Gå til innhold

Prolaps i ryggen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor vondt er det egentlig å ha prolaps i ryggen?

Dere som har hatt prolaps, hva kan dere sammenligne smerten med?

Bare lurer :-).

Anonymous poster hash: 3ba41...a65

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Greier ikke beskrive det, har prolaps i nakken.

Anonymous poster hash: eed4c...580

Skrevet

Det finnes ikke noe fasitsvar på det. Det  kommer an på prolapsets plassering og størrelse og hvor mye det eventuelt påvirker av nervene rundt. I tillegg er det store individuelle forskjeller hvordan man oppfatter ulike typer smerter.

Så du vil kunne høre at noen mener det er verre enn å føde og du kan høre andre mene at det ikke er så veldig ille.

Og man kan også ha prolaps som er helt symptomfrie, ca 4 av 10 som ikke har symptomer vil ved røntgendiagnostikk få avdekket usymptomatiske prolaps i ryggen.

Jeg har hatt prolaps i nakken flere ganger, får jeg det nå så betegner jeg det som plagsomt, ubehagelig og slitsomt. Men jeg tåler også mye smerte.

Så dette er veldig, veldig individuelt.

Anonymous poster hash: 857c3...85e
Skrevet

Jeg hadde 3 prolapser i fjor. 2 av de imens jeg gikk gravid. Jeg har også hatt 3 fødsler uten noe smertestillende, hvor 2 av barna satt fast. Jeg vil heller føde igjen ennå ha prolaps. For en fødsel vet man at smertene blir borte igjen, men med en prolaps så vet man aldri lenge det varer. Jeg klarte ikke å løfte mitt venstre bein på 2 uker. Klarte ikke å ligge eller sitte uten hjelp. Bare å snu meg i sengen kunne jeg fint bruke 30-40 min på før jeg ga opp. Måtte ha hjelp til å komme meg på do. Kunne ikke kjøre bil, gå tur, lage mat eller leke med ungene. Alle mine 3 prolapser var i korstyggen. Til tider vondt å puste. Ble self forkjølet ved den siste prolapsen, noe som var et helvete. Tårene rant så fort jeg kremtet. Kunne ikke snyte meg en gang fåuten å hyle.

Jeg kjenner også noen som ikke har visst at de har prolaps, så smertene kan variere..

Det største problemet mitt var at jeg turte ikke å gjøre noe på flere mnd etter endt prolaps. Jeg gikk i konstant redsel for at de skulle komme tilbake.

Anonymous poster hash: e3f61...2a9

Skrevet

Du har hatt prolaps i nakken flere ganger anonym? Kommer det og går hos deg mener du?

Min har vart i mange år og 3 stk operasjoner, greier ikke fikse det :(

Skrevet

Det er grusomt vondt!!! Vet ikke hva jeg skal sammenligne det med. 1000 ganger bedre er å føde...

Anonymous poster hash: 1a87f...2d7
Skrevet

Har 2. Når jeg fikk det første gang for ti år siden klarte jeg ikke å gå. Alt gjorde vondt. Krabbet som en baby, måtte ha hjelp til å tørke meg på do osv. Sov lite, ja jeg trodde jeg var blitt invalid. Etter den akutte fasen har problemene kommet og gått. Når det ikke påvirker nervene kan jeg tåle mye, men så skjer det noe så det blir kjempe vondt igjen. Kan ikke bære/løfte for tungt, stå for lenge etc. Har ikke sovet godt en hel natt på mange år, men noen perioder bedre.

Anonymous poster hash: 0e815...588

Skrevet

Jeg har hatt to i korsryggen.

Helt syke smerter.

Måtte bæres/slepes på do første uka.

Brukte 3 timer på å komme meg ut av badekaret første gangen.

Snu seg i senga var håpløst.

Gikk seg til etterhvert.

Fikk mye morfinpreparat.

Kjentes ut som ryggen revna eller at noen dro ut nervenez

Termin om en uke, det blir som en tur på søndagskole i forskjell:)

Skrevet

Jeg har hatt prolaps i ryggen i 10-15 år. Smertene har variert i styrke. Konstant vondt, men man venner seg jo til det på et vis. Når jeg har fått akutte smerter har det vært så vondt at det ikke kan beskrives godt nok. Det føles som jeg får kraftig strøm gjennom hele kroppen. Jeg faller sammen og blir delvis lam i beina. Jeg kan ikke gå eller sitte. Jeg hadde en tøff fødsel med førstemann, men smertene kommer ikke i nærheten av de sterkeste smertene jeg har fått av prolapset.

Prolaps kommer i mange utgaver. Noen har smerter i ryggen og noen har mest smerter i beina. Hvor smertene sitter kommer an på hvilke nerver som er i klem.

Jeg har også et prolaps som ikke gir symptomer. Det hadde jeg ikke visst om hvis ikke jeg hadde tatt MR.

Etter mange år med smerter er jeg blitt operert. Det er først nå når jeg er smertefri at jeg ser hvor ille det var. Smertene ble en vane etter hvert.

Anonymous poster hash: 5884f...3b2

Skrevet

Du har hatt prolaps i nakken flere ganger anonym? Kommer det og går hos deg mener du?

Min har vart i mange år og 3 stk operasjoner, greier ikke fikse det :(

Nr 3 igjen her, regner med det var meg du spurte.

Jeg har en nakkeskade som gjør at jeg er utsatt for å få prolapser. Hvor mange ganger jeg har hatt prolaps i nakken, det vet jeg ikke, men det må begynne å bli en del. Men jeg har aldri villet ta MR av nakken når det har stått på, for det har alltid gått over igjen etter hvert. He-he... litt strutsepolitikk fra min side, men jeg har liksom ikke villet ha flere diagnoser ;) Måtte ta MR av nakken i høst, og da lå det tre stk som vistes på bildene, men som heldigvis ikke klemmer på noen av nervene nå.

Det som har fungert for meg er kiropraktorbehandling (MÅ være veldig dyktig kiropraktor), få bort muskelspenninger med akupunktur. Og ikke minst egen trening og holdningsendring. Jeg har hatt god hjelp av mensendieck fysioterapeut for å lære god holdning, små holdningsendringer som faktisk kan være forskjell på om jeg sliter med nakken eller ikke. Og bevissthet. Aldri sitte lenge og se til siden, passe på å bruke stabiliserende muskler i mage når jeg løfter, vrir meg osv. Pute som passer nakken - jeg har to som jeg bytter på, for det kan variere litt hva som er best (ut fra hvordan nakken er på ulike tidspunkt). Unngå trekk, alltid ha et skjerf/sjal tilgjengelig, alltid høyhalset genser og/eller skjerf om vinteren.

Det tok lang tid før jeg fant noen som forstod nakken min godt nok til at jeg fikk god effekt av det.

Siste to årene har jeg vel hatt ett prolaps, tror jeg, mulig to. Men med det samme jeg kjenner første tegn drar jeg til kiropraktor, for hvis bekkenet og ryggen ellers er ok så blir belastningen på nakken langt mindre. De behandler sjelden nakken min i akutte perioder.

Men jeg gikk også med nervesmerter i ganske mange år før jeg fant det opplegget som passet min nakke og min kropp.

Håper du finner ut av det også - ikke gi opp :)

Anonymous poster hash: 857c3...85e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...