Gå til innhold

Dilemma!! Frokost i barnehagen..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jenta på fire går i barnehage, og de har nå kommet med tilbud om "gratis" frokost i barnehagen. (Gratis fordi vi betaler kostpenger, men summen skal ikke gå opp) Jeg studerer hjemme og jobber to timer på ettermiddagen, så har det ikke travelt om morgenen, vi har tid til å kose oss og jeg leverer sjeldent før nærmere ti. Jenta vil selv spise frokost med de andre barna i barnehagen, men jeg vet ikke om hun forstår at vi da må dra tidlig i barnehagen hver dag. Frokosten er fra 7-8, og hadde jeg vært i full jobb nå hadde det ikke vært tvil! Men jeg tenker at tiden kommer fort nok der det blir mas om morgenen. Likevel sitter hun nå og er lei seg, fordi hun vil så gjerne spise med de andre barna! Kunne jeg veid det opp med å hente tidlig hadde det jo ikke vært noe problem, men siden jeg jobber fra halv to til halv fire lar ikke det seg gjøre.

Noen tips fra dere kloke mødre her inne? :)

Anonymous poster hash: 7384f...9fb

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ville sagt at, ok jenta mi, da står vi tidlig opp så du får spist i bhg. Vi prøver det en stund, så kan du velge om du vil spise hjemme eller i bhg.

Prøv ut en periode, da får du også lengre tid til å studere og får bedre karakterer :-) Funker det ikke, går du tilbake til gammel ordning :-)

Anonymous poster hash: c24eb...204

Skrevet

Kanskje du kan levere tidlig en dag eller to i uka, og så kan dere kose dere med lange morgener de andre dagene?

Skrevet

Hadde latt henne spise med de andre i barnehagen. Fungerer det ikke og hun er trøtt (når vinteren kommer) kan du heller se på saken på nytt igjen.

Min datter, 4 år,er også en slik en som iker rutiner og fellesskapet i barnehagen. Hun spiser frokostder hver dag, også når jeg begynner sent. Å komme til frokost og å delta i felleshandlingene i barnehagen er viktig for henne. Kanskje det er slik for din datter også?

Anonymous poster hash: 7c1db...f31
Skrevet

Takk for gode tips! Skal høre med ped.lederen i barnehagen i morgen om det er mulig å si nei takk etterhvert om det skulle bli vanskelig for jenta å stå opp :) Hun trives veldig godt i barnehagen, og fått seg mange gode venner, så skjønner henne jo veldig godt! Da prøver vi :)

Skrevet

hadde jeg tatt fra dag til dag.

spurt henne om dere skal skynte dere for å nå frokosten, eller om du skal smøre litt mat, koke egg, eller koke grøt (alt ettersom hva hun liker)

min erfaring er at når de har gjort det en gang er det ikke så spennende lenger. min erfaring er også at unger alltid holder på med ting, og at de ikke liker å holde opp med det, før de selv finner det ut.

jeg skal bare! i super slbert åberg stil, sånn er det hver morgen!

Anonymous poster hash: 0142b...926

Skrevet

hadde jeg tatt fra dag til dag.

spurt henne om dere skal skynte dere for å nå frokosten, eller om du skal smøre litt mat, koke egg, eller koke grøt (alt ettersom hva hun liker)

min erfaring er at når de har gjort det en gang er det ikke så spennende lenger. min erfaring er også at unger alltid holder på med ting, og at de ikke liker å holde opp med det, før de selv finner det ut.

jeg skal bare! i super slbert åberg stil, sånn er det hver morgen!

Det er påmelding, så man kan nok ikke ta det fra dag til dag, da hadde det jo ikke vært noe problem ;) Går sikkert greit å komme senere enn frokosten en eller to dager. Men jeg snakker med lederen i morgen for å få litt mer info :)

Skrevet

Men du må vel ikke gjøre det samme hver dag??

Anonymous poster hash: 6dc4c...cfd

Skrevet

Men du må vel ikke gjøre det samme hver dag??

Anonymous poster hash: 6dc4c...cfd

Så nå at det var påmelding. . Visste ikke at det var sånn i bhg!

Skrevet

Jeg forstår godt leder vil vite om dere kommer eller ikke, det handler om bemanning og innkjøpsmengde mat, dere bør kunne melde dere på/av i løpet av en 14 dager til en gang i mnd, avhengig av bemanningssituasjonen og hvor ofte de bestiller inn maten.

Skrevet

og om ungen din ikke dukker opp til frokost, skal du da få bot for for sein levering?

og hva om du ikke bestiller frokost, melder deg på? skal du ikke da impulsivt kunne levere klokken sju, uten at ungen skal stå utenfor tilbudet barnehagen har?

dette var et sykt opplegg! bemanning har ingenting å si! du skal lunne benytte plassen som du vil, de timene du betaler for, og bemanning skal det være tilstedet som om jenta di var der, hver eneste dag!

Skrevet

Jeg ville helt klart ha sagt nei. Hvis du nå leverer 10 og henter 16.00, så har dere ganske mange timer sammen. Hvis du skal begynne å levere kl 7 og hente 16 00, vil dere miste det. Jenta di er fire år, og det er ikke alt de skal bestemme selv. Hun er ikke i stand til å se konsekvensene av dette.

Tror også at dersom alle tenker som dere, og alle barna kommer kl 7 selv om de ikke har noe reelt behov, vil dette tilbudet vli avviklet ganske raskt.

Skrevet

Selvfølgelig skal du kunne levere når du vil i en barnehage innenfor åpningstid, men om 10 barn er på og av ordningen, uten beskjed, vil det ha betydning for kostnad om det blir mange barn/få barn. Man bemanner ut fra det man ser behovet for og kjøper inn mat etter tenkt behov. I det offentlige handler dette om null intekt, men utgift, i private bhg kan man lage inntekt. Hvor mange barn er i bhg og er det kun et par eller mange som vil benytte seg av fleksibiliteten? Jeg må bemanne opp ut fra behovet til foreldre og samtidig ta hensyn til mine ansattes behov og hva vi har av økonomiske ressurser til bemanning og innkjøp.

Skrevet

Bare tull å bruke barnehagen mer enn man trenger. Barna trenger ikke gå 8-9 timer i bhg. Så fremt man ikke må. Tror nok heller det er de voksnes behov som settes først når man påstår at barna trenger 9 timer i bhg. På grunn av rutine.

Anonymous poster hash: fa1fa...e7e

Skrevet

Barn trenger ikke å bestemme alt. De vet ofte ikke sitt eget beste. Dette er et typisk eksempel der du forteller at hun ikke trenger spise i barnehagen for det har mamma bestemt.

Anonymous poster hash: 7504d...4e9
Skrevet

Ville ikkje komt på å sende ungane i bhg kl 7 om det ikkje er nødvendig.

Skrevet

Bare tull å bruke barnehagen mer enn man trenger. Barna trenger ikke gå 8-9 timer i bhg. Så fremt man ikke må. Tror nok heller det er de voksnes behov som settes først når man påstår at barna trenger 9 timer i bhg. På grunn av rutine.

Enig. Bhg skal man bruke når man MÅ. Ikke fordi man kan :) 

Anonymous poster hash: 01f84...a09

Skrevet

Tror det å spise sammen med di andre er stas og du trenger rutiner, iallfall mine. Min ble urolig av å ikke bli levert til fast tid, for jeg å ville ja mest tid med han. Han likte ikke bli kasta rett inn i leken, likte frokosten og samholdet di hadde.

Men ser poenget ditt, men da di er 4 er fellesskapet stort for di.

Ofre tror jeg vi foreldre har dårlig samvittighet for barnehagen mens barns elsker det sosiale☺

Anonymous poster hash: a06a6...0b9

Skrevet

Synes det er merkelig at man må melde seg på frokosten om dere har full plass. Da har dere jo betalt for frokost og bemanning. Vi har også alle måltider inkludert. Jeg melder ifra om vi kommer i barnehagen eller ikke, men kun dagen før om det er planlagt fravær. Frokost er vanligvis tørrmat eller grøt, så med mindre det er en veldig liten barnehage så burde det ikke bety noe.

Ellers så ville jeg levert tidlig i en liten periode slik at hun ser at hun ikke går glipp av noe spennende :-)

Anonymous poster hash: b34aa...f5f

Skrevet

Enig. Bhg skal man bruke når man MÅ. Ikke fordi man kan :)

Anonymous poster hash: 01f84...a09

Vi bruker barnehagen kun fordi vi kan, og syns det er fornuftig for barna våre. 

Jeg hadde sagt nei til frokost i og med at det er så tidlig på morgenen og fordi det er påmelding. I vår barnehage er frokosten fra kl. 8.30 og det er ingen påmelding. Ser ikke ut som det lager noe trøbbel for noen.

Skrevet

Frokost fra kl 7-8 er en tåpelig ordning. I vår barnehage er frokosten kl 8.30. Jeg hadde ikke levert kl 7, jeg hadde heller forsøkt å få flyttet frokosten fra 8-9.  

Anonymous poster hash: 444db...557

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...