Gå til innhold

Noen som vet noe om Ebola?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvorfor ble det plutselig stor smittespredning nå?

Anonymous poster hash: 50890...9b3

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det skal egentlig mye til for å bli smittet av Ebola da det overføres gjennom kroppsvæsker. Smitte fordrer altså nærkontakt.

På stedene hvor viruset herjer er det tradisjoner om å kysse (!) de døde. Leger fra eksempelvis USA som oppholder seg i områder med utbrudd jobber mye med å gi informasjon til befolkningen.

Skrevet

Befolkningen trodde ikke på myndighetene når de informerte om utbruddet og forhåndsregler som måtte tas. Det er derfor det kom helt ut av kontroll. 

Anonymous poster hash: 9a3b6...a01
Skrevet

Det er ikke så mye som skal til for å bli smittet. Hvis noen nyser så sender det milliarder av små dråper ut i luften. Puster du inn noen av disse så formerer ebola seg i lungene dine. 

Anonymous poster hash: dce3a...a99
Skrevet

Det er ikke så mye som skal til for å bli smittet. Hvis noen nyser så sender det milliarder av små dråper ut i luften. Puster du inn noen av disse så formerer ebola seg i lungene dine. 

Det er ikke aerosolsmitte. Men må være i direkte kontakt med kroppsvæskene til de smittede. 

Skrevet

Det er ikke aerosolsmitte. Men må være i direkte kontakt med kroppsvæskene til de smittede. 

Det har jeg ikke sagt heller. Jeg sa at viruset smitter gjennom kroppsvæske. Tenk etter litt, når noen nyser så er det en sky av millioner av små dråper som blir skutt ut. Det er derfor du ser legene ha på seg så kraftige vernedrakter der nede. For å beskytte seg mot alle de små dråpene i luften.

Skrevet

Det har jeg ikke sagt heller. Jeg sa at viruset smitter gjennom kroppsvæske. Tenk etter litt, når noen nyser så er det en sky av millioner av små dråper som blir skutt ut. Det er derfor du ser legene ha på seg så kraftige vernedrakter der nede. For å beskytte seg mot alle de små dråpene i luften.

Ja, hvis man står rett foran den som nyser og er syk, så kan man bli smittet om man får nysestrålen rett i ansiktet, selvsagt.  Men det er ikke holdepunkter for at ebola smitter på samme måte som influensa. Man kan ikke bli smittet om man står i andre enden av rommet sammen med en nysende ebola-smittet. Disse smittestoffene flyter ikke rundt i luften inni nysedråpene slik influensa kan gjøre. 

Skrevet

Håper det begrenser seg og roer seg ned snarest! Må si at jeg er mer redd for andre epidemier som er mer smittsomme, og krig nå i de tidene her. Takk for greie svar.

Anonymous poster hash: 50890...9b3

Skrevet

Ebola er ikke smittsomt nok til å smitte med så lite kroppsvæske. Slik smitte er definert som luftsmitte. Det er heller ikke nok å få infisert kroppsvæske på hel hud. For å bli smittet må en få en relativt stor mengde kroppsvæske enter på skadet hud eller på utsatte slimhinner som f.eks i øynene. Nysing/hosting i samme rom er ikke nok.

Anonymous poster hash: a94ce...555

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...