Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Det er litt fascinerende dette med hvor opptatt vi er av ull her til lands. Jeg er også fullstendig på ull-kjøret, men samboeren min, som er tysk, har et helt annet utgangspunkt. Vi har blant annet shoppet en del på Baby One, som er en av de store babykjedene i Tyskland. Jeg har seriøst trålet disse enorme butikkene uten å finne et eneste ullplagg! Det er jo kaldt der også om vinteren, så jeg forstår ikke hvorfor det skal være så annerledes der. Er iallfall veldig glad for at vi har et stort utvalg av ullklær her :)

Igår var vi på visning på et hus med diger hage her i Oslo, men huset var altfor slitt og gammelt for oss. Vi konkluderte med at 60 kvadrat moderne 2-roms var bedre enn falleferdig 95 kvadrats hus! Rett og slett! :P Den hadde en helt fantastisk hage, men vi kunne ikke bodd i det huset altså...Samboeren min er 189 høy, og han greide ikke å gå oppreist i andre etasje på huset, siden det var så lavt under taket! :P 

Etter visningen skulle jeg og samboeren kjøre til Fornebu med et vennepar av oss for å spise lunsj, men så kjørte vi plutselig til en venninne av meg istedenfor (som bor på Fornebu). Mennene ble i bilen, og jeg ble dratt med ut av venninnen min.. Da skjønte jeg jo at det var babyshower på gang! Skjønner ikke hvordan de greide å holde det skjult for meg engang. :P  Var helt fantastisk. Moren min og søstern min var der, i tillegg til mange venninner. Hadde en venninne som kjørte helt fra Kristiansand på dagstur for å være med! haha. Babyshower i seg selv varte fra 15 til rundt 20, men jeg ble igjen med de seks venninnene som arrangerte det, også kom kjærestene til alle etterhvert, også ble det en liten fest. Jeg var ikke hjemme før i ett tiden, og da var kroppen SLITEN! Sliten med fornøyd! :D 

Satte forøvrig på en helt random episode av "Sex and the city" i dag (alene hjemme-søndag) og der dukket Miranda opp med en Bugaboo Frog! Jeg måtte jo google dette fenomenet og fant ut at det var denne episoden som gjorde Bugaboo ultrapopulær i USA og skapte ventelister på vognene! LItt artig hva man legger merke til nå som man overhodet ikke registrerte tidligere...

Får vel snart gå gjennom alt man har for å se om vi har det vi trenger. Jeg skal i alle fall ha klær opp til 62, er planen. da lille er omkring 7 uker til jul, så får vi ønske oss str 68 i julegaver! 

Jeg er jo 36+0 i dag, så på tide å sette opp senga, vaske litt og sterilisere litt flasker osv.. og ikke minst, begynne å forberede fødebagen!  :fnise:

Her startet pakking av den berømte fødebagen i går! Er 36+3 og tenkte at det er en liten statistisk mulighet for at jeg kan få bruk for den relativt snart. Jeg er ikke akkurat en minimal-pakker, men har satt meg som mål å få det jeg trenger inn i en "carry-on bag" som jeg bruker når jeg flyr. Det finnes jo så mange råd om hva man skal pakke, men det får jo være grenser for hva man har bruk for disse dagene! 

Annonse

Igår var vi på visning på et hus med diger hage her i Oslo, men huset var altfor slitt og gammelt for oss. Vi konkluderte med at 60 kvadrat moderne 2-roms var bedre enn falleferdig 95 kvadrats hus! Rett og slett! :P Den hadde en helt fantastisk hage, men vi kunne ikke bodd i det huset altså...Samboeren min er 189 høy, og han greide ikke å gå oppreist i andre etasje på huset, siden det var så lavt under taket! :P

Etter visningen skulle jeg og samboeren kjøre til Fornebu med et vennepar av oss for å spise lunsj, men så kjørte vi plutselig til en venninne av meg istedenfor (som bor på Fornebu). Mennene ble i bilen, og jeg ble dratt med ut av venninnen min.. Da skjønte jeg jo at det var babyshower på gang! Skjønner ikke hvordan de greide å holde det skjult for meg engang. :P  Var helt fantastisk. Moren min og søstern min var der, i tillegg til mange venninner. Hadde en venninne som kjørte helt fra Kristiansand på dagstur for å være med! haha. Babyshower i seg selv varte fra 15 til rundt 20, men jeg ble igjen med de seks venninnene som arrangerte det, også kom kjærestene til alle etterhvert, også ble det en liten fest. Jeg var ikke hjemme før i ett tiden, og da var kroppen SLITEN! Sliten med fornøyd! :D

Hehe så gøy da!! :) 

Ja, den fødebagen jeg egentlig hadde planer om å pakke på mandag, deeeen aner jeg ikke når jeg får pakket!. For her har nemmelig vaskemaskina som er nylig innkjøpt gått i sunder.. 

Og jeg får ikke taki han repratøren som stakk av med den på mandag eller.. Skjønner ikke hva det er som feiler han.. Han kan jo i det minste svare, når jeg ringer eller sender meld til han, meeeen Neida… 

Så ja her blir det ikke nå vasking av klær med det første ser det ut til! 

Noen av damene her som har vært til vekstestimering av nurket? Jeg var på på dette i uke 34 og skal tilbake i uke 38! Veldig spent på om målingene stemmer når vesla kommer ut!?

Har vært 3 ganger så langt, ny (siste?) er på fredag. Har skrevet litt om det før, jeg mener man må ta de estimatene med en stoor klype salt i forhold til størrelsen, spesielt om man har få kontroller, det viktigste er at de ser vekst mellom målingene. Har hørt om de som har fått estimert til 5 kg og ut kom en på 3, og motsatt. Her har babyen ligget på forventet størrelse på alle målinger, men om det stemmer får vi se. Det viktigste for meg har vært at den har utviklet seg og vokst omtrent som forventa og ønsket. 

Må bare dele denne her og (allerede publisert på facebook, med tillatelse): 

Jeg satt på badegulvet og sorterte noe babytøy i sta. Inn kom 12åringen, og spør om jeg trengte hjelp til å komme meg opp. Nei, snart ferdig svarer jeg (skjønner at han vil på do, vi har bare ètt). Svaret kom litt for kontant: 

"Det er bare det at av og til ser det ut som om du sitter fast i gulvet når du prøver å komme deg opp" 

:-D 

Annonse

Hva må til for å få vektestimering? Har ikke hørt et ord om dette så langt...?

Det er heldigvis ikke vanlig å ha behov for det, så det betyr nok bare at du er innenfor normalen ;-) Enkelte sykdommer, kjente komplikasjoner, div tilstander hos mor, svært lav vektoppgang og SF-mål hos undervektig mor feks kan gi behov for vekstestimering. Det gjøres også ved seteleie, eller dersom mor har påvist svært trangt bekken og/eller svært lav høyde. Selv har jeg en tilstand som gjør at de er litt usikre på hvordan babyen har det i magen, derfor følges jeg veldig tett opp, med div tester, blodprøver, vekstestimering, tette legekontroller og jordmor annenhver uke. Heldigvis ser det foreløbig greit ut :) 

Det er dette jordmor også har fortalt meg, så jeg føler meg absolutt ikke sikker! For min del er det risiko for stor baby, så derfor frøkna her blir målt! Til nå har hun ligget noen få prosent over på kurven, men de kan jo legge på seg ganske mye de siste ukene/ dagene...🐷🍼💕 Hun ble målt til 1450 g i uke 29+6 og 2440 g i uke 33+6!

Jeg vil ikke vite hvor stor han her er, er så redd han er over 4 kg  :fnise: 

Vi nærmer oss, lurer på om det kommer litt novemberbabyer denne måneden! Det er jo full fest på oktobergruppa og det ser nesten ut som alle er i gang, og flere har kommet allerede, hjeeelp :D

Ei venninne av meg var på vekstestimering, da ble baby estimert til 2200 g, hun fødte fire-fem dager senere, og da var baby over 3000 g :P Så der bomma de litt gitt ;-) Har selv fått estimert at hun blir 3500 g ved termin, men JM sa de hadde feilmargin på +- 1 kg, så hun blir vel mellom 2500-4500 g. Det kunne jeg gjetta meg til altså ;-) Forøvrig sier de at vekt og lengde har lite å si i sammenheng med hvor vondt det er å presse dem ut, det er visstnok omkrets på hodet :-)

Jeg vil ikke vite hvor stor han her er, er så redd han er over 4 kg :fnise:

Vi nærmer oss, lurer på om det kommer litt novemberbabyer denne måneden! Det er jo full fest på oktobergruppa og det ser nesten ut som alle er i gang, og flere har kommet allerede, hjeeelp :D

Det er garantert noen av oss som får Oktoberbarn, så dette blir bare mer og mer spennende for hver dag som går!😄👏😄 Noen dager, da tilværelsen er tung og alt føles pyton, vil jeg bare få klemt babyen ut... Mens andre dager tar panikken meg, og jeg tenker HJEEEELP; Jeg er ikke klar enda!!!🙈

Først litt om dette med ull:) Vi har jo lange tradisjoner for det her i Norge, og de fleste av oss er jo vokst opp med ulltrøyer, stilongs og hjemmestrikka raggsokker:) Ei vennine av meg som er sykepleier på en barneavdeling fortalte at hun hadde lest at barn som bruker ull viser seg å vokse bedre. Trolig fordi de trenger å bruke mindre av energien sin på å varme opp kroppen. I tillegg er jo ulla temperaturregulerende og transporterer fuktighet bort fra huden,slik at man er varm selv om man blir fuktig. Ull blir derfor helt logisk å bruke på babyer for meg, spesielt om høst og vinteren:)

Helt enig med prinsessa om vektestimering. Vi har hatt en runde om det tidligere;) Fikk vite av jordmor at de opererer med en feilmargin på 10%, men jeg har hørt om større avvik enn det. Vesla mi ble målt til +3% forrige uke, så det blir spennende å se!

Etter å ha vært kjempeutålmodig hele svangerskapet, kjenner jeg at jeg trenger noen uker til akkurat nå. Har det på samme måte som deg Drømmesofie:) Når kvelden kommer tenker jeg at jeg ikke håper det skjer denne natta, for jeg er så trøtt!!!!  Dessuten syns jeg den første barseltida var ganske slitsom sist. Amminga gikk i dass og jeg følte meg mislykka. Tror det er med på å dempe forventningene, dessverre.

Men jeg må virkelig få fingen ut føler jeg! I morgen blir det innkjøp av siste rest av klær og utstyr! Da er jeg 37+0, så da kan det jo i teorien skje når som helst... Men jeg tror nok at det blir opp mot termin. Sist fødte jeg tre dager før termin, så noe sånt er sikkert sannsynlig.

Akkurat som Bamsemams har jeg vært ganske utålmodig, men nå raser dagene avgårde uten at jeg helt føler meg klar! 36 år med "kun meg selv å tenke på" er snart over, og jeg er veldig spent på hvordan jeg takler at en annen person er helt avhengig av meg. Har liksom nok med å få meg selv ut av sengen og ut på jobb, og jeg forstår per i dag ikke hvordan jeg skal håndtere å begynne på jobb igjen med et barn å ta vare på. Men vi har jo noen måneder å lære på så det går vel seg til :) 

Men jeg gruer meg så vannvittig til ammingen! Har så vannvittig ømfindtlige brystvorter og ser for meg at dette blir det rene mareritt. Brystskjold og krem er pakket i fødebagen for å si det sånn! My poor boobs :o

Gleder meg til å følge med her på forumet når babyene strømmer på! 

Akkurat som Bamsemams har jeg vært ganske utålmodig, men nå raser dagene avgårde uten at jeg helt føler meg klar! 36 år med "kun meg selv å tenke på" er snart over, og jeg er veldig spent på hvordan jeg takler at en annen person er helt avhengig av meg. Har liksom nok med å få meg selv ut av sengen og ut på jobb, og jeg forstår per i dag ikke hvordan jeg skal håndtere å begynne på jobb igjen med et barn å ta vare på. Men vi har jo noen måneder å lære på så det går vel seg til :)

Men jeg gruer meg så vannvittig til ammingen! Har så vannvittig ømfindtlige brystvorter og ser for meg at dette blir det rene mareritt. Brystskjold og krem er pakket i fødebagen for å si det sånn! My poor boobs :o

Gleder meg til å følge med her på forumet når babyene strømmer på! 

En ting er sikkert, du må tidligere opp om morgenen;) men man får jo rutiner på ting etter hvert, så på jobb kommer man seg. Selv om sminken kommer på i garderoben på jobb noen ganger! Det høres jo ut som du er godt forberedt til ammingen. Og for de fleste går det jo fint, selv om det er litt strevsomt i starten. Det er jo verdens fineste og mest praktiske ting egentlig, bare man kommer seg over den første kneika:)

Jeg gleder meg også til alle fødslene. Håper nybakte mammaer får tid til å skrive litt om fødslene sine til oss:)

Åhh! Jeg er så glad! En av disse kompliserte tilstandene mine går på antistoffer og blodplater. Ved forrige kontroll hadde antistoffene mine steget litt (tror jeg skrev bittelitt om det her inne) og det gikk mot KS. Ny kontroll nå viser at de er tilbake på normalt nivå :-) Det gjenstår å se hva legene sier på fredag, men jeg er såpass bevandret i egen tilstand og antistoffnivåer at jeg allerede nå skjønner at de har "mistet" argumentet for tidlig KS, med mindre noe nytt og uventet dukker opp innen fredag. Og det skal det jo ikke gjøre ;-) 

Ønsker alle ei feiende flott uke! :-) 

Nå ringte jeg og fikk en ekstra time hos jordmor for å snakke om seteleie. Merker at jeg går på veggen av å ikke vite hvordan han ligger akkurat nå, og hva som bilr det beste alternativet for meg og babyen dersom han fremdeles ligger i seteleie når den tid kommer..

Jeg merker at det er vanskelig å ikke ha kontroll over kroppen sin og alt som skjer med den. Jeg er litt kontrollfreak! :P

Har dere mye vann i kroppen ? 

Jeg har fått skikkelig store ben og tær i det siste. Og det går ikke bort i løpet av dagen eller. Er jeg skikkelig pyse nå jeg synes det er litt vondt å bøye på tær og fingrer eller er det vanlig når man har hovnet opp mye ? 

(Det er det som betyr at man har vann i kroppen ja? at man hovner opp osv ?) 

Har dere mye vann i kroppen ? 

Jeg har fått skikkelig store ben og tær i det siste. Og det går ikke bort i løpet av dagen eller. Er jeg skikkelig pyse nå jeg synes det er litt vondt å bøye på tær og fingrer eller er det vanlig når man har hovnet opp mye ? 

(Det er det som betyr at man har vann i kroppen ja? at man hovner opp osv ?) 

Jeg har faktisk ikke hatt noe vann i kroppen i løpet av hele graviditeten, bortsett fra igår kveld!! Ble faktisk litt engstelig, siden føttene mine plutselig ble helt hovne. Idag er de fremdeles litt hovne. Det er jo ubehagelig.. Håper det går bort av seg selv. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...