Dorrimor ♂♂ Skrevet 10. august 2014 #1 Skrevet 10. august 2014 Jeg startet i ny jobb for en måned siden, i et årsvikariat. Mannen og jeg har lenge diskutert å fått barn nr tre, og føler oss klare for det. Det er viktig at jeg ikke blir gravid mellom to vikariat, det vil selvfølgelig være dumt økonomisk. Jeg synes også det føles litt feil å søke jobb hvis jeg vet at jeg er gravid.. Jeg jobber i et yrke hvor jeg nok må regne med å gå i vikariat noen år framover, så å vente til jeg har vært i fast jobb en stund før vi prøver å bli gravid kan ta lang tid.. Saken er den at jeg har blitt veldig dårlig de første månedene i de to tidligere svangerskapene og måtte sykemeldes i noen uker. Resten av svangerskapet har gått fint.. Jeg ønsker derfor å jobbe lengst mulig før jeg ev blir gravid, men en graviditet kan man jo ikke planlegge, det kan jo ta lang tid denne gangen..føler derfor at vi bør prøve snart, men synes det er litt uggent i forhold til arbeidsgiver, iom at jeg har blitt dårlig tidligere.. Tanker? Er dette noe man bør unngå? Mannen mener at jeg med den tankegangen ikke kan bli gravid på mange år hvis jeg må vente til jeg har vært i fast jobb/vikariat av lenger varighet først.. Kan legge til at det er en statlig stilling. Hva gjør dere i samme situasjon??
snuppo Skrevet 10. august 2014 #2 Skrevet 10. august 2014 Var vikar, ble sykemeldt veldig tilig... Kom tilbake og fikk vikariat.
Anonym bruker Skrevet 10. august 2014 #3 Skrevet 10. august 2014 Fikk vikariat, ble gravid, er nå sykemeldt fordi jeg er så dårlig. Noen ting rår man ikke over, formen i graviditeten er en av de. Og når man er kvinne, etablert og i en viss alder, så må alle arbeidsgivere regne med at man kan bli gravid. Anonymous poster hash: 72e60...ca9
Anonym bruker Skrevet 11. august 2014 #5 Skrevet 11. august 2014 Nå vet ikke jeg hvilket yrke du er i, men hadde det vært på jobben min hadde du neppe fått jobben tilbake etter graviditet. Hadde vi trengt en vikar i et år, for så å forsvinne i sykemelding hadde det blitt sett som svært illojalt! Men da er det ikke ofte vi har vikar innom heller da. Anonymous poster hash: 913fb...1ab
Anonym bruker Skrevet 11. august 2014 #6 Skrevet 11. august 2014 Forstår deg. Selvsagt må du tenke egen inntekt først. Men som arbeidsgiver hadde jeg også blitt litt grinete. Anonymous poster hash: 9a52c...20f
Gjest Julia1984 Skrevet 11. august 2014 #7 Skrevet 11. august 2014 Nå vet ikke jeg hvilket yrke du er i, men hadde det vært på jobben min hadde du neppe fått jobben tilbake etter graviditet. Hadde vi trengt en vikar i et år, for så å forsvinne i sykemelding hadde det blitt sett som svært illojalt! Men da er det ikke ofte vi har vikar innom heller da. Anonymous poster hash: 913fb...1ab Illojalt at noen blir syke??? Illojalt at noen vikarer blir gravide og plutselig ikke i stand til å utføre jobben sin og feks bekkenløsning? Skikkelig seriøs bedrift/atbridssted
Anonym bruker Skrevet 11. august 2014 #8 Skrevet 11. august 2014 Nå vet ikke jeg hvilket yrke du er i, men hadde det vært på jobben min hadde du neppe fått jobben tilbake etter graviditet. Hadde vi trengt en vikar i et år, for så å forsvinne i sykemelding hadde det blitt sett som svært illojalt! Men da er det ikke ofte vi har vikar innom heller da. Anonymous poster hash: 913fb...1ab glad jeg ikke jobber der. Anonymous poster hash: c1760...b30
Anonym bruker Skrevet 11. august 2014 #9 Skrevet 11. august 2014 Ja, det ville blitt sett på som illojalt. Ikke bli syk generelt sett selvfølgelig, men å bli gravid i et ettårsvikariat der sannsynligheten for sykemelding er stor. Nå er det ikke sikkert man blir syk i det hele tatt, men dersom man starter der, blir gravid for deretter å bli sykemeldt hadde man ikke fått jobb etterpå. Som sagt har vi sjelden vikarer, og når vi har bruk for trenger vi stabil arbeidskraft. Dere kan godt mene det er rart, men det er faktisk realiteten i mange bedrifter. Planlegger man å bli gravid, tar man ikke ettårsvikariat. Men dette er sikkert anderledes i yrker med høy andel av vikarer. Anonymous poster hash: 913fb...1ab
Dorrimor ♂♂ Skrevet 11. august 2014 Forfatter #10 Skrevet 11. august 2014 Det er jo flere sider av saken her, og derfor jeg har kvaler rundt dette, men må bare kommentere siste fra anonym her, som skriver at man ikke tar ettårsvikariat dersom man planlegger å bli gravid. For min del er det så og si umulig å få fast jobb i dagens marked, må påregne kanskje3-6 år med årsvikariater før jeg kanskje får fast jobb, flere i mitt yrke som har det slikt. Derfor vil det jo være vanskelig å bli gravid i mange år framover dersom eg må vente.. Men synes det er veldig vanskelig. Hvis jeg ikke hadde blitt syk første mnd sist gang hadde jeg kanskje tenkt anderledes..
Anonym bruker Skrevet 11. august 2014 #11 Skrevet 11. august 2014 Det er jo flere sider av saken her, og derfor jeg har kvaler rundt dette, men må bare kommentere siste fra anonym her, som skriver at man ikke tar ettårsvikariat dersom man planlegger å bli gravid. For min del er det så og si umulig å få fast jobb i dagens marked, må påregne kanskje3-6 år med årsvikariater før jeg kanskje får fast jobb, flere i mitt yrke som har det slikt. Derfor vil det jo være vanskelig å bli gravid i mange år framover dersom eg må vente.. Men synes det er veldig vanskelig. Hvis jeg ikke hadde blitt syk første mnd sist gang hadde jeg kanskje tenkt anderledes.. I ditt tilfelle hadde jeg ikke hatt betenkeligheter med å bli gravid, når vikariat er gjengs i ditt yrke. Det betyr at dere er mange i samme situasjon. Mitt poeng er vel mer at det kommer an på, og mitt innlegg er et innspill fra den andre siden. Anonymous poster hash: 913fb...1ab
Anonym bruker Skrevet 11. august 2014 #12 Skrevet 11. august 2014 Det passer vel aldri for en arbeidsgiver at ansatte blir gravide... Men det kan man jo ikke ta hensyn til Anonymous poster hash: c1760...b30
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå