Gå til innhold

Hvordan presenterer dere dere?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Bruker dere fornavn og etternavn, eller bare fornavn? Skiller dere mellom jobb og privat?

Anonymous poster hash: 0c83d...fd1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det kommer helt an på situasjonen, men i de aller fleste tilfeller bare ved fornavn.

Anonymous poster hash: cf2da...23a
Skrevet

Jeg har dobbelt fornavn og ett etternavn.

Presenterer meg alltid kun med første fornavn. 

Litt sånn som "Madonna", "Cher" etc. 

Anonymous poster hash: 108d5...75a
Skrevet

Fornavn og etternavn hvis det er formelt/den jeg hilser på gjør det samme, kun fornavn hvis det er mer uformelt.  I jobbsammenheng som regel både for- og etternavn.

Skrevet

Stort sett bare fornavn. I hverfalll når jeg hilser på folk. Har selv store problemer med å huske navn, så om jeg får presentert to (tre..) navn, har jeg ikke sjanse til å huske :P

Skal jeg f eks ringe legen, telefonselskapet osv, bruker jeg både for-og etternavn.

Anonymous poster hash: fb080...f57
Skrevet

Fornavn + etternavn, kun fornavn er unntaket. 

Anonymous poster hash: dee4d...e72
Skrevet

Kommer an på settingen. Enten med begge fornavn og etternavn eller bare begge fornavn eller bare ene fornavnet...

Skrevet

Ved håndhilsing så stort sett bare fornavn. Da har de en sjanse til å huske det, siden etternavnet skiller seg litt ut. De fleste konsentrerer seg da om å prøve å få det riktig, og glemmer fornavnet.

I telefonen bruker jeg alle navn, eller evt fornavn og arbeidsplass/-avdeling.

Skrevet

Som oftest kun fornavn. Har et spesielt fornavn, så er som regel den eneste med det navnet. :-)

Min far har det på samme måte, sært fornavn og sen-etternavn. Jeg har aldri hørt han brukt noe annet enn fornavn, det er det navnet folk husker. :-)

Anonymous poster hash: 54aff...886

Skrevet

Tones inn i forhold til hvem jeg presenterer meg for, formelt eller uformelt: 

"Lise, mamman til Per"

"Lise Hansen, terapeut ved bokollektiv C Vest"

"Lise, kona til Knut"

"Lise Hansen, ringer ang den bilen du har til salgs/trenger legetime/skulle bestilt megler osv" 

Anonymous poster hash: 7c53f...09d
Skrevet

Om jeg håndhilser på folk så bruker jeg stort sett bare fornavn. Kommer ann på situasjonen.

Skrevet

Bruker mest fornavn. Ved et formelt møte lar jeg som oftest den andre parten presentere seg først, så tilpasser jeg meg etter det. 

Skrevet

Det er helt avhengig av situasjonen, formelt eller uformelt, jobb eller privat, hvem jeg hilser på og hvilken relasjon jeg har til vedkommende.

Privat bruker jeg stort sett fornavn. Unntak ved legekontor, tannlege og slikt. Slenger av og til på et "jeg er mammaen til..." eller "kona til...".

I jobbsammenheng bruker jeg som regel både for-og etternavn, men ingen regel uten unntak.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...