Gå til innhold

Mødre som røyker skader barnets DNA

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Og er du SÅ overrasket over det?

Vi snakker om dop.

Har du noe øvrig budskap eller vil du nok en gang, ganske så fantasiløst prøve å starte en tråd med enorm respons?

Anonymous poster hash: be195...6f4

Skrevet

Røyker 6-8% av gravide i Norge?!?! Eller 6-8% av de som røyket før graviditet?

Uansett røyking er en uting gravid eller ikke!

Anonymous poster hash: 1c3f3...229

Skrevet

Neeida. Har du ikke hørt om "jeg kjenner ei som røyka i alle svangerskapene og alle unga er heeeeelt friske"-historiene. Forskning er bare tull når man kjenner noen som kjenner noen som ikke døde av å kjøre i fylla.

:P

Anonymous poster hash: 04d9e...d29
Skrevet

Vi snakker om dop.

Har du noe øvrig budskap eller vil du nok en gang, ganske så fantasiløst prøve å starte en tråd med enorm respons?

Har ikke startet tråd om dette temaet før, jeg, såvidt jeg kan huske.

Budskapet kommer for såvidt frem i siste setningen - at det tross all kunnskapen som finnes - og all ny kunnskap som kommer til hele tiden, så er det fremdeles altfor mange som røyker mens de er gravide.

Hvorfor blir du så hissig når dette temaet blir tatt opp?

Anonymous poster hash: 9bfa5...112

Skrevet

Vi snakker om dop.

Budskapet kommer for såvidt frem i siste setningen - at det tross all kunnskapen som finnes - og all ny kunnskap som kommer til hele tiden, så er det fremdeles altfor mange som røyker mens de er gravide.

Hvorfor blir du så hissig når dette temaet blir tatt opp?

Fordi det lages flere tråder i uka om dette.

ALLE er da enige om at røyking under svangerskapet IKKE er bra. Selv de som har røyka vet dette.

Så hvorfor starte nok en tråd?

Skrevet

Klippet fra artikkelen:

"

– Røyking under svangerskap frarådes. Heldigvis ser vi at tallene har sunket de seneste årene. I 2000 var det nesten 18 prosent av de gravide som var dagligrøykere i slutten av svangerskapet. Andelen hadde i 2011 falt til 6 prosent ifølge tall fra Medisinsk fødselsregister.

En nettbasert studie fra 2011/2012 blant omtrent 8000 norske kvinner anslår imidlertid at andelen kvinner som røyker under svangerskapet kan være cirka 8%."

På dette så ser det ut som om det er er 6-8 % av alle kvinner. Men uansett er tallet altfor høyt!

Skrevet

Dette med gravide og røyking minner meg alltid på den avisartikkelen...  :fnise:

dumb-smoker-lady.jpg

Anonymous poster hash: 8daac...b38
Skrevet

ALLE er da enige om at røyking under svangerskapet IKKE er bra. Selv de som har røyka vet dette.

Så hvorfor starte nok en tråd?

Temaet blir ikke mindre viktig selv om det er tatt opp tidligere. Du står helt fritt å la være å gå inn på og svare på de trådene du ikke ønsker å forholde deg til :) Det gikk tydelig frem av trådtittelen hva det handlet om.

Det at det fremdeles er så mange som røyker under svangerskap betyr at man IKKE bør slutte å diskutere dette.

Dette er noe som kan påvirke hele barnets liv og helse, og da er det viktig å ta opp. Uskyldige barn bør ikke lide fordi foreldre ikke tar hensyn.

Og ja, det samme gjelder trolig også for alkohol, overvekt, veldig usunt kosthold m.m.

Skrevet

Dette med gravide og røyking minner meg alltid på den avisartikkelen... :fnise:

dumb-smoker-lady.jpg

Anonymous poster hash: 8daac...b38

Ha ha

Skrevet

Klippet fra artikkelen:

"

– Røyking under svangerskap frarådes. Heldigvis ser vi at tallene har sunket de seneste årene. I 2000 var det nesten 18 prosent av de gravide som var dagligrøykere i slutten av svangerskapet. Andelen hadde i 2011 falt til 6 prosent ifølge tall fra Medisinsk fødselsregister.

En nettbasert studie fra 2011/2012 blant omtrent 8000 norske kvinner anslår imidlertid at andelen kvinner som røyker under svangerskapet kan være cirka 8%."

På dette så ser det ut som om det er er 6-8 % av alle kvinner. Men uansett er tallet altfor høyt!

Syns det høres rart ut - hvor mange % av kvinner i 20-40 årene røyker? Jeg kjenner knapt noen som røyker lenger....

For meg høres det ut som en god andel røykende kvinner fortsetter med dette når de er gravide .... Sjokkert!

Skrevet
Syns det høres rart ut - hvor mange % av kvinner i 20-40 årene røyker? Jeg kjenner knapt noen som røyker lenger....

For meg høres det ut som en god andel røykende kvinner fortsetter med dette når de er gravide .... Sjokkert!

Jeg synes også tallet er sjokkerende høyt!

Her er en annen link:

"I Norge røkte nær 34 prosent av alle kvinner fast eller innimellom, mens nesten sju prosent gjorde det samme mens de var gravide."

http://www.forskning.no/artikler/2014/juli/397726

Skrevet

Vi snakker om dop.

Har du noe øvrig budskap eller vil du nok en gang, ganske så fantasiløst prøve å starte en tråd med enorm respons?Anonymous poster hash: be195...6f4

Hvorfor blir du så hissig når dette temaet blir tatt opp?Anonymous poster hash: 9bfa5...112

Så hvorfor starte nok en tråd?Anonymous poster hash: be195...6f4

Hvorfor lage nok en tråd? Fordi budskapet ikke synker inn. Det er snakk om mødre som risikerer sitt ufødte barns helse for å pleie sine egne helsefarlige uvaner. Vi burde fortsette å minne dem på det faktum til de tar inn over seg hva det er de faktisk gjør. Hvis vi slutter, fordi "nå har vi jo sagt det", så vil de jo bare fortsette...Derfor!!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...