Gå til innhold

Storfamilie og uorganisert

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi er en fam på 5stk i dag, som snart blir til 7!

Er i dag masse kaos og uorganiserte begge to, så vi greier ikke helt å få oversikt og struktur i den hektiske hverdagen.. og nå blir vi 7 (venter tvillinger).

Er det noen som har tips, nettsider, bøker å anbefale? Tar imot alt av tips og triks :)

Finnes det egne forum for storfamilier?

Anonymous poster hash: 7f791...379
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det kommer jo litt an på hva slags struktur du mener.

For fysisk orden i huset, sørg for gode løsninger for oppbevaring. Jeg har ikke så mange barn, men jeg har likevel latt meg inspirere av barnehageløsningen med hver sin hylle. Jeg kjøpte denne på Ikea:

http://www.ikea.com/no/no/catalog/products/S49871290/

Hvert barn har sin egen balje til votter, luer og skjerf. Med navn på. I garderobeskapet i gangen har vi navnet knagger til barna. Vi har også navnede hyller til sko.

Gå gjennom hjemmet og finn ut hvordan du kan skape orden. Hvert barn, sin plass. Til ALT. Ja, det blir litt "barnehage", men barna vet alltid hvor de kan finne tingene sine.

For aktiviteter og avtaler, kjøp eller lag en sånn ukeplantavle. Der må alle skrive opp alt av avtaler og aktiviteter (dere voksne, så lenge barna er små). Hos oss er avtalen at førstemann som skriver seg opp har førsteretten til å gå, den som kommer etterpå må selv skaffe barnevakt eller avlyse.

En dame jeg kjenner har seks barn. Hun har laget en middagsplan som henger på kjøkkenet. Den går over seks uker, og så begynner de på nytt igjen. Handlelistene er også temmelig faste. De vet alltid hva de skal ha.

Legg arbeid i lære barna å rydde etter seg. Det er ofte lettere å henge opp jakk selv enn å hente barnet som slengte den på gulvet, men hvis de stadig må avbryte det de holder på med for å gjøre jobben, lærer de at det er lettere å gjøre det med en gang. Og du sparer deg mye tid og irritasjon.

Skrevet

Planlegging er viktig! ! Tenk fremover. Når jeg først er ute for å kjøpe f.eks bursdagsgave tenker jeg noen måneder fremover og ordner flere i samme slengen. Har også et lite lager med smågaver jeg kan plukke fra.

Julegaver prøver jeg å være ferdig med i november, for desember er en travel måned. Å være litt i forkant i hverdagen hjelper veldig. Når vi reiser på ferie/tur passer jeg på å gjøre ting klart i god tid i forveien. Sjekke om vi trenger noe, vaske klær osv... så blir det ikke skippertak. Det er noe jeg blir stresset av...

Prøver å handle i store kvanta, feks dopapir, vaskepulver, mat som kan fryses på tilbud.

Lykke til ;-)

Skrevet

flylady.net

Lykke til med fødsel og organisering! :)

Anonymous poster hash: 4cbb5...333
Skrevet

I gangen har jeg to sånne ved siden av hverandre

http://www.bohus.no/entre/oppbevaring/entremobler/max-benk1/

Med sånne hengende over

http://www.bohus.no/entre/oppbevaring/entremobler/max-vegghylle1/

Barna har hver sine skuffer med sine votter, luer, raggsokker osv.

Ellers er en stor whiteboardtavle på kjøkkenet absolutt nødvendig. Hver søndag fylles kommende uke ut, alt føres inn, fotballtreninger, foreldremøter, barneselskaper osv. Du kan kjøpe ferdige ukeplanleggere til å skrive på, som dette f.eks http://www.webstash.no/2010/12/genial-ukeplanlegger/

Jeg har bare kjøpt en stor whitebordtavle som jeg fyller inn, mens broren min har laget sin egen ved å kjøpe farget pleksiglass og henge på den ene kjøkkenveggen.

Jeg er også helt avhengig av en familiekalender, det får du kjøpt i bokhandelen. Der fører jeg inn ting som skjer i månedene som kommer. Skoleturer, fotballcup'er osv blir ført opp, og der skriver jeg også middagplanen, fører opp hva vi skal ha til middag i to uker fremover.

Ungene har hvert sitt rom, og en kjellerstue, der finnes de fleste lekene. Vi har to stuer og mellom de to stuene har jeg en slik hylle http://www.ikea.com/no/no/catalog/products/30275861/ og i hvert hull står en kurv http://www.ikea.com/no/no/catalog/products/20192729/ Her har hver vi en kurv for tegnesaker, en for klosser, en for småbiler, en for dyrefigurer osv, hver kveld rydder vi så stua ser ganske ryddig ut før jeg setter meg ned og puster ut etter dagen ;)

Andre småting som fungerer godt her er f.eks knagger på innsiden av soveromsdøren, der henger ungene treningstøy, gymtøy o.l. så de vet hvor de har det.

http://www.ahlens.no/dekorere_og_smamobler/knagger-kroker/krok-over-dor.html

Vi er to voksne og fire barn mellom 5 og 13 år.

Anonymous poster hash: 5bbfc...a82
Skrevet

Hvor gamle er barna?

Hver kveld følger vi barna opp for tannpuss. Når er barn er på badet rydder de andre rommene sine og loftstua.

Den voksne som er med opp hjelper, pusser tenner, rydder litt på badet osv.

Alle må finne fram klær til neste dag. Vi hjelper. Alt fra genser til sokker legges fram. Gymtøy finnes fram og pakkes.

Når ungene er i seng (har ikke då mange som deg!) går jeg innom badet og tørker over vask, speil og do. Har kluter hengende klar så tørker kjapt over. Engangskluter på doen.

Har og en enjomopp stående så tørker over gulvet på badet på 20 sekunder.

Jeg legger fram mine klær til neste dag og når jeg går ned er loftet ryddig!

Vi har en trådkurvstativ på badet. Der legges brukte, ikke skitne klær. Så kan de brukes igjen. Feks joggebukse med en liten flekk brukes i gym eller fotball, men ikke på skolen osv.

Nede rydder vi 15 minutter hver kveld. Ser over ransler, timeplaner og passer på at gym/badeklær er satt fram.

Vi har skoskap fra IKEA i gangen. (Dobbel skuffer). Her har ungene hver sin skuff. Der har de luer, votter, buff, gymsko osv.

Matplan for hver uke og handler en gang i uken. Blir det tomt for noe får de spise noe annet! :-)

Anonymous poster hash: 48000...8db

Skrevet

Mange supre ideer :) 

Barna er 8, 5 og 2 + de to i magen.. 2 åringen er i trassalder, så blir ei krevende tid, men må nå gjennom det også :)

Likte spesielt de garderobeløsningene deres, problemet her er at vi kun har en sånn liten gang på 4-5m2 (typisk i 70talls hus) og derfor blir jeg ganske sprø av alle klær og sko som hoper seg opp der, noen ideer her?

Vi har også et veldig lite vaskerom på ca 6-7m2, med to store vasker, vaskemaskin, oppvaskmaskin, varmvannstank og burde vært opphengingsmuligheter, men er i tillegg to vindu og tre dører på dette rommet, så er absolutt null veggplass :-/

Hva gjør dere med kopper og kar? Synes oppvaskmaskina går til stadighet, og har ikke benkplass til å oppbevare alle fatene og koppene etter måltid (lite kjøkken generelt)

Anonymous poster hash: 7f791...379
Skrevet

Ja, kast ting! Ikke tenk kjekt å ha, eller tvillingene kan jo ha den derre om noen år. Få rot og skrot ut av huset!

Anonymous poster hash: e13ef...cb9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...