Gå til innhold

Leksehjelp?? 1.klasse

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er dette noe de fleste benytter seg av? Ikke tenkt noe over muligheten for leksehjelp, men fikk mail fra skolen nå ang dette. Vet rektoren såvidt var innom temaet på et møte på skolen før sommeren, men husker jo ikke hva han sa.

Lurt eller ikke?

Anonymous poster hash: 30875...24a
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Anbefaler det ikke.

Er ikke leksehjelp, men leksetid. Minimalt med hjelp og stress. Hvertfall for så små.

Anonymous poster hash: f6162...7f9

Skrevet

Vil tro det er veldig forskjellig fra skole til skole, men her har alle (100%) av elevene leksehjelp ut 3.klasse, noen få velger det bort i 4, flere i 5. Her har organisering og opplegg vært svært bra, og det bidrar nok til at alle er fornøyd nok til å benytte seg av tilbudet. Men har hørt om andre skoler hvor elevene "dropper ut" etter noen uker pga dårlig organisering, lite struktur osv. Jeg ville nok valgt å prøve det ut før jeg avskrev det. 

Skrevet

Her er det SFO som har leksehjelpen, en time i uka. Men det gjøres ikke lekser -men skolerelatert arbeid. Leksene skal gjøres hjemme med foreldrene, så litt villedende navn... Mulig det er annerledes andre steder.

Anonymous poster hash: 8b89d...260
Skrevet

Trenger ikke leksehjelp i 1 klasse. Det er ikke så mye lekser og en del er leselekse. Det er koselig å sitte med 1klassingen og leksene tar ikke lang tid. Vi hadde tilbudet på skolen hvis vi ville.

Skrevet

Her er det ingen som har leksehjelp i 1.klasse, men veldig mange har det fra 2. til 4.klasse.

I første klasse er det veldig lite lekser, og det er greit å følge opp dette hjemme.

Anonymous poster hash: fa559...961
Skrevet

Trenger ikke leksehjelp i 1 klasse. Det er ikke så mye lekser og en del er leselekse. Det er koselig å sitte med 1klassingen og leksene tar ikke lang tid. Vi hadde tilbudet på skolen hvis vi ville.

Det varierer fra skole til skole. Min førsteklassing i fjor hadde faktisk ganske mye lekser, av typen fargelegge riktig antall frosker, skrive bokstaver og tegne ord. Vi hadde bruk for leksetiden, da hun er en meget vimsete liten frøken,  som fikk gjort veldig lite i timene på skolen...

Anonymous poster hash: f779d...496

Skrevet

Takk for svar!

Da dropper vi det i år i allefall :)

Det å gjøre leksene sammen er egentlig en selvfølge for meg, men tenkte om det var veldig vanlig at ungene har leksehjelp så hadde det jo gått an å gjøre begge deler.

Anonymous poster hash: 30875...24a
Skrevet

Her er det ingen som har leksehjelp i 1.klasse, men veldig mange har det fra 2. til 4.klasse.

I første klasse er det veldig lite lekser, og det er greit å følge opp dette hjemme.

Anonymous poster hash: fa559...961

Det gjør man da uansett klassetrinn. 

Skrevet

Organiseringen av leksehjelp er nokså forskjellig fra skole til skole, tror jeg. Basert på det jeg har lest bl.a. her inne. På vår skole er det assistenter som har leksehjelpen, og de har elever fra 1. til 4. klasse i samme gruppe. De har ikke spesielt god tid til å hjelpe elevene, så det blir en arbeidsøkt som fungerer godt for de flinke, selvstendige barna og ikke så godt for de som trenger mye hjelp. Personlig mener jeg det ikke burde hete leksehjelp, men heller leksetid eller noe.

Skrevet

Mine unger har hatt det, ser det som et godt trinn på veien til å bli mer selvstendige med lekser. Vi ser alltid på det hjemme og leselekse må selvfølgelig gjøres sammen med oss. Men ved å gjøre lekser på SFO (det er det det er, svært lite hjelp), begynner de å ta ansvar for å få gjort leksene selv. De erfarer også hvor deilig det er å være ferdig med lekser før middag og ha ettermiddagen fri. Hos oss har de fleste elevene leksehjelp fra første klasse. 

Skrevet

Hos oss har man tilbud om leksehjelp fra 1. klasse, men skolen anbefaler ikke leksehjelp for førsteklassingene.

Anonymous poster hash: 7db00...8bd
Skrevet

Her er skolen veldig nagativ til leksehjelp, men de fleste bruker det likevell, spessielt fra 2. klasse.

Skolen har til og med valgt å plasere en del av leksehjelptiden før skolestart om morgenen for at ikke så mange skal bruke tilbudet. Det fungerer selvfølgelig dårlig da det ikke gir mulighet for foreldrene til å se over det som er gjort der før skolen begynner.

Anonymous poster hash: 5bb71...fff
Skrevet

Det varierer fra skole til skole. Min førsteklassing i fjor hadde faktisk ganske mye lekser, av typen fargelegge riktig antall frosker, skrive bokstaver og tegne ord. Vi hadde bruk for leksetiden, da hun er en meget vimsete liten frøken, som fikk gjort veldig lite i timene på skolen...

Anonymous poster hash: f779d...496

Ja det er nok forskjell sikkert . Min hadde leseleksa og Evt norsk og matte . Det var en halvtime hver dag . Jeg syns det var bedre å gjøre lekser med ham. Fikk tid sammen han og det syns jeg var ålreit. Spesielt leseleksa som måtte leses 5 ganger , var fint å ta hjemme. Men når han blir større og får mer lekser , så er leksehjelp en fint ting:) Vi fikk anbefalt av skole å gjøre leksene hjemme i 1 klasse.
Skrevet

Sønnen min hadde leksehjelp i 1.klasse, men kuttet det fort ut. Han sliter litt med konsentrasjonen så funket det dårlig. Tenker datteren min som nå begynner i 1. skal ha det. (2 ganger i uken) Kommer selvsagt til å gjøre lese leksene hjemme. 

Anonymous poster hash: cc98b...4a2
Skrevet

Vi skal kjøre leksehjelp for vår som begynner i 1. klasse. Selvsagt skal vil gå gjennom leksene også hjemme. Vi vil at hun skal lære gode arbeidsvaner fra første stund. Dersom leksehjelpen er god, er det bedre at de på skolen forklarer ting enn at vi gjør det - ett punkt mindre for konflikt. Dessuten vil barnet ha fri når hun kommer hjem fra en lang dag på skole/sfo.

Anonymous poster hash: 55b5a...bd9
Skrevet

Jeg skjønner ikke hvorfor det er leksehjelp 1-4. Trinn. 5-7 trinnskulle det heller vært leksehjelp. Mye rart de lærer i 6. Og mattemetodene er ikke de vi brukte på skolen.

Anonymous poster hash: 64ec3...db1

Skrevet

Vi brukte ikke det. Rektor sa det kunne fungere for de som var selvgående, men for de minste var det liten vits. De fleste kan ikke en gang lese lekseplanen, og mange klarer ikke en gang å slå opp på riktig side selv. Så må leksen forklares og de trenger gjerne assistanse hvert 2. minutt i starten. Lesinga har vi måttet sitte sammen med dem hele tiden, hjelpe dem gjennom hvert ord det første semesteret. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...