous poster hash: e0e1f...368
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er det slike med en tynn film rundt?

Når jeg jobbet på sykehjemmet så åpnet vi de og blandet med syltetøy for de som ikke klarte og svelge dem.

Sønnen min er også 7 år. Her må det blandes i nugatti.

Lykke til!

Anonymous poster hash: 3c140...4cf
Skrevet

Er det slike med en tynn film rundt?

Når jeg jobbet på sykehjemmet så åpnet vi de og blandet med syltetøy for de som ikke klarte og svelge dem.

Sønnen min er også 7 år. Her må det blandes i nugatti.

Lykke til!

Ja, det er sånn "plast"kapsel. Men kan jeg gjøre dette når det er en depotkapsel da? Da har den jo på en måte to doser slik jeg har skjønt det (en som "åpner seg" etter 4-5 timer og en som virker med en gang), men det spiller kanskje ikke noen rolle?

HI

Skrevet

Hm.. nei det tør jeg ikke svare på. Ring legekontoret og spør dem.

De er jo store så skjønner jo at det er vanskelig for en 7 åring og svelge dem.. :huh:

Skrevet

Hm.. nei det tør jeg ikke svare på. Ring legekontoret og spør dem.

De er jo store så skjønner jo at det er vanskelig for en 7 åring og svelge dem.. :huh:

Ja, jeg får gjøre det.

Jeg ble litt overrasket over at han ikke fikk den ned, for han har to søsken (på 9 og 5 år) som aldri har hatt noen problem med å svelge tabletter. Jeg tenker at vi får øve litt hver morgen. Kanskje det hadde gått an å få noen veldig små tabletter uten noe i (sukkerpiller eller noe?) som han kunne begynt å øve med?

HI

Skrevet

Forsøke å få vann + tablett langt bak i halsen før man svelger? Bøy på hodet 

Anonymous poster hash: 9e16b...ebc
Skrevet

Forsøke å få vann + tablett langt bak i halsen før man svelger? Bøy på hodet 

Anonymous poster hash: 9e16b...ebc

Vi har prøvd, mange ganger, men han tenker for mye på det, og da får han det ikke til. Tabletter er også veldig glatt og glir unna.

HI

Skrevet

ikke del opp kapselen uten å ha undersøkt hos lege eller apotek at det er greit. Mange tabletter kan deles, men mange kan det ikke.I en depokapsel kan det være fare for at medisinen tas opp for fort hvis du deler den først.

Noen ganger kan det hjelpe å drikke av sugerør eller flaske. Eller kanskje du kan ta hele kapselen i en skje med litt syltetøy el.lignende, som han bare kan svelge rett ned? (Husk i så fall drikke etterpå)

Anonymous poster hash: aa79b...0ed
Skrevet

Kan du prøve å drasjere dem? Du får kjøpt sitronovertrekk på apoteket, det kan sikkert brukes på kapsler også, ikke bare tabletter. Da får du en annen smak pluss at de blir glattere og vil ikke smelte så raskt. Depottabletter(eller alle tabletter uten delestrek) skal ikke deles med mindre det står skrevet nøyaktig på dem. Det er viktig.

Skrevet

Sett tabletten mellom tenna og hel nedpå et helt glass vann, da følger den med vannet uten at han merker det engang... 

Anonymous poster hash: 45286...b5c
Skrevet

Nå har jeg snakket med de på apoteket, og den skulle ikke deles, så jeg er glad for at jeg ikke gjorde det.

Skje med syltetøy er utprøvd, men uten hell. Hun på apoteket foreslo også løsningen med ekstra "trekk" rundt kapselen, og likte også ideen min om å øve med litt sukkertøy for å få inn teknikken med å svelge.

Vi får gi det noen dager med øvelse. Går det ikke, så må jeg kontakte legen for å høre om det finnes noe alternativer.

Takker for alle gode råd :)

HI

Skrevet

Jeg skjønner definitivt at han sliter. Jeg gjør det selv. I perioder slet jeg med å svelge selv p-piller (i voksen alder altså). Det er bare 'noe' som sperrer bak i halsen.

For meg har det hjulpet å drikke store skurker med vann rett før jeg svelger tabletten, liksom for å venne meg til å 'svelge stort'.

Skrevet

Putt den inn i ei blåbær (eller vingummi;)), mye lettere å svelge, funker fint for 6 åringen her

Anonymous poster hash: 176bc...6f3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...