Gå til innhold

Religion og barn.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva tenker dere ateister om familiemedlemmer som sier om dine barn: "jeg håper de tror. De vil få det bedre om de tror."

Anonymous poster hash: 6ea47...27d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Synd på dem. Stakkars mennesker.

Anonymous poster hash: 8865a...c47
Skrevet

Da tenker jeg at de må ha en skrue løs og at de tviler på mine omsorgsevner som mamma til disse "stakkars" barna

Anonymous poster hash: 21ce4...213
Skrevet

Tenker at for de er det sikkert en trøst å tro at det finnes noe etter døden, men jeg foretrekker å lære barna mine at det er noe før døden. Nemlig livet ;)

Skrevet

Så lenge de sier det til meg,  og ikke til guttungen, så tenker jeg vel bare dem om det.

Skrevet

Hmm.. har heldigvis ikke familiemedlemmer som kunne sagt noe slikt, men om jeg hadde ville jeg vel bare sett litt rart på de og snakket om noe annet. :)

Eventuelt kunne jeg ha sagt noe slik som "jeg håper virkelig barna mine tror på de viktige ting i livet, som kjærlighet og godhet, å sette pris på naturen, å lære nye ting og å hjelpe andre mennesker. Det at man i voksen alder tro på en eller flere guder, på tannfeen eller påskeharen, fører sjeldent så mye godt med seg"

Skrevet

Hva tenker dere ateister om familiemedlemmer som sier om dine barn: "jeg håper de tror. De vil få det bedre om de tror."

Jeg hadde blitt forbannet og gitt de en skyllebøtte og sagt hva jeg mener om religion og det å hjernevaske små barn til å tro.

Skrevet

Hadde ledd.

Anonymous poster hash: c244a...68b
Skrevet

Jeg hadde vært enig. Er ateist selv og tenker ofte på at jeg sikkert ville hatt det kjempe bra om jeg faktisk trodde at alt hadde en mening, liv etter døden og at så lenge jeg følger Jesus blir alt bra :-)

Anonymous poster hash: f6d4e...3ee

Skrevet

Jeg hadde vært enig. Er ateist selv og tenker ofte på at jeg sikkert ville hatt det kjempe bra om jeg faktisk trodde at alt hadde en mening, liv etter døden og at så lenge jeg følger Jesus blir alt bra :-)

Tja, bare du ikke hadde blitt veldig religiøs da ;) Religiøs fanatiker er vel det farligste man kan være...

Skrevet

Vokste opp med en nabo som var sånn. Da mamma fortalte at min søster var død (døde i kreft, lenge syk) spurte hun om min søster trodde på Gud. Mamma svarte ja for å unngå noe diskusjon og naboen sa at det var godt, da er hun ikke i helvete. Min søster var ikke kristen og mamma viste jo at naboen var sær, men ble nokså sjokkert.

Anonymous poster hash: 71814...75a

Skrevet

er ikke egentlig så religiøse den som har sagt dette - vanlig "skolekristen" som de fleste i Norge. Så det overrasket meg....og det irriterer meg. Jeg fikk da også vite at det leses type barnebibel for ungene. Ikke det at det er så mye, og det er greit at de leser dette som et eventyr, men jeg syns det er noe vi foreldre bør spørres om eller?

Hi

Skrevet

Nei?

Alle får det bedre om de tror. Det er jo sant! Hvem er de deprimerte menneskene i verden? Ateister!

Anonymous poster hash: e3479...e5f

Skrevet

Tenker dette berre er ein infam måte å prøve å plage eit familiemedlem på, som ikkje er særlig effektiv. Det som er med enkelte truande er at dei går rundt og trur at ikkje-truande saknar å ha ei tru og at ein kan såre med slike kommentarar. Det kan dei ikkje.

Skrevet

Hvis det er ateister som sier det tenker jeg det er synd på dem siden de tydligvis føler at det hadde vært bedre å ha en tro.

Om de er troende selv synes jeg det bare er emn naturlig ting å si, med mindre det er noe de maser om til stadighet. De har selv en tro de føler gir dem noe godt og ønsker det samme for barna. Ikke å ønske barna det de selv oppfatter som veldig godt ville vært ondskapsfult.

Anonymous poster hash: 782f8...856
Skrevet

Tja, bare du ikke hadde blitt veldig religiøs da ;) Religiøs fanatiker er vel det farligste man kan være...

Ja, jeg hater jo sånt :-) kan ikke fordra religion og mener verden ville vært et bedre sted uten. Tenker mer for min egen del at det hadde vært litt greit å tenke f. Eks når noen dør er de jo hos Gud og så videre. Kanskje religion i bunn og grunn er litt egoistisk :-)

Skrevet

Det hadde jeg nok ikke sagt så allverdens mye på. De ønsker noe godt for barna? Om de finner trøst og støtte i å tro er jo det bare positivt.

Har heller ikke noe imot at (eks)svigerfaren min vil at barna skal be bordbønn før maten hos dem, slik er reglene der. Ungene sier at de folder hendene og venter til han er ferdig ;) 

Kunnskap er viktig, så om noen vil lese barnebibelen for dem så er det også greit. Ser ikke helt at det er så veldig mye annerledes enn asbjørnsen og moe og andre sagn og soger.

Vi snakker endel om religion (ikke på et veldig høyt nivå altså, jeg kan ikke så allverdens mye om det ;)) og hvor viktig det er å respektere at andre tror på noe annet enn det man selv gjør. Og at selv om ikke jeg er kristen så er det opp til dem hva de vil tro på. 

Jeg sier også at selv om mange kristne tror at det som står i bibelen er sant, så er det ikke noe de vet, men noe de tror.

Om noen ønsker å be for meg så synes jeg det også er koselig, det betyr at de vil meg godt. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...