Gå til innhold

Ettåring i konstant aktivitet - adhd?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ettåringen min er i konstant aktivitet. Han klarer ikke sitte rolig et eneste sekund.

I barnehagen sitter han ved bordet til han er ferdig spist(og han spiser fort), og er han ferdig må han ned med en eneste gang for å leke, ellers blir det hyl og skrik. Bleieskift klarer jeg ikke å få gjennomført mens han ligger på stellebordet. Han vrir og vender seg i alle retninger og det ender opp med at vi må ta på ny bleie stående(gående) på gulvet. 

Etter en stund i barnehagen ser jeg tydelig forskjell på gutten min og de andre barna. De sitter rolig og leker med noe på gulvet, mens min gutt klatrer der det kan klatres og river ned ting. De andre på hans alder klarer jo knapt å gå..

Kan dette være et tidlig tegn på adhd?

Det er et par med adhd i min manns familie nemlig...

Anonymous poster hash: 97e81...62c
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Synes han høres normal ut jeg.

Anonymous poster hash: b5cbe...f04

Skrevet

Få en henvisning til bup så får du svar der.

Anonymous poster hash: c4e4f...d40

Skrevet

Nei det er sånn de fleste 1åringer er. Særlig gutter.

Skrevet

Ingen seriøs pedagog eller lege henviser en 1åring til bup for det der.

Skrevet

Det er alt for tidlig å sette en diagnose på han nå. Men om dette fortsetter lenge så er det så klart mulig. Mener det er rundt skolealder de begynner å se det om det er ett reelt problem. Men høres veldig ut som en helt normal ettåring :)

Skrevet

Selv om jeg har ADHD så høres det normalt ut, min på 9 mnd er og aldri i ro men mistenker ikke ADHD ennå. Har jobbet i barnehage og kan ikke huske en eneste rolig unge under 2 år. Eller jo ei inneslutta jente. Jeg var forresten innelsutta og rolig som unge men null konsentrasjon.

Anonymous poster hash: 19334...7d1

Skrevet

Jenta mi på 1,5år er helt lik, vært sånn siden hun var 6mnd. Aldri i ro, ikke ett sekund! Utrolig slitsomt for meg, men det er vel bare ett sunnhetstegn ;)

Skrevet

Normalt.

Nå for tida skal alt ha en diagnose :P

Anonymous poster hash: 16cc8...882

Skrevet

Ville ikke tenkt på dette enda, det er store variasjoner innenfor normalen i den alderen der.

Jeg har fire barn selv og synes perioden mellom 1 og 2 år var den mest slitsomme, de var jo høyt og lavt, men helt uten antenner for hva som kan være farlig og ikke. Måtte passes på som hauker, absolutt hele tiden. Ene sønnen min fant jeg på toppen av spisestuebordet da han var 8-9 mnd gammel, før han kunne gå. Han klatret opp på en stol og videre opp på bordet, han var også typen som dro ut skuffer og kastet innholdet utover gulvet før han brukte skuffene som stige og klatret oppover ;) Han er i dag 10 år og har på ingen måte ADHD. Han er fremdeles aktiv og atletisk, veldig god i idrett, men over gjennomsnittet god på skolen, nærmest klisterhjerne og ingen problemer med konsentrasjonen.

En ADHD-diagnose settes uansett ikke før nærmere skolealder, så bare legg tanken vekk og la ungen utfolde seg og utvikle seg. Det er riktignok ofte sånn at de foreldrene så får en slik diagnose på f.eks 5-åringen sin kan si at det ikke kom som et sjokk fordi barnet alltid har vært over gjennomsnittet aktiv, har hatt veldig lite søvnbehov osv, men slike ting er helt vanlig blant barn som aldri får noen slik diagnose også.

Anonymous poster hash: 7c244...263
Skrevet

Min var verre enn din. Nå er han 22 måneder og mye roligere.

Ingen med sundt vett stiller diagnose på et så lite barn.

Anonymous poster hash: f8b11...a06

Skrevet

Takk for svar.

Nei, vet det er for tidlig å sette en diagnose, men begynner å bli bekymret fordi de andre barna i barnehagen tydeligvis ikke er særlig normale( de er rolige). 

Skrevet

Takk for svar.

Nei, vet det er for tidlig å sette en diagnose, men begynner å bli bekymret fordi de andre barna i barnehagen tydeligvis ikke er særlig normale( de er rolige).

Jeez. Barn er forskjellige, og det meste er normalt. Min eldste var propell, omtrent som din. Yngste var rolig. Begge to er vanlige aktive barn nå som de er litt større.

Skrevet

Begge mine er født med rakett i ræva. Mistenker ikke ADHD på noen av de. Helt normale barn som vil oppdage alt mulig på en og samme tid.

Skrevet

Har fire barn. Barn 1 var veldig rolig og nesten lat som 1-åring, barn 2 var spinnvill og eide ikke redsel for farer, barn 3 var aktiv, men ikke vil, barn 4 var spinnvill.

Barn 1 har ADHD og barn 4 har også antagelig dette, vi er under utredning nå.

Uansett er det helt normalt at noen 1-åringer er utrolig aktive uten at det betyr noe som helst :)

Anonymous poster hash: e394b...931
Skrevet

Takk for svar.

Jeez. Barn er forskjellige, og det meste er normalt. Min eldste var propell, omtrent som din. Yngste var rolig. Begge to er vanlige aktive barn nå som de er litt større.

Ro ned, det var en spøk siden alle her mente det var  normalt at en ettåring er helt propell. De barna i barnehagen er nemlig stikk motsatt. 

Til dere andre som  har svart, takk for svar. Føler meg litt roligere nå, får bare ta det som det kommer. 

Skrevet

Takk for svar.

Ro ned, det var en spøk siden alle her mente det var normalt at en ettåring er helt propell. De barna i barnehagen er nemlig stikk motsatt.

Til dere andre som har svart, takk for svar. Føler meg litt roligere nå, får bare ta det som det kommer.

Takk, jeg har ikke følt meg oppjaget :-) Hyggelig at du også er roligere nå. Ikke meningen å være ekkel mot deg, altså. Det er bare en sånn diagnosehunger her på dib som gjør at jeg lett får frysninger av spørsmål om helt vanlige barn. Normalspekteret er veldig stort blant så små barn! Men hjelp, det er slitsomt med dem i øvre ende :-)
Skrevet

Altfor mange kaster seg over diagnoser.. 

Det er sunnhetstegn at gutten din er så ivrig på livet. Trenger overhodet ikke å være noe galt med ham ;)

Min er likedan!

Anonymous poster hash: 3e84e...714

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...