monson Skrevet 6. oktober 2014 #976 Del Skrevet 6. oktober 2014 Har dere mye vann i kroppen ? Jeg har fått skikkelig store ben og tær i det siste. Og det går ikke bort i løpet av dagen eller. Er jeg skikkelig pyse nå jeg synes det er litt vondt å bøye på tær og fingrer eller er det vanlig når man har hovnet opp mye ? (Det er det som betyr at man har vann i kroppen ja? at man hovner opp osv ?) Jeg har faktisk ikke hatt noe vann i kroppen i løpet av hele graviditeten, bortsett fra igår kveld!! Ble faktisk litt engstelig, siden føttene mine plutselig ble helt hovne. Idag er de fremdeles litt hovne. Det er jo ubehagelig.. Håper det går bort av seg selv. Ja, jeg har hørt at det kan lønne seg å drikke mye vann. Jeg drikker generelt ganske mye, men drikker mere nå, etter at både hender og føtter har hovnet opp såppas mye. Så nå kan jeg jo eeeegentlig bare flytte inn på badet, for må jo tisse hele tiden :-/ Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
DrømmeSofie Skrevet 6. oktober 2014 Forfatter #977 Del Skrevet 6. oktober 2014 Har dere mye vann i kroppen ? Jeg har fått skikkelig store ben og tær i det siste. Og det går ikke bort i løpet av dagen eller. Er jeg skikkelig pyse nå jeg synes det er litt vondt å bøye på tær og fingrer eller er det vanlig når man har hovnet opp mye ? (Det er det som betyr at man har vann i kroppen ja? at man hovner opp osv ?) Jeg merket tendenser til vann allerede i uke 16.... Har vært mest plaget i beina, men fingrene forandret seg også tidlig, så ringene gikk tidlig av!🐷 Det er ganske vondt når det blir mye ødemer, derfor bruker jeg støttestrømper de dagene jeg jobber eller vet det blir mye gåing! Prøv å sitt med beina høyt flere ganger pr. dag, bruk støttestrømper og drikk mye vann!👍 mine føtter har faktisk blitt bedre nå som det ikke er så varmt, men i sommer var det ille...😳🐽🐷🚿 Det er forresten veldig vanlig å hovne opp! Økt blodgjennomstrømming gir økt trykk på åreveggene, noe som igjen fører til at væske siver ut i vevet... Hovner man derimot opp MYE på kort tid, i tillegg til at man får andre tilleggssymptomer (minst tre) bør man mistenke sv. forgiftning! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sminth Skrevet 6. oktober 2014 #978 Del Skrevet 6. oktober 2014 Ikke noe vann enda, som jeg merker noe til da håper det holder seg sånn! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mabanovember Skrevet 6. oktober 2014 #979 Del Skrevet 6. oktober 2014 Ooffff litt klagete. Føler jeg har vokst 10 cm på ett døgn i alle retninger. Føler meg sikkelig ekkel i dag. I tillegg har jeg så vondt i hode og ingenting hjelper Bleeehhh håper det er over til imorgen Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Optatium Skrevet 6. oktober 2014 #980 Del Skrevet 6. oktober 2014 Her og er det lite med vann. Ringene gikk tidlig fordi de var i minste laget i utgangspunktet, og de hovnet i sommervarmen. Her skyter magen fart og har vokst mye siste uka! Var en tur innom jobb idag og fikk mange kommentarer på at dy har skjedd mye i høstferien.. Kjennes ut som magen har sunket litt også, er ikke så mye press på lungene lenger:-) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Malv Skrevet 6. oktober 2014 #981 Del Skrevet 6. oktober 2014 Nå har jeg måttet ta paracet for hodepinen. Jeg er så nevrotisk på det med svangerskapsforgiftning. Gleder meg til onsdag. Merker at jeg trenger den ekstra jordmortimen, selv om det bare blir et kvarter de fikk klemt meg inn. Har så sure oppstøt for tiden, i tillegg til forstoppelse fra helvete. Samboeren står og lager middag nå. Spørs om jeg i det hele tatt får noe ned. Ble litt klaging fra meg idag og! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Optatium Skrevet 6. oktober 2014 #982 Del Skrevet 6. oktober 2014 Forstoppelse? Say what? Her er det motsatt problem :-P Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bamsemams74 Skrevet 6. oktober 2014 #983 Del Skrevet 6. oktober 2014 Hei Malv: Du bør få i deg rikelig med vann, både med tanke på forstoppelse og væskeopphopning, men det vet du sikkert allerede:) Skjønner godt at du er nevrotisk. Det hadde jeg også vært om jeg hadde hatt det sånn. Det er bedre å sjekke en gang for mye enn en gang for lite. Så får de tenke hva de vil, det bryr jeg meg katten om! Det er tydelig at vi alle er inne i siste fase her nå! Med vann, halsbrann og bekkenløsning:) Jeg har heldigvis ikke vann i kroppen, og heldigvis for det for da hadde jeg trilla tror jeg. Begynner virkelig å få noen deigete lår og armer her altså! Usj... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mabanovember Skrevet 6. oktober 2014 #984 Del Skrevet 6. oktober 2014 Jadda flott,,,, Ligg deg til å sov litt du kjære på sofaen... Våkner opp 3 timer etterpå i mørket, både mørkt ute og inne Rimelig irritert nå, kommer jo aldri til å sovne til kvelden........ Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
monson Skrevet 6. oktober 2014 #985 Del Skrevet 6. oktober 2014 Aaah i dag var jeg å hentet en ringslynge jeg har kjøpt fra bæreglede, og jeg ble så overrasket over hvor fin den faktisk er Super fornøyd! Og i morgen så kan jeg hente cosyfix ammeputa, gleder meg Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Malv Skrevet 6. oktober 2014 #986 Del Skrevet 6. oktober 2014 Hei Malv: Du bør få i deg rikelig med vann, både med tanke på forstoppelse og væskeopphopning, men det vet du sikkert allerede:) Skjønner godt at du er nevrotisk. Det hadde jeg også vært om jeg hadde hatt det sånn. Det er bedre å sjekke en gang for mye enn en gang for lite. Så får de tenke hva de vil, det bryr jeg meg katten om! Det er tydelig at vi alle er inne i siste fase her nå! Med vann, halsbrann og bekkenløsning:) Jeg har heldigvis ikke vann i kroppen, og heldigvis for det for da hadde jeg trilla tror jeg. Begynner virkelig å få noen deigete lår og armer her altså! Usj... Ja har drukket bøttevis med vann idag...Det som er veldig merkelig er at jeg ikke har vært så mye på do og tisset... På tross av at jeg mauler ned vann.. Tør nesten ikke google det engang, er redd for at jeg skal freake helt ut her! Hevelsene i føttene har gått ned (og det har ikke vært snakk om store greiene heller). Hodepinen er der fremdeles til tider, men tok jo paracet da så.. Føler meg ikke helt i form idag!! blæh! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bamsemams74 Skrevet 6. oktober 2014 #987 Del Skrevet 6. oktober 2014 (endret) Hei Malv: Du bør få i deg rikelig med vann, både med tanke på forstoppelse og væskeopphopning, men det vet du sikkert allerede:) Skjønner godt at du er nevrotisk. Det hadde jeg også vært om jeg hadde hatt det sånn. Det er bedre å sjekke en gang for mye enn en gang for lite. Så får de tenke hva de vil, det bryr jeg meg katten om! Det er tydelig at vi alle er inne i siste fase her nå! Med vann, halsbrann og bekkenløsning:) Jeg har heldigvis ikke vann i kroppen, og heldigvis for det for da hadde jeg trilla tror jeg. Begynner virkelig å få noen deigete lår og armer her altså! Usj... Ja har drukket bøttevis med vann idag...Det som er veldig merkelig er at jeg ikke har vært så mye på do og tisset... På tross av at jeg mauler ned vann.. Tør nesten ikke google det engang, er redd for at jeg skal freake helt ut her! Hevelsene i føttene har gått ned (og det har ikke vært snakk om store greiene heller). Hodepinen er der fremdeles til tider, men tok jo paracet da så.. Føler meg ikke helt i form idag!! blæh! Om det er noen trøst, så har jeg også hatt noen rare dager der jeg nesten ikke har tisset innimellom. Men så har det plutselig liksom løsnet igjen. .. Men jeg hovnet ikke opp eller noe. Skjønte rett og slett ikke hvor vannet ble av;) Men hold deg unna google om du greier, der står jo worst case alltid. Be heller om en ekstra sjekk hos legen! Vi har lov til å være litt frynsete nå på slutten. Skyld på hormonene! Endret 6. oktober 2014 av Bamsemams74 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
monson Skrevet 6. oktober 2014 #988 Del Skrevet 6. oktober 2014 z Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
monson Skrevet 6. oktober 2014 #989 Del Skrevet 6. oktober 2014 (endret) z Obs,, det var ikke med meningen.. Satt å leste her, også skulle jeg drikke litt te. Også klarte jeg jo såklart å søle på macen, hehe og når jeg tørket den, så sendte jeg tydligvis denne "z'en" Endret 6. oktober 2014 av monson Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PrinsesseHengepupp Skrevet 6. oktober 2014 #990 Del Skrevet 6. oktober 2014 Ikke for å gni inn noe som helst (joda, har fortsatt vondt og alt sånt altså, så det er sagt), men i dag var vi å bestilte oss ny seng Var innom Jysk, bare for å se, men nevnte for han dette med tilbudet om 14dager, strutta litt med magen og ba så pent om vi ikke kunne få forhåndsbestille (hallo, SE på meg liksom..!) også kommer bare gubben innom og betaler og henter senga når kampanjen er i gang. Og joda, der sparte vi sannelig nesten ei halv seng :-D Av og til lønner det seg å se ut som en flodhest Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
_Bifrost_ Skrevet 6. oktober 2014 #991 Del Skrevet 6. oktober 2014 Oi, gratulerer med sengevarp prinsessa! Jeg tror jeg også har begynt å samle litt vann nå. Det føles ihvertfall sånn. Og så virker det som at magen har begynt å synke litt. Deilig for lunger og ribbein.. MEN presset på blæra er så stort nå (jeg var følsom fra før av visstnok) at jeg f*** har begynt å lekke!!! Jeg har ikke kontroll uansett hvor masse knipeøvelser jeg gjør. Det er så nasty.. Så nå må jeg kjøpe tena... Hei, jeg er 80 år liksom. Fyttigrisen, den siste innspurten blir tung tror jeg. Har ekstremt behov for å stikke av fra kroppen min. Nuvel. 33 dager igjen. Håper jeg :-P Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PrinsesseHengepupp Skrevet 6. oktober 2014 #992 Del Skrevet 6. oktober 2014 Hadde en del vann i skrotten i sommer, men det gikk tilbake når det ble litt kjøligere i været, heldigvis. Men drikke vann, og forsøke å kombinere litt mosjon (for å holde venepumpa i gang) med høyt hevede ben når man sitter hjelper litt da. Og støttestrømper om man vet det blir mye trasking. Har nå i kveld gjort de (nesten) siste innkjøpene i form av våtpose til bleiene og noen flasker. På fredag skal jeg til Tromsø og da skal jeg kjøpe noen få (jeg lover meg selv at det blir FÅ!) bambusplagg, og evt annet som måtte dukke opp ;-) Opplevde for første gang i kveld å måtte kjenne etter spark. Satte meg ned 21.45 og 22.30 kom jeg på at jeg ikke hadde kjent noe på hele den tiden, fullstendig uvant til meg og Reka å være. Meeen det gikk selvsagt bare noen minutter så var det som vanlig full fest i magen igjen. Men rakk faktisk å kjenne på en viss bekymring. Rare jordmora som for noen uker siden kunne fortelle at nå som Reka hadde snudd seg med hodet ned ville bevegelsene bli færre, og svakere. Jadda Hvordan står det til med modningstegn da? Vi er jo faktisk kommet så langt nå at noen av oss må regne med å være i mål ganske snart, er jo faktisk bare dager om å gjøre før de første bikker 37 uker :-) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Makemyday Skrevet 7. oktober 2014 #993 Del Skrevet 7. oktober 2014 Skikkelig latmannsdag i dag. Har sittet og sløvet meg i hele dag. Kun satt på en vaskemaskin, brettet tøy fra tørkestativet, og hengt opp nytt😝. Føler meg sååå lat i dag. Sliten og trett. Har hatt flere dager nå som 2-åringen har vært våken fra 05:15, og det synes jeg er litt i det tidligeste laget😴💤. Holdt på i hele går med å rydde, skifte på senger, så kanskje jeg brukte opp for mye energi i går. Nå kommer snart 10- åringen fra skolen, og jeg skal hente lillemannen i barnehagen etterhvert. Middagen har jeg ikke helt bestemt ennå. Kunne tenkt meg å bli servert noe i dag bare😀😀😀. Begynner å vente veldig nå, selv om jeg regner med å gå noen dager over denne gangen også😂. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PrinsesseHengepupp Skrevet 7. oktober 2014 #994 Del Skrevet 7. oktober 2014 Jeg kjenner at disse permisjonsreglene og søknadene og papirene gir meg fullstendig prestasjonsvegring og dobbelt ubrudd av både spunk og fnatt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bamsemams74 Skrevet 7. oktober 2014 #995 Del Skrevet 7. oktober 2014 Skikkelig latmannsdag i dag. Har sittet og sløvet meg i hele dag. Kun satt på en vaskemaskin, brettet tøy fra tørkestativet, og hengt opp nytt. Føler meg sååå lat i dag. Sliten og trett. Har hatt flere dager nå som 2-åringen har vært våken fra 05:15, og det synes jeg er litt i det tidligeste laget. Holdt på i hele går med å rydde, skifte på senger, så kanskje jeg brukte opp for mye energi i går. Nå kommer snart 10- åringen fra skolen, og jeg skal hente lillemannen i barnehagen etterhvert. Middagen har jeg ikke helt bestemt ennå. Kunne tenkt meg å bli servert noe i dag bare. Begynner å vente veldig nå, selv om jeg regner med å gå noen dager over denne gangen også. Man merker det godt dagen derpå om man tar seg litt for mye ut, syns jeg! Om jeg får "ånden" over meg og gjør for mye husarbeid, så har jeg tilnærmet influensa dagen etterpå... Må bare innse at vi bruker lengre tid på å hente oss inn nå om dagen, tror jeg:) Jeg har hatt en deilig formiddag med alenetid sammen med ei god venninne. Jeg har laget suppe til oss og så har vi drukket te og pratet i timesvis. Snart tid for å hente minsten i barnehagen, men først litt sofa! Prinsessa! Jeg er faktisk 37+1 i dag (siden jeg jukser litt og henger med dere på tross av Oul-termin 30.10) Merker at kynnerne har intensivert seg og kommer ganske så rytmisk om kveldene. Vesletutta i magen hadde totalt discoparty i går og prøvde å sparke seg ut. Har aldri kjent på maken. Trudde faktisk at vannet kom til å gå Ellers har jeg litt mer utflod og litt murring i ryggen innimellom, men alt dette er jo tegn man kan ha i ukesvis. Så jeg tar alt med knusende ro, men har begynt å styre litt med fødebagen. Legger frem det som skal med ettersom det blir vasket nå. Var på shopping i går og kjøpte en ullpysj i 62 og to ullbodyer i 50/56. Men fikk vite at det skal være 40% på ull på Elleville-dager på Claire- butikken på Amanda storsenter i Haugesund neste uke, så da avventer jeg med resten til da. Vil ha et par ullpysjer i 50/56 i alle fall:) Og kanskje jeg begynner på litt julegaver i samme slengen! Godt med alt som er gjort! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Scai Skrevet 7. oktober 2014 #996 Del Skrevet 7. oktober 2014 Hei Malv: Du bør få i deg rikelig med vann, både med tanke på forstoppelse og væskeopphopning, men det vet du sikkert allerede:) Skjønner godt at du er nevrotisk. Det hadde jeg også vært om jeg hadde hatt det sånn. Det er bedre å sjekke en gang for mye enn en gang for lite. Så får de tenke hva de vil, det bryr jeg meg katten om! Det er tydelig at vi alle er inne i siste fase her nå! Med vann, halsbrann og bekkenløsning:) Jeg har heldigvis ikke vann i kroppen, og heldigvis for det for da hadde jeg trilla tror jeg. Begynner virkelig å få noen deigete lår og armer her altså! Usj... Ja har drukket bøttevis med vann idag...Det som er veldig merkelig er at jeg ikke har vært så mye på do og tisset... På tross av at jeg mauler ned vann.. Tør nesten ikke google det engang, er redd for at jeg skal freake helt ut her! Hevelsene i føttene har gått ned (og det har ikke vært snakk om store greiene heller). Hodepinen er der fremdeles til tider, men tok jo paracet da så.. Føler meg ikke helt i form idag!! blæh! Malv. Jag har haft lite forstoppelse till tider, men efter att jag började äta torkade svisker varje dag så har det hjälpt! Tar några stycken lite nu och då. Kanske det kan hjälpa? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Malv Skrevet 7. oktober 2014 #997 Del Skrevet 7. oktober 2014 Hei Malv: Du bør få i deg rikelig med vann, både med tanke på forstoppelse og væskeopphopning, men det vet du sikkert allerede:) Skjønner godt at du er nevrotisk. Det hadde jeg også vært om jeg hadde hatt det sånn. Det er bedre å sjekke en gang for mye enn en gang for lite. Så får de tenke hva de vil, det bryr jeg meg katten om! Det er tydelig at vi alle er inne i siste fase her nå! Med vann, halsbrann og bekkenløsning:) Jeg har heldigvis ikke vann i kroppen, og heldigvis for det for da hadde jeg trilla tror jeg. Begynner virkelig å få noen deigete lår og armer her altså! Usj... Ja har drukket bøttevis med vann idag...Det som er veldig merkelig er at jeg ikke har vært så mye på do og tisset... På tross av at jeg mauler ned vann.. Tør nesten ikke google det engang, er redd for at jeg skal freake helt ut her! Hevelsene i føttene har gått ned (og det har ikke vært snakk om store greiene heller). Hodepinen er der fremdeles til tider, men tok jo paracet da så.. Føler meg ikke helt i form idag!! blæh! Malv. Jag har haft lite forstoppelse till tider, men efter att jag började äta torkade svisker varje dag så har det hjälpt! Tar några stycken lite nu och då. Kanske det kan hjälpa? Har brukt svisker før ja! Tror rett og slett jeg skal bøtte nedpå med noen svisker idag!! haha.. Idag har jeg faktisk klart å komme meg ned til sentrum, og kjøpt meg nye pysjbukser, siden de jeg har nå spiller på aller-aller-aller siste vers. Helt hullete. Er blitt så ille at de er vanskelige å få på seg, siden de er fulle av hull, og noen ganger får jeg foten gjennom feil hull Har også kjøpt super-myke-puse-sokker som jeg kan ta med meg på sykehuset. Da har føttene mine det bra i det minste! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Silhouette Skrevet 7. oktober 2014 #998 Del Skrevet 7. oktober 2014 Forstoppelse er et kjent fenomen her også, men for meg funker Laktulose mikstur veldig bra! Ble anbefalt denne på Apotek 1, og den er både mild og effektiv. Ellers så må jeg si meg evig takknemlig for at jeg ikke var høygravid i sommer når det var så varmt! Er jo helt kokt nå i oktober, og jeg klarer ikke engang forestille meg hvordan det ville vært i 35 varmegrader! Hadde en times presentasjon på jobb i dag, og svetten rant! I tillegg ble jeg andpusten av å snakke så lenge, helt utrolig hvor dårlig "kondisen" er nå! Puster og peser for ingenting! Dagens opptur: Ny sesong av Homeland begynner i kveld Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Malv Skrevet 7. oktober 2014 #999 Del Skrevet 7. oktober 2014 Forstoppelse er et kjent fenomen her også, men for meg funker Laktulose mikstur veldig bra! Ble anbefalt denne på Apotek 1, og den er både mild og effektiv. Ellers så må jeg si meg evig takknemlig for at jeg ikke var høygravid i sommer når det var så varmt! Er jo helt kokt nå i oktober, og jeg klarer ikke engang forestille meg hvordan det ville vært i 35 varmegrader! Hadde en times presentasjon på jobb i dag, og svetten rant! I tillegg ble jeg andpusten av å snakke så lenge, helt utrolig hvor dårlig "kondisen" er nå! Puster og peser for ingenting! Dagens opptur: Ny sesong av Homeland begynner i kveld Jeg har gått på Duphalac av og på siden Juli. Nå har jeg begynt med Laktulose for en månede siden ca, men pltuselig er det helt stopp her i gården. Laktulose, vann, gåing og linfrø har ikke funket hittil. Skal spise noen svisker nå. Er bare så mett at jeg ikke orker tanken på mer i munnen akkurat nå! Jeg så begge de nye episodene av Homeland igår!!!! Jeg elsker den serien!!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
_Bifrost_ Skrevet 8. oktober 2014 #1000 Del Skrevet 8. oktober 2014 Jeg tror jeg driver og modner! Eller, det er jammen ikke godt å si, jeg og kroppen min har slutta å snakke samme språk for lengst. Noe skjer ihvertfall. Har en fin smørbrødliste her: * Vann i kroppen (har blant annet fått sosiss-fingre og vann-knær. Og så skjer det noe med ansiktet mitt.) * Supertørst. Drikker seriøst hele tiden - det er faktisk det som plager meg mest om natta nå. Drikke-tisse-drikke-tisse. * Den deilige ømheten i puppene har kommet tilbake, i tillegg er de hypersensitive for kulde så nå må jeg kle på meg under dyna - ellers gjør det skikkelig vondt. * Stikninger down under. Vonde stikninger. Mistenker at han har en liten kniv der inne og har begynt å skjære seg ut, men det er vel hodet som skrur seg nedover i bekkenet. Mmmm.. * Jeg har ikke lyst på godteri lenger. * Menssmerter som kommer og går. * Hard og vond mage - skikkelig berøringsøm. Hvis jeg dulter såvidt borti noe med magen så gjør det vondt. * Sporadisk fremtidsangst (snart skal jeg aldri få være i fred igjen) * Og så klart den deilige lekkasjen.. (Har kjøpt tena - vet ikke helt hvordan jeg følte meg da jeg betalte. Ugreit er vel ganske beskrivende.) Uansett modning eller ikke - det som er helt sikkert er at sexy har blitt et fremmedord. Tok meg selv i å kjøpe meg en ny joggebukse i går for å "føle meg litt fin". Det er et voldsomt dårlig tegn når innkjøp av nytt slaskeplagg øker selvtilliten (I natt drømte jeg at mannen solgte alle de fine skoene mine - jeg greier jo ikke å bruke dem uansett, og vi trengte pengene til planker til huset. Hjeeelp!) MEN i mårra er jeg inne i uke 37. Og om en uke er jeg "innafor" termin. Woho! Så nå sitter jeg og trøkker i meg vond bringebærbladte og prøver å ikke tenke på at det er et slingringsmonn på en mnd.. hehe. I tillegg kommer pappa med fly fra trøndelag for å vaske gulvene mine til babyen kommer. Det er faktisk helt sant - han kommer i ens ærend for å hjelpe meg med å vaske! (Samboer bygger på huset vårt, det får liksom holde for hans del. ) Ha en fin dag i høststormen jenter (dere som har fint vær også forsåvidt) ! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå