Gå til innhold

Noen som er flink å formulere problemstillinger?


Anbefalte innlegg

Skrevet

har skrevet ferdig oppgaven min, men har fått beskjed om at problemstillingen min er for vid. 

 

den er " hvordan forebygge omsorgssvikt som går i generasjoner" 

 

enten må alt omformuleres, eller så kan jeg kanskje ha en under problemstilling? 

 

oppgaven tar først for seg en teoridel der det er skrevet om omsorgssvikt, forebygging og tverrfaglig samarbeid.

 

i drøftingen er hovedtemaene: 

- Foreldreferdigheter

- nettverk

- veiledning som forebygging

- avdekking av omsorgssvikt

- kapasitet til forebygging

- forebygging i førstelinjetjenesten

- konsekventer av omsorgssvikt

 

Noen som har en god ide eller forslag til hvordan jeg kan snevre problemstillingen, og hvordan jeg kan formulere den? 

 

 



Anonymous poster hash: 35947...e9f
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvem utøver omsorgssvikten: Dreier det seg bare om omsorgssvikt fra foreldre eller hele samfunnet?

Hvem blir utsatt for omsorgssvikt: Barn? Eldre? Psykisk utviklingshemmede? Traumatiserte flyktninger? Andre?

Hvilket område snakker du om? Din kommune? Norge? Hele verden?

Hvilken type omsorgssvikt konsentrerer du deg om?

 

Hvorfor skriver du om konsekvensene av omsorgssvikt når problemstillingen bare går på forebygging?



Anonymous poster hash: 56691...01f
Skrevet

Hvorfor forebygge omsorgssvikt?

Skrevet

 

Hvem utøver omsorgssvikten: Dreier det seg bare om omsorgssvikt fra foreldre eller hele samfunnet?

Hvem blir utsatt for omsorgssvikt: Barn? Eldre? Psykisk utviklingshemmede? Traumatiserte flyktninger? Andre?

Hvilket område snakker du om? Din kommune? Norge? Hele verden?

Hvilken type omsorgssvikt konsentrerer du deg om?

 

Hvorfor skriver du om konsekvensene av omsorgssvikt når problemstillingen bare går på forebygging?

 

Anonymous poster hash: 56691...01f

 

takk for et veldig givende svar! Fikk meg til å tenke litt mer.  gjelder foreldre som omsorgssvikter sine barn, der det går i generasjoner. har tatt for meg små kommuner i Norge, og forholder meg til det norske lovverket. Har valgt en definisjon som sier at omsorgssvikt er når et barn blir utsatt for fysiske og/eller psykiske overgrep av sine foreldre eller av de som har omsorgen for barnet. eller at den fysiske og/eller psykiske helsen står i fare. 

Er vel det jeg plages med, å få problemstillingen til å passe helt til det jeg har skrevet om. 

 

HI

 

 

Anonymous poster hash: 35947...e9f

Skrevet

Hvordan forebygge at foreldre viderefører egenopplevd omsorgsvikt til egne barn? Må nok redigeres litt, men det må vel bli noe sånt?



Anonymous poster hash: 4dd94...146
Skrevet

Hva med:

 

"Hvilke tiltak kan iverksettes for å redusere risikoen for at omsorgssvikt skal forekomme i familier der dette har vært et gjennomgående problem i flere generasjoner."

 

Litt lang kanskje, men litt mer presis muligens.

 

Og bare et par tips siden du skal skrive oppgave:

 

1. Ikke del opp substantiver og adjektiver som du uttaler som ett ord, de skal skrives som ett ord. F.eks. "omsorgssvikt" og ikke "omsorg svikt". Det er en veldig lett regel å huske. Sier du det som ett ord, skriv det som ett ord.

 

2. Skriv fullstendige setninger. F.eks. setningen din: "gjelder foreldre som omsorgssvikter sine barn, der det går i generasjoner." Innled setningen med "Oppgaven tar for seg foreldre...osv", ev. "Dette gjelder foreldre..."

 

3. Mulig dette kan komme av at du skriver via mobil, men husk stor bokstav etter tegnsetting! ;)

 

Dette er ikke ment som hets over manglende rettskriving, kun som velmenende tips :)



Anonymous poster hash: 02e16...8db
Skrevet (endret)

Men dersom problemstillingen er for vid må du snevre inn hele oppgaven.

De mener nok ikke at du bare skal endre overskriften.

 

Om det er for vidt rekker du ikke innom så mye i underpunktene, det blir fort veldig overfladisk.

 

Hvor mange stp er det snakk om?

 

Hadde snevret inn til hvordan få til tverrfaglig samarbeid for å løse omsorgssvikt i generasjoner el.l Eller fokusert på drøfting av grunner til at omsorgsvikt går i arv. Forebygging er også noe du kan bruke som egen problemstilling, men da må du linke det til feks tverrfaglig samarbeid.

 

I innledningen ville jeg nesten bare definert omsorgsvikt etter loven. Ikke gå inn på noe mye mer der. Det blir for generelt! Fokuser mer på selve problemstillingen.

Endret av hol(L)y COW

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...