Gå til innhold

Dere med tre barn, mann og stort hus

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor mye husarbeid gjør dere ila en gjennomsnittlig dag? Her brukes det minst 1-2 timer hver dag, men er i permisjon så får gjort en del da. Ellers gjøres det en del på ettermiddag/kveld når barna er i seng. Føler det er rydding og klesvask/bretting/legge på plass klær som tar mye av tiden. Mopper daglig over gulvene. Men hater rot, liker å ha det rent og pent rundt meg....

Anonymous poster hash: 536d4...c78

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tipper det samme, 1-2 timer, inkl middagslagning. Har vaskehjelp en gang i uken, bruker mest tid på klær, skifte på senger og hagearbeid. Litt gjennom dagen, det meste når barna er lagt. 300 kvadrat hus og gode rutiner på hvor ting skal ligge, alt har en fast plass. Barna bidrar etter alder/evne.

Anonymous poster hash: eb90d...2f1

Skrevet

Hl her.

Vi har litt mindre, ca 250 kvm delt på to plan. Barna er 7 og 5, så de har ansvar for å rydde leker og holde rommene + lekerommet ryddig pluss småoppgaver som ta ut søppel ol. Går greit nå når jeg er i permisjon med lite krevende baby, men når jeg starter på jobb igjen frister det veldig med vaskehjelp:-) men føler det er rydding som tar tid. Men alt har fast plass, det gjør heldigvis ting litt enklere.

Skrevet

Har bare 2 barn, stort hus og en mann som jobber mye (så dvs at alt med hus og barn faller på meg). Er også i permisjon, men har ikke sjangs til å bruke 2 timer på husarbeid hver dag (baby som sover lite på dagen). Men føler jeg står på pinne hele dagen fra minste våkner 0530 til eldste sovner i 20tida.

Rydder kjøkken og stue fortløpende. Prøver å lære eldste (3 år) å rydde opp etter seg før man drar frem nye leker. Klesvask gjøres innimellom alt annet , setter på en vask eller henger opp når jeg er på do eller skifter en bleie der inne uansett. Bretter tøyet fortløpende og legger i en stor balje, den står på vaskerommet hele uka og fylles opp og i helgen bærer jeg den opp og rydder klærne på plass. Samtidig med det så finner jeg fram klær til barna for 3 dager i slengen, så ligger det klart på badet. Alt for å spare tid:)

Mens ungene bader så blir badet vasket.

Skriver middagsplan og storhandler 1-2 ganger i uka. Smører matpakker kvelden før.

Støvsuger hovedetasjen mandager og torsdager. Og 2.etasjen 2.hver uke.

Tenker at det blir vaskehjelp når jeg skal ut i jobb igjen om 1 år, hvertfall 2.hver uke. Nå husker jeg ikke helt spørsmålet, he he, men sånn gjør jeg det. Jeg også er avhengig av å ha det ryddig og rent rundt meg!

Anonymous poster hash: c6f3c...041

Skrevet

Her er det også rydding, organisering og sortering som tar mest tid. I tillegg til matlaging og rydding/vasking etter det. Barna rydder noe, ofte må jeg hente baret til det akutelle rommet og peke og si hvor det skal. Tar like lang tid som å rydde selv, og det ligger som oftest noe igjen når de tror de er ferdige.

For meg hadde ikke vaskehjelp vært til særlig hjelp, er ikke gulvene, speilene og badene som stjeler mest tid. Dessuten er jeg hjemmeværende, og da syns jeg det bør være en del av jobben min. Men hadde jeg jobbet fullt og huset stod tomt på dagtid slik at det ikke ble noe ekstra rot den tiden, kunne kanskje vaskehjelp vært fint en gang i uka. Da kan en gjøre alt klart kvelden før, ta en rask rydderunde om morgenen og komme hjem til rent hus.

Skrevet

Gode tips, takk! Det med storhandel er målet mitt, samt middagslister. Blir enklere å fikse det på dagtid når babyen er stor nok til å sitte i babysete på butikken;-)

Gjest Julia1984
Skrevet

Huset er 350 kvm, men vi har vasker jeep som kommer hver uke og vasker absolutt hele huset. Så jeg sparer jo litt tid på å slippe vasking. Men det blir jo klesvask med 3 barn, kanskje 1 time om dagen?

Skrevet

Huset er ikke så stort. Mannen jobber borte og det er straks fire, ikke tre barn. Litt opp og ned, men til sammen i løpet av en dag blir det nok 1-2 timer. Også helgevask på torsdager / fredager som krever litt ekstra .

Skrevet

Vasker ikke eller støvsuger hver dag, men det blir jo mye rydding, vasking av klær og matlaging. Liker å ha det rent men er ikke helt manisk. Mannen gjør jo mye også, så er ikke alene om det.

Anonymous poster hash: ba7b0...3f3
Skrevet

Har tre, straks fire barn og pendlermann. Så barn og husarbeid faller på meg. Føler egentlig bare at mannen roter til systemet mitt i helgene, så han gjør ikke noe da heller. Tar jo selvsagt barna og div. forefallende arbeid . Handler en kveld i uka, vasker en klesvask hvee ettermiddag. Vasker badet mens ungene bader 2/3 ganger i uka, støvsuger 1-2 ganger per uke og vasker gulv hver 14 dag. Bruker ca en time per dag på husarbeid, og ungene må bidra etter evne. Jeg jobber 100 %, så ettersom alle er ute av huset mellom 7.30 og 16.00 begrenser rot og skitt seg selv. Har stort sett gode rutiner, så da hoper ikke ting seg opp.

Anonymous poster hash: fd975...ef3

Skrevet

Jeg blir psykisk stresset når det ikke er plettfritt rundt meg.

Men med tre barn, mann, hus og jobb har jeg rett og slett bare kapitulert. Klarer ikke ha det plettfritt lengre.

Kun når vi får besøk. Da shiner vi opp skikkelig. Derfor passer vi på å invitere gjester i ny og ne.

Skrevet

For våres del har vi bare to unger, men et stort hus på ca 250 kvm. Her verken vasker eller støvsuger vi hver dag, utføres det bare fortløpendes, men vi har fast vaske dager :)

Når det gjelder husarbeid, så fordeler vi mellom oss, men til syvende sist er det nok jeg som utføres mest. Heldigvis har vi kjørt minimalistisk stil uten så mye dill dall i huset, gjør at det er mye lettere å holde huset ryddig. Dessuten har vi faste plasser til det meste av tingene. Ungene på 5 og 3 år har også sine faste oppgaver de må gjøre hver dag, bl.a rydde etter seg etter middagen og sette lekene på plass før de tar kvelden. Dette huset har 5 soverom, så vi benytter det ene soverom til lekerom, noe som frigjøre 'rotet' fra ungenes soverom. Og en gang i året, tar vi storopprydding av gave- og klærsboden. Gi bort det som skal gies bort, resten selger vi på FB.

Anonymous poster hash: 06390...045

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...