Gå til innhold

Syklus utfra EL?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi er i starten av prøvinga og har ikke helt fått stabil syklus etter prevensjonslutt, har hatt mye uregelmessige blødninger og dermed usikker på hva som er mensen og ikke. Vet når jeg har hatt EL pga tester, kan en regne syklus fra EL til EL?

Da har jeg evt sykluslengde på 20 dager, er ikke det veldig kort?

Anonymous poster hash: f5c13...e1b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nja, helt riktig blir det vel ikke, men en hvis pekepinn kan det jo gi.

20 dager er lite og tyder på at noe er galt i systemet.

Det som er mer relevant er hvor mange dager det er mellom eggløsning og mens. Denne perioden bør ideelt sett være på 12-16 dager og gjerne stabil fra mnd til mnd. Men rett etter p-pille slutt er det ikke uvanlig at det er litt kluss i denne perioden.

Jeg har hatt 8-10 dager siden jeg sluttet på p-piller i februar og det er egentlig for kort i forhold til å bli gravid, men noe må ha rettet på seg den siste mnd for jeg testet positivt for noen dager siden

Anonymous poster hash: c481b...bdd
Skrevet

At det er kluss i systemet er ihvertfall helt klart :P håper det stabiliserer seg snart eller ender opp i en graviditet :)

Jeg trodde at så lenge en hadde eggløsning så kunne en bli gravid?

Gratulerer så mye med å bli gravid :)

HI

Skrevet

Kan være litt kort syklus så du trenger litt hjelp. Be om henvisning til gynekolog som holder på med fertilitet. ( er du i Trondheim så er Medicus flinke )

Skrevet

At det er kluss i systemet er ihvertfall helt klart :P håper det stabiliserer seg snart eller ender opp i en graviditet :)

Jeg trodde at så lenge en hadde eggløsning så kunne en bli gravid?

Gratulerer så mye med å bli gravid :)

HI

Nei det er ikke alltid så enkelt. For den perioden(lutealfasen) mellom eggløsning og mens må også være lang nok for at et egg skal kunne feste seg.

Er mye hormoner inni bildet og har man ikke rette balansen mellom hormonene, slik at lutealfasen blir for kort så blir man ikke gravid heller

Skrevet

Vi er helt i starten på prøvinga og er bare i 2 prøveperiode nå og tre mnd siden jeg sluttet med p-ring, vil vente litt før vi evt tar kontakt med helsevesenet. Mest sannsynlig vil det stabilisere seg, har hørt det kan ta opptil 6 mnd før syklus stabiliserer seg.

Takk for råd :)

Skrevet

Vi er helt i starten på prøvinga og er bare i 2 prøveperiode nå og tre mnd siden jeg sluttet med p-ring, vil vente litt før vi evt tar kontakt med helsevesenet. Mest sannsynlig vil det stabilisere seg, har hørt det kan ta opptil 6 mnd før syklus stabiliserer seg.

Takk for råd :)

Det kan ta tid før det stabiliserer seg ja. Så det gjelder å ha litt tålmodighet.

Kan anbefale b-vitaminer og da spesielt en større dose av B6(pyridoksin)

Skrevet

B6-vitaminer skal sjekkes ut! Takk for tips :)

Hjelper dette for å få mer stabil syklus?

Skrevet

B6-vitaminer skal sjekkes ut! Takk for tips :)

Hjelper dette for å få mer stabil syklus?

Det kan hjelpe for å stabilisere syklus ja.

Jeg tok det nå de siste mnd før jeg ble gravid.

Skrevet

Kan være litt kort syklus så du trenger litt hjelp. Be om henvisning til gynekolog som holder på med fertilitet. ( er du i Trondheim så er Medicus flinke )

Ikke 3 måneder etter avluttet hormonprevensjon. Det tar tid å komme inn i normal syklus.

Anonymous poster hash: 6e7ed...df4

Skrevet

Ikke 3 måneder etter avluttet hormonprevensjon. Det tar tid å komme inn i normal syklus.

Anonymous poster hash: 6e7ed...df4

Siden ting gjerne tar tid så skader det ikke å starte ballen. Går helt fint å avbestille timen om alt ordner seg innen den tid ;)

HI ; Sier ikke at det er noe galt, men om du føler det ikke blir bedre så er det som jeg sa lengre opp, bare å høre.

Skrevet

Man får ikke utredning hos lege før man har vært prøver i ett år. Lykke til!

Anonymous poster hash: 4f3a5...b30

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...